ProRail gaat volgend jaar zelfrijdende treinen testen op het regionale spoor in Groningen en de Betuweroute. Dat meldt het vakblad SpoorPro.
De proeven worden uitgevoerd samen met een aantal vervoerders en de provincie Groningen. De tests met Automatic Train Operation (ATO) gebeuren met een machinist aan boord van de trein. Een aantal taken van de machinist wordt geautomatiseerd.
Volgens ProRail kan er in dat geval een extra trein per uur aan de dienstregeling worden toegevoegd. Zo kan de groei van het aantal reizigers en de schaarste van spoorpersoneel worden opgevangen. Er zijn vier varianten van ATO. Bij twee ervan zit er geen machinist meer op de bok. Die varianten worden voorlopig niet getest.
Goed nieuws voor alle mensen die de herfst liever nog even uitstellen: de aankomende dagen…
Hoogkerker Romano Hummel is afgelopen zaterdag in het ziekenhuis beland na een harde crash tijdens…
Binnenkort kun je geen Bitterblond, Aan Lager Wal of Rubberen Robbie meer drinken in de…
De jaarlijkse Campus Trail is vrijdagmiddag gelopen. Er deden zo'n vijfhonderd mensen aan mee. (meer…)
De gemeente Groningen is maandag begonnen met een maanden durende operatie om alle parkeerautomaten in…
Een team van zoekhonden gaat op het Canarische eiland La Gomera zoeken naar Diana. De…
Bekijk reacties
Maar de treinen die zich nu verplaatsen, rijden die dan niet zelf ?
Dan zit er dus iemand op een soort rolstoel, met die trein op schoot.
Dus dan rijdt de trein niet zelf... :-)))