Het Helperplein en de Verlengde Hereweg krijgen als het aan het stadsbestuur ligt een parkeerregime, dat gelijk is aan dat van het winkelcentrum Paddepoel: de eerste anderhalf uur gratis parkeren.
Tijdens winkelpieken overdag, op zaterdag en feestdagen kan het winkelend publiek in Helpman dikwijls maar moeilijk een parkeerplaats vinden. Op het Helperplein is 20 tot 30% van de capaciteit bezet door “langparkeerders”. Dit zijn bewoners, medewerkers van bedrijven en forenzen die vervolgens te voet of per fiets naar hun werk gaan.
Ondernemers aan het Helperplein klagen al jaren over de hoge parkeerdruk en zij pleiten voor maatregelen. Het voorstel is om betaald parkeren in te voeren van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 18 uur en op donderdag tot 21 uur en om de eerste anderhalf uur gratis parkeren toe te staan. Verreweg het grootste deel van het winkelend publiek wordt zo gevrijwaard van extra parkeerkosten en voor de langparkeerders wordt het parkeren op het Helperplein onaantrekkelijker.
Woningeigenaren moeten vanaf 1 januari verplicht melden wanneer en voor hoeveel nachten hun woning aan…
De RUG staat in de Keuzegids Universiteiten 2025 op de derde plek van beste brede…
Het aantal WW-uitkeringen in Groningen is in november gedaald, na een aantal maanden met een…
Groningen krijgt er deze vrijdag een nieuwe weg bij: de Máximaweg. Die ligt parallel aan…
Een groep medewerkers van het Beatrix Kinderziekenhuis in de stad heeft woensdag al fietsend een…
Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…
Bekijk reacties
Waarom geen parkeerschijf?
Lijkt me heel wat goedkoper en eenvouder in te voeren.
Laat er een kliklijn komen om mensen door te kunnen geven die hun fietsje 's ochtends uitladen om naar het werk te gaan in de binnenstad. Asociale mensen, ze houden plekken bezet voor bewoners en winkelend publiek.
Op zich een goed plan, want het inderdaad vaak vol op het Helperplein. Ik vraag me wel af hoe ze dat praktisch gezien willen doen: er zal dan dus iets met slagbomen gedaan moeten worden, zoals bij het Sontplein. Dat zorgt waarschijnlijk weer voor filevorming als het druk is, en bovendien kunnen de vrachtwagens die de winkels bevoorraden er dan niet meer langs (dat is vaak nu ook al vrij lastig en gevaarlijk).