ProRail gaat volgend jaar zelfrijdende treinen testen op het regionale spoor in Groningen en de Betuweroute. Dat meldt het vakblad SpoorPro.
De proeven worden uitgevoerd samen met een aantal vervoerders en de provincie Groningen. De tests met Automatic Train Operation (ATO) gebeuren met een machinist aan boord van de trein. Een aantal taken van de machinist wordt geautomatiseerd.
Volgens ProRail kan er in dat geval een extra trein per uur aan de dienstregeling worden toegevoegd. Zo kan de groei van het aantal reizigers en de schaarste van spoorpersoneel worden opgevangen. Er zijn vier varianten van ATO. Bij twee ervan zit er geen machinist meer op de bok. Die varianten worden voorlopig niet getest.
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bij knooppunt Euvelgunne vinden dinsdag-, woensdag- en donderdagnacht afsluitingen plaats voor verkeer vanaf de zuidelijke…
Bekijk reacties
Maar de treinen die zich nu verplaatsen, rijden die dan niet zelf ?
Dan zit er dus iemand op een soort rolstoel, met die trein op schoot.
Dus dan rijdt de trein niet zelf... :-)))