Categorieën: Nieuws

Onderzoek naar betere scheiding fiets en scooter

Een meerderheid van de gemeenteraad heeft zich woensdag uitgesproken voor een betere scheiding van fietsers, voetgangers en scooters. De motie was ingediend door D66-raadslid Tom Rustebiel.

In de motie wordt het stadsbestuur opgeroepen om de mogelijkheid van scootervrije fietspaden te onderzoeken. Het college gaat dat nu doen en daarmee gaat een langgekoesterde wens van D66, PvdA en GroenLinks voor schone lucht en veilige fietspaden in vervulling.

Vorige week heeft Den Haag gemeenten de vrijheid gegeven ook scooters met een blauw kenteken te verplaatsen naar de rijbaan.
De discussie kwam in een stroomversnelling naar aanleiding van GGD-onderzoek, waaruit bleek dat een scooter tot een paar duizend keer meer fijnstof uitstoot dan een bestelbus.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Dus als een scooter verplaatst wordt van het fietspad naar de rijbaan verminderd de uitstoot van fijnstof?

  • lekker je moet dan rechts rijden op de baan en naast de fietsers???? lekker gevaarlijk voor de snorscooter met 25 km tussen de auto's is met 50 km ! dat sis wachten op de eerste doden !

    • Het wordt er juist veiliger op. Zelf oogetuige geweest van en botsing tussen een (veel te hard rijdende) snorfiets en een fietser. Daar kwam de fietser erg slecht uit. En onlangs was nog in het nieuws dat de meeste snorfietsen veel te hard rijden. Dus naar de rijbaan verplaatsen, waar het overige snelverkeer 'leeft' lijkt me een goed idee. Beter is nog om snorfietsen helemaal te verbieden, gezien de uitstoot en de daarmee gepaard gaande gezondheidseffecten en kosten daarvan..... Is ook niet meer van deze tijd, toch?

  • In het verleden had je 25cc snorscooters, o.a. van Puch welke volgas draaiden en zo veel minder uitstoot kenden. Nu zijn het bijna allemaal 2-takt 49cc motoren welke afgeknepen worden om aan de typegoedkeuring te voldoen en mede daardoor een onvolledige verbranding kennen.

    Hoogste tijd voor 4-takt motoren v.v. katalysatoren en injectiesytemen. Naar de rijbaan verbannen helpt niet veel, afhankelijk van de windrichting adem je dezelfde hoeveelheid fine deeltjes in, enkel komen deze nu dan van opzij.

    En een nog groter nadeel en levensgevaarlijk is natuurlijk het feit, dat de gemiddelde snorfietser net als menig fietser rode verkeerslichten als openbare straatverlichting beschouwen. Hierdoor ontstaat een nieuwe verkeerssituatie wanneer zowel de fietser als de snorfietser gelijktijdig door rood licht gaan rijden. Ben benieuwd wie er dan aansprakelijk is.

Recente berichten

“Maandag zon maar ook buien met hagel, komende dagen winterse buien”

Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…

39 minuten geleden

Wethouder wil proberen om Poëziepaleis in de benen te houden

Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…

1 uur geleden

Forum hoeft niet aan de slag om meer geld te verdienen: “Tast de aantrekkingskracht aan”

Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…

3 uur geleden

Sinterklaas feestelijk verwelkomd in Lewenborg (foto’s)

Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…

4 uur geleden

Egbert Modderman uitgeroepen tot Talent van het Jaar: “Ik ben een zondagskind”

Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…

6 uur geleden

Nederlagen voor Forward en GVAV, Stadsderbyzege voor SC Stadspark

Voor de tweede klassers  uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…

7 uur geleden