Ook als er meer treinen gaan rijden tussen Groningen en Leeuwarden is er voldoende tijd voor schepen om de bruggen bij het Noord-Willemskanaal bij het Hoofdstation in Groningen te passeren.
Watersporters en beroepsschippers dachten naar aanleiding van de intensivering van het treinverkeer dat er onvoldoende openingstijd zou zijn om spoorbrug bij het hoofdstation te passeren. Uit onderzoek blijkt nu dat de spoorbrug bij het Noord-Willemskanaal met meer treinen toch twee keer per uur 6,5 minuten open kan, net zo lang als nu. Na 2023 rijden er extra treinen tussen Groningen en Leeuwarden en rijden de treinen van Station Groningen Europapark elk kwartier door naar Station Groningen Noord en omgekeerd. Om de openingstijd van 6,5 minuten mogelijk te maken moet de bediening van de verschillende bruggen beter op elkaar afgestemd worden en de dienstregeling van de treinen enigszins aangepast worden, de sneltrein naar Leeuwarden moet van een ander perron vertrekken.
Schepen die het Noord-Willemskanaal vanuit de stad richting Assen of het Paterswoldsemeer willen doorvaren, passeren bij het Hoofdstation een busbaanbrug, een spoorbrug en een fietsbrug. Door de brugbediening van die drie bruggen beter op elkaar af te stemmen kan tijd gewonnen worden.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…