Ook als er meer treinen gaan rijden tussen Groningen en Leeuwarden is er voldoende tijd voor schepen om de bruggen bij het Noord-Willemskanaal bij het Hoofdstation in Groningen te passeren.
Watersporters en beroepsschippers dachten naar aanleiding van de intensivering van het treinverkeer dat er onvoldoende openingstijd zou zijn om spoorbrug bij het hoofdstation te passeren. Uit onderzoek blijkt nu dat de spoorbrug bij het Noord-Willemskanaal met meer treinen toch twee keer per uur 6,5 minuten open kan, net zo lang als nu. Na 2023 rijden er extra treinen tussen Groningen en Leeuwarden en rijden de treinen van Station Groningen Europapark elk kwartier door naar Station Groningen Noord en omgekeerd. Om de openingstijd van 6,5 minuten mogelijk te maken moet de bediening van de verschillende bruggen beter op elkaar afgestemd worden en de dienstregeling van de treinen enigszins aangepast worden, de sneltrein naar Leeuwarden moet van een ander perron vertrekken.
Schepen die het Noord-Willemskanaal vanuit de stad richting Assen of het Paterswoldsemeer willen doorvaren, passeren bij het Hoofdstation een busbaanbrug, een spoorbrug en een fietsbrug. Door de brugbediening van die drie bruggen beter op elkaar af te stemmen kan tijd gewonnen worden.
De RUG staat in de Keuzegids Universiteiten 2025 op de derde plek van beste brede…
Het aantal WW-uitkeringen in Groningen is in november gedaald, na een aantal maanden met een…
Groningen krijgt er deze vrijdag een nieuwe weg bij: de Máximaweg. Die ligt parallel aan…
Een groep medewerkers van het Beatrix Kinderziekenhuis in de stad heeft woensdag al fietsend een…
Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…
De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…