De plaspauzes van buschauffeurs moeten in roosters geregeld worden en niet in een CAO. Dat zeggen de werkgevers in het streekvervoer.
Buschauffeurs waaronder die van Qbuzz en Arriva gaan donderdag in staking onder meer vanwege het gebrek aan pauzes. Daarnaast willen de chauffeurs 3,5 procent meer loon. De werkgevers willen niet verder gaan dan 2 procent en de plaspauzes regelen in betere roosters.
De werkgevers willen verder praten met de vakbonden omdat er nog geen eindbod lag. De bonden zeggen dat de werkgevers niet inhoudelijk hebben gereageerd op de CAO eisen.
Dinsdagochtend gingen de Promotiedagen in Martiniplaza weer van start. Hier komen ondernemers uit het noorden…
Een 22-jarige man uit Groningen wordt verdacht van ernstige mishandeling en poging tot doodslag van…
De Groningse afdelingen van de JOVD en de Jonge Socialisten zijn het politiek gezien op…
In het programma NOS Gronings gas: toen, nu, straks duikt Winfried Baijens begin december in…
Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…
Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…
Bekijk reacties
Het niet vastleggen in de CAO betekend dat je afhankelijk bent van de grillen van je werkgever, en de OV werkgevers staan niet bekend om de werknemer voorop te stellen. Tuurlijk hoort het vastleggen van plasregels niet thuis in de CAO, maar bij een onbetrouwbare werkgever kun je niet anders.
Het enige wat we vragen is : normale rijtijden en keertijden , normale pauze’s op normale tijden in de diensten. Maar als je bij het beginpunt vertrekt en de volgende halte op 1 km al een minuut in de min staat gaat het niet goed, als je 20 km verder ben zit je op 10 minuten in de min. Dan moet je overstappen op een andere bus met een overstaptijd van 3 minuten en begin je dus minimaal 7 minuten in de vertraging. Dan reken ik nog niet eens dat je de mensen er in moet draaien. Zo gaat dat hier in Fryslân.