Categorieën: Nieuws

Auto’s in toekomst over busbaan Oosterhamriktracé

Over het Oosterhamriktracé, de huidige busbaan, gaan in de toekomst auto’s rijden. Zo wil het stadsbestuur de verkeersdrukte tussen de binnenstad oost en de oostelijke ringweg oplossen.

De bussen rijden dan door de Oosterparkwijk via de E Thomassen à Thuessinklaan, het Wielewaalplein en de Vinkenstraat. In het verlengde van de Vinkenstraat komt een brug over het van Starkenborrghkanaal. De Korreweg wordt ingericht als fietsstraat, waarin het autogebruik teruggedrongen wordt.

Volgens het stadsbestuur heeft dit verkeersplan nog meer voordelen. Zo is er ruimte voor meer groen, wandelaars en fietsers.  Ook worden de omliggende wijken beter met elkaar verbonden.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Het gem bestuur heeft weer een fantastisch verhaal verzonnen om dit waar te kunnen maken. Meningen van bewoners worden gewoon terzijde geschoven. Met twee bedenkelijke partijen de PvdA en vooral het niet te vertrouwen D66 in het college gaat Groningen wel ten onder. Wat een onzin dat het verkeersplan voordelen hier van heeft.

  • Je zult maar net een van die dure woning aangeschaft hebben daar aan het tracé, een busbaan is tot daar aan toe maar een immer drukke verkeersweg voor je deur is wat anders.

  • Je zult maar aan een van de straten en/of zijstraten van deze toekomstige busroute wonen. Ik zou er niet vreemd van opkijken als de Vinkenstraat Noordzijde gesloopt gaat worden om ruimte voor de bussen en het overige verkeer te creëren. Ben nu al benieuwd hoe men dit op gaat lossen waar het o.a. om de parkeerdruk bij het Wielewaalplein in deze doorgaande route gaat.

  • Goed over nagedacht, als er nu al een bus door de E Thomassen à Thuessinklaan rijdt trilt je huis al, dan gaan er dagelijks om de 10 minuten een bus langs je huis en tril je van de bank af, zo zal het ook in Vinkenstraat zijn, bij de Lidl is het altijd druk dus dat gaat rare capriolen opleveren daar. Het stomste idee wat er is want door de trillingen zal er schade aan huizen ontstaan die bij de gemeente wordt neergelegd.

  • Enorme toename van het verkeer is een feit. Dus dat kun je niet wegredeneren. Maar een oplossing lees je hier niet in de commentaren. Wel: not in my backyard!
    Een goed besluit vd gemeente. Wordt het Oosterhamriktrace straks goed gebruikt.
    En de Vinkenstraat wordt gesloopt. Dus een complete herinrichting inclusief de bussen.

  • Niet de hele Vinkenstraat wordt gesloopt (gezichtsbepalend deel, Amsterdamse school).
    De kozijnen kraken al als er één vuilniswagen de containers komt legen, hoe moet dat straks met 45 bussen?
    En om te reageren met een oplossing. Die oplossing was er gewoon voordat er begonnen werd met de nieuwbouw aan de Oosterhamrikkade zz. Als daar nou een busbaan/autoweg was aangelegd had er daarachter alsnog nieuwbouw kunnen worden gerealiseerd, ruimte genoeg! Kwestie van afstemming van nieuwbouw en verkeer bij de gemeente.
    Maar goed, het is maar de vraag of er überhaupt een probleem was. De sociale huurwoningen moeten klimaatneutraal worden verduurzaamd, terwijl er vervuilende auto's de stad in moeten kunnen. Ik dacht dat er transferiums waren aangelegd om dat laatste tegen te gaan.
    En tenslotte die impressie van LOLA architecten, die klopt alleen als je een kind laat spelen met Playmobil, LEGO en/of speelgoedautootjes. Die heeft met de werkelijkheid niks uit te staan. Waar willen ze al die 'witte' mensen en nieuwe auto's vandaan gaan halen en hebben ze de Vinkenstraat weleens in de breedte opgemeten??

  • Hoezo wegredeneren? De bussen kunnen toch gebruik gaan maken van de Korreweg? Maak daar een busbaan van en laat het overige gemotoriseerde verkeer de busbaan gaan gebruiken. Jaren geleden, toen de Petrus Campersingel wegens grondige renovatie gestremd was, reed het verkeer ook via de Thomassen A Theusinklaan, waarbij op het kruispunt Wielewaalplein-Zaagmuldersweg, stoplichten stonden. Was ook toen niet bepaald een prettige woonomgeving.

    Not in my backyard, lekker makkelijk lullen weer, ik heb niet gevraagd om een compacte stad, jij wel?

  • Och welja, je hebt de dienstregeling van de buslijnen naar Beijum en Lewenborg toch al onbetrouwbaar gemaakt door de bus over de Diepenring te leiden, tussen de auto's in, in plaats van door de binnenstad over eigen banen. Dan kun je de bus ook wel van z'n eigen Oosterhamriktracé afhalen en in plaats daarvan door smalle straatjes leiden.

    Het lijkt wel of het stadsbestuur helemaal geen openbaar vervoer WIL.

  • Je moet van de onzalige" bussen hebben bijna overal voorrang" gedachte afstappen en de bussen gewoon weer met het verkeer mee laten rijden. Maak de wegen weer verkeersvriendelijk en stop met de onzin dat al het gemotoriseerde verkeer, behoudens de stads- en streekbussen afgeremd, gestremd en geweerd moet worden. Doorstroming van alle verkeer, dat moet je juist meer gaan bevorderen zodat je een win-win situatie gaat krijgen.

    Ga hier vanaf nu dan ook eens rekening mee houden waar het om bouwen van woningen gaat en stap direct af van de stad nog verder verkloten met nog meer compacte stad fratsen.

  • Openstelling van dit trace zal een enorme aantrekkingskracht hebben op het autoverkeer. Je bent nu immers in een wip van de binnenstad in Beijum. Het zal daardoor druk worden in en rond de Oosterparkwijk (bv Zaagmuldersweg)

Recente berichten

Rikus Jager, Mattias Gijsbertsen en Mirjam Pauwels leiden onderhandelingen nieuw provinciebestuur

Rikus Jager, Mattias Gijsbertsen en Mirjam Pauwels leiden als (in)formateurs de onderhandelingen voor de vorming…

4 minuten geleden

Bestuurster ramt lantaarnpaal op Meerweg in Haren, mogelijk onder invloed

Op de Meerweg tussen Haren en Paterswolde heeft een automobiliste maandagmiddag een lantaarnpaal uit de…

51 minuten geleden

Oliebollenactie bij Café de Klikspaan voor het goede doel

Coöperatie Dichtbij organiseert komende maandag een speciale oliebollenactie voor het goede doel: Stichting Present Groningen.…

2 uur geleden

Martinitoren baadt maandagavond al in groen en wit licht: ‘Opbouw ging heel voorspoedig’

De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…

2 uur geleden

Supporter FC Groningen die door plexiglasplaat viel maakt het naar omstandigheden goed

De FC Groningen-supporter die zaterdagavond tijdens de wedstrijd tegen Heracles Almelo door een plexiglas plaat…

3 uur geleden

Drukte op kerstmarkt Ring-Zuid om heropening Hereweg en Máximaweg te vieren

De kerstmarkt aan de Papiermolenlaan van afgelopen vrijdagmiddag en -avond was een groot succes, aldus…

4 uur geleden