Negentien van de negenendertig raadsleden weten nog niet of zij akkoord gaan met 6 miljoen euro steun voor vliegveld Eelde.
Elf raadsleden zijn tegen de steun, en negen zijn voor 6 miljoen euro voor het vliegveld. De grootste partij in de coalitie D66, met negen zetels weet het nog niet en heeft veel vragen. Dat GroenLinks het voorstel steunt lijkt niet waarschijnlijk. De VVD fractie steunt haar wethouder. De PvdA fractie stelt dat het in 20 jaar afgeboekte bedrag neer komt op een bedrag van drie ton per jaar en gaat akkoord.
Alle andere partijen hebben vragen. Is zes miljoen voldoende? Wat vinden de andere aandeelhouders? Wie neemt onze aandelen over? Waarom was dit bedrag niet zichtbaar in de begroting? Wat investeert het bedrijfsleven eigenlijk?
Maandag zal wethouder Joost van Keulen de vragen beantwoorden in een, inmiddels niet meer besloten, vergadering. Een sleutelrol lijkt weggelegd voor de fractie van D66.
In het journalistieke onderzoeksprogramma Argos (VPRO) wordt zondagavond aandacht besteed aan de overlast die veroorzaakt…
Na een koude week met winterse buien lijkt het zondag met 16 graden wel voorjaar.…
FC Groningen heeft zaterdagavond met ruime cijfers verloren van PSV. In Eindhoven was de landskampioen…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond wederom 3 wedstrijdpunten kunnen bijschrijven. De Groninger volleyballers wonnen de…
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Bekijk reacties
Gebrek aan visie zal uiteindelijk Eelde Airport de kop kosten .
Vergeten wordt dat Groningen een wingewest is voor de rest van Nederland .
Uitbreiding en verlenging startbaan zijn de enigste optie ..
Oneens.
Kans dat het een succes wordt, lijkt me klein.
Maar als het wel een succes wordt vernietig je de leefbaarheid van het nu zo prachtige Noord-Drenthe.
Vliegveld Eelde? Ben Feringameer van maken!
Dat wordt een dure grap vanwege het Eelderdiep... de grond loopt aan eind van de baan af. Lijkt me niet handig voor een vliegveld. Ik denk verder baanverlenging kapitaalvernietiging is van het onroerend goed daar. Haren en Roden zijn niet voor niets al veel meer geliefd als woonplaats dan Eelde waar zelfs leegstand is en te koop staande bouwkavels.
Serieus... het effect van de vorige baanverlenging was nihil dus gewoon niet nog veel meer geld in 'investeren'. Groningen moet ophouden mini Amsterdam spelen en kijken wat de kosten zijn van een kleiner opgezet vliegveld. Dan loop je niet... zoals nu nog... weer meer risico op extra exploitatie kosten en belangrijker tegenvallende inkomsten. Ook past dat beter in het zo gepreekt duurzame beleid.
Overigens dit is toch een voorstel van het hele college inclusief Groen Links? Het coalitie akkoord is duidelijk op dit gebied en Groen Links is echt niet meer serieus bezig als men dan blijft zitten.
Erik.
Opvallend.
Als Rodenaar in Groningen (welkom!) beticht je Groningers nog weleens van onderbuikerig NIMBY-gedrag als zij zich tegen weer een prestigeproject kanten, maar een upgrading van Eelde tot luchthaven zie je weer niet zitten.
Hypocrisie?
Heh wat een flauwekul! Ik kom niet uit Roden en volgens mij ben ik redelijk consequent in m'n kritiek op dure projecten van de Gemeente Groningen. Ouderdoms verwardheid ?
(Ja ik was jaren geleden overigens wel voor de vorige baanverlenging, maar juist door het geringe effect vind ik een nieuwe investering niet te verantwoorden)
Was een andere Erik.
(Was eentje wiens vader als CDA'er iets deed in de politieke van Roden/Noorderveld).
Mijn fout.
LoL ... kan gebeuren. Bedankt dat je het toegeeft :)
De vorige baanverlenging is weg gegooid gel dat was voor tot middellange passagiers toestellen. Alleen investeren tot een lange baan van 3850 m heeft zin voor alle typen toestellen en wordt een uitwijk plaats voor Schiphol en die willen graag de vracht kwijt, dat bied perspectief voor Eelde om te bouwen naar vracht en dan zal het bedrijfsleven zeker investeren .
Eelde, Lelystad, Bremen; 3 kleinere luchthavens binnen straal van 150 km rondom Groningen stad. En allemaal aparte plannen, met elk min of meer plaatselijke voordelen en nadelen. Vliegverkeer snel, maar ook vervuilend. Op kerosine wordt (nog steeds( geen belasting geheven. Is dit nou Smart Mobility? Niet allemaal apart, maar met onze oosterburen en burgers nadenken over duurzamere oplossingen.
Bremen vliegveld is 180 km,maar ik vlieg persoonlijk liever van Bremen dan Schiphol al met al een stuk sneller terug in Groningen.
Eelde, Bremen, Lelystad: drie regionale vliegvelden binnen 150 km afstand van Groningen: en elk zoekt eigen oplossingen. Is dat nu Smart mobility? Vliegverkeer is snel, maar belastend in termen van lawaai, milieu en ruimtegebruik. Op kerosine wordt nog steeds geen belasting geheven. Provincie, pak je infrastructurele veranwoordelijkheid en zet partijen en burgers om tafel, inclusief onze oosterburen.
1 keer een vlucht genomen van Groningen richting Griekenland. Dan heb je die ene leuke bestemming ook wel gezien. De andere honderden keren vanaf Schiphol gevlogen en een paar keer Eindhoven. Er wonen gewoon te weinig mensen in de regio om het interessant te maken. En dan nog opboksen tegen lelystad waar miljarden in gaan worden gepompt waardoor de landelijke overheid ook helemaal geen belang heeft bij een groot vliegveld in Eelde. Vrachtvluchten naar Groningen,... die willen nog geeneens uitwijken naar Eindhoven.... Wat is de bestemming van de meeste vracht? Moeten de bloemen uit Aalsmeer eerst door de file naar Groningen? Wat zal dat wel niet kosten aan tijd, infrastructuur, ...
Begint er weer 1 over belasting op kerosine, kijk eens op je vliegticket, meer dan de helft van de kosten van een vliegticket zijn belastingen. Als er belasting op Kerosine komt zal dat alleen maar meer worden. Je dacht toch niet dat de vliegmaatschappijen dat geld uit eigen zak betaalden?
Vliegveld Eelde als hub voor vakantie vluchten of vrachtvluchten is trekken aan een dood paard. Al die andere maatregelen en investeringen hebben niets extras gebracht. Ik vlieg volgende week weer gewoon van schiphol richting het verre oosten.