Politieke partijen die deelnemen aan het gemeentebestuur verliezen bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen gemiddeld vier tot acht procent van hun raadszetels. Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) van de Rijksuniversiteit Groningen dat vandaag wordt gepubliceerd in het vakblad ESB.
Voor partijen die weinig wethouders leveren is dit verlies twee keer zo groot als voor partijen die de meeste wethouders leveren.
COELO onderzocht gemeenteraadsverkiezingen in de periode 1990-2014. Het onderzoek houdt rekening met tal van andere factoren die de veranderingen in het aantal zetels van partijen kunnen verklaren. Het aangetoonde zetelverlies van vier tot acht procent is het gemiddelde effect dat volledig kan worden toegeschreven aan deelnemen aan het gemeentebestuur.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
Wat voor conclusie moet je daar nou aan verbinden?
Je kunt het nooit goed doen als bestuurder? of is meedoen dan écht belangrijker dan winnen?
is toch logisch? Als je zo'n kortzichtige visie hebt op Openbaar Vervoer? Voor een stad als Groningen met 210.000 inwoners en een verzorgingsgebied van 500.000 inwoners kan toch alleen een TRAM de oplossing bieden? En niet zo'n ellendige bus, die elke hobbel moet nemen, te kleine rotondes heeft, te weinig capaciteit heeft, in files en voor bruggen staat, maar vooral een verkeerd imago heeft. Men stapt niet vanuit een auto in een bus. Bovendien is dit "stadsbestuur" doof en blind voor de ontwikkelingen in talloze buitenlandse steden met vergelijkbare problemen, die WEL overgaan tot railvervoer in de stad, ook door de binnenstad!, altijd met groot succes. Maar Groningen? Dichtgetimmerd!
Volgens mij ben je de realiteit een beetje uit het oog verloren met dit betoog. Files in en rondom de toevoerwegen naar de binnenstad, dus niet de ring, ontstaan doordat de bussen overal voorrang hebben gekregen. De doorstroming van het gemotoriseerde verkeer stokt om de paar minuten doordat er weer een bus voorbij komt razen welke de verkeerslichten kan en mag beïnvloeden. Als een bus voor een geopende brug staat te wachten, gaat zo`n door jou aangehaalde tram dan door de lucht, of staat deze ook gewoon te wachten? Dist stadsbestuur was en is doof en blind voor de veel te grote aantallen aan studenten met bijbehorende woningtekorten, verkeersbewegingen ( zie de fietspadenproblematiek) overvol openbaar vervoer, enz.enz.
Je zou woningzoekenden met zachte doch dwingende hand richting de buurgemeenten, waar woningen leeg (komen te ) staan als gevolg van krimp, kunnen loodsen. Hiermee en hierdoor ga je de drukte spreiden, hoef je minder te bouwen, wat weer positieve gevolgen heeft voor de leefomgeving en bespaar je honderden miljoenen om de kosten van krimp op te gaan vangen.
Je kunt het als bestuurder nooit goed doen omdat je onderdeel bent van de coalitie en je idealen niet helemaal kan waarmaken en dat kan je als politieke partij de kop kosten . Maar laat ik wel voorop stellen deze stad heeft behoefte aan werkgelegenheid en goede begroting en lagere woonlasten dan ben je bij de VVD bij het goede adres