Na ruim een half jaar intensief controleren blijkt het aantal gebruikers van de smartphone op de A7 in Groningen en Friesland niet te zijn afgenomen. Dat concluderen politie, OM en Rijkswaterstaat. Ook het aantal ongevallen lijkt niet te zijn gedaald.
Van 1 april tot 1 november vorig jaar waren er 309 aanrijdingen op de A7. In diezelfde periode dit jaar waren het er drie minder. Gezien de toegenomen drukte valt dat volgens de onderzoekers nog mee.
Bij de controles schreef de politie bijna 2300 bekeuringen uit waarvan 958 voor afleiding achter het stuur, zoals bellen. Daaronder waren veel vrachtwagenchauffeurs. Verder waren er 761 bonnen voor te hard rijden en 567 voor asociaal rijgedrag. In bijna alle gevallen werden overtreders gelijk staande gehouden.
De sneeuwchaos van donderdagavond heeft gezorgd voor bijzondere oplossingen. Op filmpjes, die zaterdag online werden…
Zo'n vierhonderd mbo- en hbo-studenten hebben afgelopen week meegedaan aan de Gezondheidschallenge Health Noord. Tijdens…
In een paginagrote advertentie zaterdag in de Volkskrant en in De Telegraaf roepen verschillende instellingen…
Jenning de Boo is zaterdag tweede geworden op de 1.000 meter in Nagano. De afstand…
Zaterdag werd Sinterklaas al begroet in het centrum van Groningen en in Hoogkerk. Maar de…
De gemeente Groningen gaat zich samen met verschillende organisaties inzetten om de bedreigde plant waterdrieblad…
Bekijk reacties
Nou, misschien moeten die tijdens het rijden ge(mis)bruikte
telefoons maar in beslag worden genomen.
Er moet een inhaalverbod op de A7 tussen Groningen en Leek worden ingevoerd voor bussen en vrachtwagens. Het snelheidsverschil tussen bussen en vrachtwagens is te groot. Als die met resp. 100 of 80 km per uur gaan inhalen terwijl het overige verkeer op de linkerbaan 130 rijdt, ontstaan levensgevaarlijke situaties door plotselinge remacties. Vooral bussen gooien zich zonder blikken of blozen voor het overige verkeer op de linkerbaan. Hierdoor moet het overige verkeer vol in de remmen, met grote gevaarzetting tot gevolg.
Dat inhaalverbod voor vrachtwagens is er in de spits, maar niemand houdt zich eraan. https://staticresources.rijkswaterstaat.nl/binaries/ivw-wegenkaart-1-april-2017_tcm21-111019.pdf
Pakkans inhalende vrachtwagens moet hoger worden...
Wat heeft een inhaalverbod te maken met het feit dat automobilisten en vrachtwagenchauffeurs massaal zitten te appen achter het stuur, en daarmee niet alleen hun eigen leven, maar ook dat van anderen in de waagschaal stellen? Misschien gewoon wat sneller het rijbewijs invorderen, daar zijn ze vast wel gevoelig voor, zeker die beroepschauffeurs...