Arriva, Connexxion en Qbuzz hebben interesse om het busvervoer vanaf december 2019 in Groningen en Drenthe te verzorgen. Dat heeft het OV-bureau maandag in het begin van de middag bekendgemaakt.
De huidige concessie loopt in 2019 af en vervoersbedrijven konden zich de afgelopen tijd inschrijven. Daar hebben dus drie bedrijven op gereageerd. Het OV-bureau gaat de komende weken de offertes bestuderen en zal in het begin van de zomer bekend maken wie daadwerkelijk het busvervoer mag gaan uitvoeren.
Afgelopen winter maakte het OV-bureau het zogenaamde bestekprogramma bekend. Hierin staan de eisen waar een toekomstig vervoerder minimaal aan moet voldoen. Enkele belangrijke thema’s hierin zijn reizigersgroei realiseren door een aantrekkelijk product neer te zetten, verduurzaming, samenwerking en flexibiliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het complete bestek is hier terug te lezen.
Qbuzz
Qbuzz verzorgt sinds 13 december 2009 het stad- en streekvervoer in Groningen en Drenthe. In 2009 nam het bedrijf het vervoer over van Arriva. Een jaar eerder werd het bedrijf opgericht door Rob van Holten en Leon Struijk. De Nederlandse Spoorwegen was voor 49% eigenaar van het bedrijf. Sinds 31 augustus 2017 is Qbuzz overgenomen door de Italiaanse vervoersmaatschappij BusItalia, een onderdeel van de Ferrovie dello Stato Italiane.
Arriva
Vervoersbedrijf Arriva verzorgde tot december 2009 het busvervoer in Groningen. Arriva Personenvervoer Nederland is een dochteronderneming van het Britse Arriva plc, dat in eigendom is van Deutsche Bahn AG. Het bedrijf wil erg graag de concessie winnen omdat daarmee vrijwel het volledige bus- en treinvervoer in het Noorden door het bedrijf uitgevoerd gaat worden, en dienstregelingen van bussen en treinen goed op elkaar aangesloten kunnen worden.
Connexxion
Connexxion heeft qua busvervoer geen historie in Groningen, wel in Drenthe waar het tot december 2009 met bussen reed in de concessie Zuidoost-Drenthe. Bij de gunning voor de periode 2009-2019 had het bedrijf, dat eigendom is van de Franse vervoerder Transdev, zich ook ingeschreven, maar werd uiteindelijk voor Qbuzz gekozen. Nu gaat het bedrijf het opnieuw proberen. Het is onbekend of het bedrijf onder haar eigen naam heeft ingeschreven, of dat van haar dochteronderneming Hermes, dat momenteel het bus- en treinvervoer verzorgt in de SAN-concessie in Gelderland, onder de formule Breng.
De Stichting Bewegen is Goud wil een openbare sporthal in Groningen Zuid. Dat schrijft de…
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bekijk reacties
Ook de 'GVB' mengt zich opnieuw in de strijd. Het busvervoer weer van ons, van zijn oerbewoners. LOL
Wat een poppenkast ook. Een stoelendans, waarin de werknemers financieel worden leeggezogen. Zie de stakingen van vandaag bij de vervoersbedrijven.
De enige Nederlandse vervoersbedrijven zijn op dit moment de gemeentelijke vervoersbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Je kunt wel stellen dat de liberalisering van de markten vooral in het voordeel is geweest van de grotere landen in Europa. Het maakt verder geen donder uit welke het wordt. Grote kans dat ze onder elkaar handjeklap doen. Ik stel voor dat een van de voorwaarden wordt dat er weer GADO op de bussen komt te staan in plaats van een of andere door een duur betaald reclamebureau bedachte naam.
Mja, het moet van de Europese Unie he. Leve de Europese Unie! Hoera! Hoera! Hoera!
Het meest idiote (of misschien wel ironische) aan QBuzz, is dat eigenaar Ferrovie dello Stato Italiane gewoon het staatsspoorbedrijf is van Italie. Wil je marktwerking als overheid, is alsnog een -andere- staat de eigenaar. Eigenlijk te zot voor woorden.
Nederland is veel te braaf geweest en heeft zijn kaarten open op tafel gelegd terwijl de anderen ze strak voor de borst hielden.