Acties op de regionale spoorlijnen waar vervoersbedrijf Arriva rijdt zijn niet uitgesloten. Dinsdagavond werd bekend dat de onderhandelingen voor een nieuwe cao mislukt zijn. “De actiebereidheid is groot.”
De afgelopen periode hebben vakbonden met werkgevers gesproken over een nieuwe cao. Eis was dat regionale machinisten evenveel betaald krijgen als hun collega’s bij de NS. Op dit moment is het verschil zo’n tien procent. “Dat dit verschil er is heeft grote gevolgen”, liet Wim Eilert van vakbond VVMC eerder aan OOG Tv weten. “Ervaren machinisten van Arriva stappen over naar de NS als daar vacatures beschikbaar komen. Gevolg is dat ervaring verdwijnt en onderbezetting dreigt.”
“Gelijk loon voor gelijk werk”
Pieter Beuzenberg heeft namens de FNV onderhandelingen gevoerd. “FNV wil de kloof dichten tussen de salarissen van machinisten op het regionale spoor en machinisten op het nationale spoor. Werkgevers willen wel een kleine toeslag geven, maar ze willen de verschillen niet blijvend overbruggen. We willen geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden op het spoor in Nederland. Gelijk loon voor gelijk werk.”
Grote ontevredenheid
Volgens Eilert heerst er op dit moment een grote ontevredenheid onder de werknemers. “De verschillen met de NS cao zijn groot en het verloop van de cao onderhandelingen is tot nu toe teleurstellend. De onvrede en de actiebereidheid is zeer groot. Op deze manier zijn acties onvermijdelijk.”
Arriva en Keolis
Onder de cao vallen zo’n duizend werknemers in het openbaar vervoer. Dit zijn voornamelijk mensen die in dienst zijn van Arriva en Keolis. Arriva is voornamelijk actief op de spoorlijnen in het noorden van het land. Keolis rijdt met treinen onder de naam Syntus op de trajecten Zwolle – Enschede, Zwolle – Kampen en Zutphen – Oldenzaal.