Een interessant plan. Zo omschrijft fractievoorzitter Mirjam Wulfse van de VVD het idee van haar partijgenoot Durk Pool om een snelle treinverbinding aan te leggen van Bremen via Groningen en Drachten richting Rotterdam in de vorm van de Lelylijn. “Maar het is wel een idee waarbij we de juiste keuzes moeten maken.”
Het idee werd zaterdagochtend gepresenteerd in Drachten waar de toekomst van het openbaar vervoer hoe deze er over twintig of dertig jaar uit zou moeten zien besproken werd. “Ik heb een plan gepresenteerd puur op persoonlijke titel”, zegt Durk Pool (VVD) die Statenlid is in Friesland. “Het idee lijkt sterk op de Zuiderzeelijn maar omdat ik vind dat die naam te veel besmet is door alles wat er de afgelopen twintig jaar gezegd is, heb ik de naam Lelylijn geopperd. Een snelle treinverbinding van Bremen via Hamburg, Groningen, Drachten, Emmeloord om uiteindelijk in Rotterdam te eindigen.”
“Een harmonica aan files”
Volgens Pool is het belangrijk om hier over na te denken. “Afgezien van het feit dat Drachten de grootste kern van het land zonder treinstation is, zie je dat de grenzen van de huidige infrastructuur bereikt zijn. Dagelijks rijd ik voor mijn werk richting Emmeloord. Tijdens de ochtendspits kom ik tussen Drachten en Joure al niet meer boven de tachtig kilometer per uur omdat het een harmonica aan files is. Als je er een spoorlijn parallel aan legt scheelt dat vijftien procent aan auto’s En vijftien procent minder auto’s betekent ook geen files meer.” Maar Pool ziet meer voordelen. “China heeft een groeiende en bloeiende economie waar al veel producten vandaan worden gehaald. Met een snelle spoorverbinding bied je een waardig alternatief om goederen te importeren.”
In zestig minuten naar de Randstad
Pier Eringa is directeur van spoorbeheerder ProRail en hij ziet wel iets in de plannen. “Als we wat willen met het treinverkeer in Nederland dan moeten we daar de komende jaren stevig in investeren. In deze plannen moeten we ervoor zorgen dat Noord-Nederland op forenzen-afstand van de Randstad komt. Ik denk dan aan een reistijd van een uur, maximaal anderhalf, om vanuit bijvoorbeeld Groningen in Amsterdam of Rotterdam te komen. Een Lelylijn zou heel goed in deze visie passen.”
Wulfse nog niet overtuigd
Wulfse vindt het een ‘aardig’ idee maar zegt tegelijkertijd ook dat er heel kritisch naar zulke plannen gekeken moet worden. “Het gaat om een investering waar veel geld mee is gemoeid terwijl we niet weten hoe het land er over twintig jaar bij ligt. Wellicht dat de techniek die we nu gebruiken met rails op dwarsliggers dan allang achterhaald is en we ons gewoon vervoeren door middel van een hyper-loop in de vorm van een vacuüm plastic buis waardoor we heel snel naar de andere kant van het land kunnen reizen.” De fractievoorzitter in de Provinciale Staten in Groningen was dan ook niet overtuigd van de presentatie van Pool maar erkende wel dat het heel belangrijk is om naar toekomst te kijken.
“Ik ben niet degene die het verkiezingsprogramma van de VVD maakt”
Of de Lelylijn volgend jaar wordt opgenomen in het VVD-verkiezingsprogramma voor de Provinciale Staten durft Pool niet te zeggen. “Nogmaals, het is een plan dat ik zelf heb bedacht. In mijn eentje stel ik het programma niet samen, dat wordt door alle leden samen besloten.”
Een rechtbank in Amsterdam heeft een 45-jarige Stadjer veroordeeld voor oplichting. De man krijgt tot…
Op de avond van eerste kerstdag heeft een brand gewoed in een schoorsteen van een…
De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Bekijk reacties
Wat produceert de Randstad behalve diensten? Bar weinig.
Als Groningers moeten we naar het Oosten kijken. China is bezig met een mondiaal infrastructureel plan genaamd New Silk Road.
China gelooft niet in een op schulden en holle diensten gebaseerde economie. Dit in tegenstelling tot de psychopaten in New York, Londen en Amsterdam. Denk dat de Chinezen het iets beter zien. Tijd om onze rug naar het Westen te keren.
Friesland (met die nog steeds niet aangepakte bouwmaffia) en Holland? Kan er als Groninger niets mee. Tijd dat Duits op scholen in Groningen een verplicht vak wordt. Deze op een zo efficiënt mogelijk uitwisselen van goederen grerichte Nieuwe Zijde Route is de toekomst voor de wereldeconomie. (En de reden dat die bloedhonden van de NAVO zo aan het opschalen zijn met hun agressie richting de onwrikbare en onverslaanbare Poetin)
Die Duitsers leren maar Engels of Chinees/Mandarijn spreken!
Wil je serieus betere relaties met Putin? De dictator die de andere dictator Assad steunt bij diens gifgasaanvallen op de eigen bevolking en die geen enkele moeite heeft met moordaanslagen op personen in het buitenland.
Wat is er me je beoordelingsvemogen aan de hand wanneer je dit soort regimes prefereert boven democratieën in het Westen?
Prima idee! Had al veel eerder gerealiseerd moeten zijn.
Geld mag nooit een kwestie zijn of het rendabel of niet. Als je wetten invoert zoals de participatiewet, terwijl er een economische ongelijkheid heerst in heel veel delen van het land, dat moet je er ook voorzorgen dat deze economische ongelijkheid wordt opgeheven. Ik weet, dat er een 3-tal personen uit de stad Groningen bezig zijn om daarover jurisprudentie te krijgen. Zodat Politiek Den Haag zal worden gedwongen om te investeren in deze gebieden buiten de Randstad. Zodat deze economische ongelijkheid wordt opgeheven. Desnoods en vooralsnog met een aanpassing inzake deze wet; zodat het stringente karakter van deze wet in deze regio's niet hoeft te worden nageleefd. Het is de inzet.
Bremen via Hamburg is wel behoorlijk om richting Nederland.