Er moet over enkele jaren een supersnelle treinverbinding komen vanuit Groningen en Leeuwarden naar de Randstad. Dat meldt de Leeuwarder Courant.
Het gaat om een trein die een of twee keer in de spits zonder tussenstops door gaat rijden naar Amsterdam of Utrecht. Intercity-stations als Assen en Zwolle worden dan overgeslagen.
ProRail directeur Pier Eringa denkt op termijn zelfs aan een halvering van de reistijd. Dan moet ook de snelheid van de treinen omhoog en zijn er aanpassingen aan het spoor nodig.
In het programma NOS Gronings gas: toen, nu, straks duikt Winfried Baijens begin december in…
Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…
Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…
Een klein appartement of studio kopen in Groningen is relatief prijzig in vergelijking met andere…
Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…
Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…
Bekijk reacties
een snelle (ICE) verbinding van Schiphol met Fryslan (Heerenveen), Groningen en Bremen lijkt mij nog altijd een betere optie, zeker voor het Noorden.
Heerenveen... Een plaatsje met nauwelijks 30.000 inwoners. Je naam verraadt veel (niet lelijk bedoeld), maar ik zie het economische voordeel niet. Bremen snap ik, hoewel Bremen - Groningen zo ongeveer dezelfde verhouding is als Groningen - Heerenveen.
Hoera, spoorplannen. Altijd goed. Zeker in Groningen, waar het drukker en drukker wordt en de auto minder en minder aantrekkelijk.
Maar. Het stuk tussen Assen en Hoogeveen (40km) is uitermate geschikt voor hoge snelheden, omdat dat spoor kaarsrecht is, maar hoe zit het met de bochten in de rest van het traject? Hoe snel kun je daar doorheen? Als je de snelheid in de bochten wil verhogen moet je óf de bochten verruimen, óf deze schuin(er) leggen. Maar wat voor effect heeft dat laatste op langzaamrijdende treinen? Of gaat voor alle treinen de snelheid omhoog? Hoe zit dat dan op de korte stukjes, zoals tussen Groningen Hoofdstation, Europapark en Haren?
Speaking of which: hoe gaan deze treinen om met langzamere (stop-)treinen? Voorbijracen op een station? Of moet er, net als tussen Utrecht en Amsterdam, een extra set sporen komen? Daar dan toch de gasbaten (vol-gas-baten?) voor aanwenden?
Zuiderzeelijn? Zou dat niet beter zijn?