Bewoners van de Oosterparkwijk en Korrewegwijk die hun mening willen geven over de plannen voor de Oosterhamrikzone, hoeven daarvoor niet naar het stadhuis. Op 6 maart is er in het Informatiecentrum Aanpak Oosterhamrikzone aan de Oosterhamrikkade een hoorzitting.
Het is voor het eerst dat de gemeenteraad een inspraakbijeenkomst houdt in een wijk. “Door de inspraak dicht bij huis te organiseren, verlagen we de drempel voor inwoners om hun mening te geven”, zegt voorzitter Diederik van der Meide van de raadscommissie Beheer en Verkeer. “We hopen dat er zo meer mensen komen om de raadsleden hun mening over de Aanpak Oosterhamrikzone te vertellen. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zeggen wat ze vinden van deze plannen voor hun eigen leefomgeving.”
Het stadsbestuur heeft op 20 februari een ontwerpbesluit genomen over de voorkeursvarianten voor de aanpak van de Oosterhamrikzone. De fracties van SP en ChristenUnie hebben een alternatief voorstel gemaakt. Na bespreking op 14 maart in de raadscommissie neemt de gemeenteraad waarschijnlijk in juni een besluit.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
Deze zaak lijkt me eveneens zeer belangrijk voor het stadsdeel Oost (voorheen het stadsdeel Noorddijk minus Meerstad) van de gemeente Groningen. Ik denk aan de wijken Beijum, Lewenborg, etc.
Wordt die nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal, in het verlengde van de Vinkenstraat, betaald door Rijkswaterstaat? Zo ja, dan moet Rijkswaterstaat twee nieuwe bruggen aanleggen, omdat de Korrewegbrug te zijner tijd ook wordt vervangen.
Zie:
http://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkeer/plannen-voor-nieuwe-gerritkrol-brug-en-extra-autoverbinding-in-st
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/185835/Nieuwe-Gerrit-Krolbrug-in-Stad-is-in-2021-klaar
https://beijumnieuws.blogspot.nl/2017/05/hoe-gaat-het-verder-met-de-korrewegbrug.html
Iets om mee te nemen naar de hoorzitting.
De vraag is of een nieuwe ontsluitingsweg echt nodig of dat dit een wenselijke weg is van enkele bobo’s. Wie in de bibliotheek duikt van https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl en https://www.aanpakringzuid.nl en de verkeerscijfers vanaf 2013 tot 2017 naast elkaar legt constateert dat de gemeenteraad een beslissing heeft moeten nemen op verouderde en veel hogere verkeerscijfers (bijna 30% hoger). Daarnaast zijn ook niet de geluids- en milieuoverlast cijfers meegenomen, terwijl die door de gemeente op elk gewenst moment kunnen worden geleverd. Met de cijfers waarop het besluit is gebaseerd zou de maximale norm flink zijn overschreden. Het heef er alle schijn van dat de cijfers tijdelijk zijn verhoogd (of weggelaten) om een besluit ten gunste van de ontsluitingsweg te forceren. Er zijn vooruitlopend op het besluit ook al diverse investeringen gedaan: bijv. parkeergarage Cibogaterrein en de aansluiting op de Ringweg. Wie de stukken er nog eens goed op na leest krijgt de indruk dat na het onderzoek van Goudappel in 2013 (de basis van ontsluitingsweg) er verschillende extra argumenten zijn bij gezocht om de ontsluitingsweg te kunnen verantwoorden. De gemeente vindt de wijkbewoners (50% van het verkeer, alhoewel dit niet met zekerheid kan worden gesteld en de gemeente zich verschuild achter computermodellen, echt onderzoek naar wijkverkeeer is er niet gedaan) de grootste boosdoener van het dichtslibben van enkele wegen en niet de forenzen die ‘s ochtends de stad in willen rijden met hun auto en er ‘s avonds weer uit. Er worden geen verkeersknelpunten weggehaald, maar er komen er nieuwe bij. De verkeerscijfers laten zien dat het effect van een nieuwe ontsluitingsweg over de Oosterhamrikkade minimaal is voor het verkeer vanuit Bedum en Zuidhorn. Ook moeten we afwachten of het verkeer vanuit Drachten en Assen zich laat verleiden om gebruik te maken van de ontsluitingsweg. Het is een kleine 5 km extra lange route die de veronderstelde snelheidswinst snel doet verdampen. Het verkeer moet dus uit richting Hoogezand komen. Om hoeveel auto’s gaat het dan? De Sontweg en het Damsterdiep laten in de spits zeker nog meer verkeer toe. Laten we een paar jaar wachten tot de ringweg Zuid klaar is en dan opnieuw bepalen of een ontsluitingsweg nodig is. Kortom: de gemeenteraad zou nog eens kritisch moeten kijken naar het proces voorafgaande aan het principebesluit in 2016, het proces tot op heden en het effect van Ringweg Zuid afwachten.
Daarnaast zou de gemeenteraad er goed aan doen om het advies (zie bibliotheek https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl) van de Professorenbuurt Oost en de Woonschepen Oosterhamrikkanaal ter harte te nemen:
“We vinden dat de ontsluitingsweg er niet moet komen, omdat de rekening hiervan zwaar betaald wordt door de leefomgeving, terwijl het rendement niet overtuigend positief is. Is het college hiervan niet overtuigd, dan menen wij dat eerst nader en grondiger onderzoek gedaan moet worden naar rendement en waarborgen voor leefbaarheid van de omgeving, alvorens dit proces een volgende fase in mag gaan. Dit om te voorkomen dat de oplossing van grote problemen worden verlegd naar een volgende fase, waarin vervolgens blijkt dat ze niet zonder grote offers oplosbaar zijn.”
Het zal ook niets op gaan lossen, enkel zal er een extra busbaan worden gecreëerd/worden verlegd, daar waar dit nu nog gedeeltelijk een 30km zone is. Wellicht maakt deze nieuwe route het voor het gemeentebestuur legitiem om aan deze route nog meer in beton gegoten tumoren neer te kunnen gaan zetten, denk dat in de komende 10 jaar het Wouter van Doeverenplein, de Thomassen A. Theussinklaan en de Vinkenestraatort worden gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw om het zo langzamerhand te laten verworden tot een soort van Gropiusstadt voor de huisvesting van studenten.