Het Helperplein en de Verlengde Hereweg krijgen als het aan het stadsbestuur ligt een parkeerregime, dat gelijk is aan dat van het winkelcentrum Paddepoel: de eerste anderhalf uur gratis parkeren.
Tijdens winkelpieken overdag, op zaterdag en feestdagen kan het winkelend publiek in Helpman dikwijls maar moeilijk een parkeerplaats vinden. Op het Helperplein is 20 tot 30% van de capaciteit bezet door “langparkeerders”. Dit zijn bewoners, medewerkers van bedrijven en forenzen die vervolgens te voet of per fiets naar hun werk gaan.
Ondernemers aan het Helperplein klagen al jaren over de hoge parkeerdruk en zij pleiten voor maatregelen. Het voorstel is om betaald parkeren in te voeren van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 18 uur en op donderdag tot 21 uur en om de eerste anderhalf uur gratis parkeren toe te staan. Verreweg het grootste deel van het winkelend publiek wordt zo gevrijwaard van extra parkeerkosten en voor de langparkeerders wordt het parkeren op het Helperplein onaantrekkelijker.
De Stichting Bewegen is Goud wil een openbare sporthal in Groningen Zuid. Dat schrijft de…
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bekijk reacties
Waarom geen parkeerschijf?
Lijkt me heel wat goedkoper en eenvouder in te voeren.
Laat er een kliklijn komen om mensen door te kunnen geven die hun fietsje 's ochtends uitladen om naar het werk te gaan in de binnenstad. Asociale mensen, ze houden plekken bezet voor bewoners en winkelend publiek.
Op zich een goed plan, want het inderdaad vaak vol op het Helperplein. Ik vraag me wel af hoe ze dat praktisch gezien willen doen: er zal dan dus iets met slagbomen gedaan moeten worden, zoals bij het Sontplein. Dat zorgt waarschijnlijk weer voor filevorming als het druk is, en bovendien kunnen de vrachtwagens die de winkels bevoorraden er dan niet meer langs (dat is vaak nu ook al vrij lastig en gevaarlijk).