Het op zijn plek schuiven van de Helperzoomtunnel kan dit Hemelvaartweekend niet doorgaan. Dat heeft Aanpak Ring Zuid woensdagavond bekendgemaakt.
Uit een proef die woensdagmiddag heeft plaatsgevonden is gebleken dat de grond zich heel anders gedraagt dan op basis van alle onderzoeken en berekeningen was aangenomen. Aannemer Combinatie Herepoort heeft om die reden besloten om de operatie uit te stellen.
Domper
De bedoeling was om de Helperzoomtunnel de komende dagen op zijn plek te duwen door middel van een glijbaan in de vorm van een stalen balk op funderingsblokken. Bij een proef woensdagmiddag ging de tunnel weliswaar omhoog, maar zakten de stalen balken de grond in. “Het is onverantwoord om het inschuiven van de tunnel nu koste wat kost door te zetten”, zegt omgevingsmanager Bert Kramer. “We moeten eerst goed onderzoeken wat dit betekent en hoe we dit probleem op kunnen lossen. Het is een domper, maar we moeten reëel zijn en kunnen hier niet tegen beter weten in mee verder gaan.”
Afhankelijk van de volgende treinloze periode
Wanneer de tunnel nu op zijn plek kan worden geschoven is onbekend. Dit kan namelijk alleen in een periode dat de treinen niet rijden. Samen met spoorbeheerder ProRail zal gekeken moeten worden wat de mogelijkheden zijn voor een eerstvolgende treinvrije periode.
Het niet op zijn plek kunnen schuiven van de tunnel betekent niet dat de werkzaamheden helemaal stil komen te liggen. Het werk ter hoogte van de kruising met het spoor bij de Esperantostraat gaat wel door. Hier worden damwanden op hun plek getrild en wordt onderhoud gedaan aan de voegen. De noordelijke rijbaan van de zuidelijke ringweg in de richting van Drachten blijft om deze reden vier dagen lang afgesloten.
Een beginnend bestuurder uit Groningen met een flinke slok op moest zondagnacht zijn rijbewijs inleveren.…
Het was maandagochtend, binnen een half uur, twee keer raak op het Hoendiep met verkeersongelukken.…
Advocaten kunnen vanaf vandaag volledig digitaal procederen in alle familie- en jeugdzaken bij de Rechtbank…
Het Groningse IT-bedrijf Back to code is finalist voor de IGNITE Award 2024, een landelijke…
Zorgbelang Groningen start een meldactie om inzicht te krijgen in de gevolgen van toenemende druk…
Kappers in de regio Groningen worden opgeroepen alert te zijn op signalen van huiselijk geweld…
Bekijk reacties
Ik heb 26 jaar in de oosterpoort gewoond en toen was de helperzoom een stuk waar ik ging hardlopen, ja inderdaad soms (bijna altijd) om een kater te overwinnen. En dat dan aan het einde van de wereld op de Helperzoom. Toen was er nog geen stadion aan de andere kant van het spoor en je kwam er eigenlijk nooit iemand tegen. wat een mooie wereld was dat!
Eens.
De landerigheid van de Helperzoom, maakte het een geweldige plek om te vertoeven. Helaas hebben wat lui - voor ons - besloten dat ons mooie stadje in de vaart der volkeren mee moet.
Het laatste stuk Helperzoom wordt juist een stuk rustiger
Ook bij de damwanden inbrengen trillen of drukken kan het fout gaan. De damwanden zullen lekken als een zeef met gevolg bronbemaling waarbij de belastingdienst meekijkt en van de m3 water belasting gaat heffen.
Of we luisteren en gaan bitumen in alle sloten aanbrengen met als gevolg geen bronbemaling en geen belasting geld.
Had het 19 dec 2017 aan gedeputeerde Fleur Greaper het duidelijk gemaakt en vanmiddag was Heerepoort verrast en konden geen antwoord geven.Komen er as week op terug .
Ervaren praktijk mensen zijn potte kijkers maar scheelt vele tientallen miljoenen aan geld.
Man met 43 j ervaring en de man achter de N 33 Assen -Zuidbroek die 60miljoen aan besparingen heeft in gebracht
P.C.J.Muijzert , Oude Pekela
een oplossing is beide uiteinden tunnel een dichte betonwand te maken gelijk aan de zink tunnel elementen .Laat water erin en je schuift hem drijvend in het water onder het spoor door dan de afsluiting open om de tunnel af te zinken zodat hij op zn plaats komt te liggen.Bij de HSL noordzijde oude Maastunnel zakte 1 buispaal 30 cm weg.
De fout de 4 buispalen waren zonder een deksel eronder geheid.Gevolg was 4 st 750 tons kranen uit ned/Belgie/Duisland hebben de tunnel 1 1/2 week op getild en er werden vulplaten op de buispalen gelegd .De ruimte onder de tunnel werd volgespoten met zand. totdat de tunnel op zn plek lag. Vertraging 2 weken.
Bij deze tunnel indien het spoor verkeer eraf moet zal minimaal 4 a 5 maanden vertraging opleveren .
Na HET MONSTRUM hebben nu ook HET FIASCO.
Het kan best een hele hete zomer worden !!
Je ziet inderdaad het water door de sloten* stromen, gaat niet hard, maar gaat wel continu, ook onder het maaiveld blijft dit sijpelen. Zou inderdaad de oplossing zijn geweest om deze sloten tijdens het slaan met bitumen vol te gieten.
* sloten zijn de groeven waarmee de stalen damwandpanelen aan elkaar vast komen te zitten, als een soort van messing en groef.
Stad Groningen en grote projekten is geen goed huwelijk. Je kunt er vergif op innemen dat het fout gaat en dus extra geld kost. Zie het Forum, Stadion Euroborg etcetera. Groningen wil simpelweg te veel.
De wijsneuzen weten achteraf allemaal precies hoe het had gemoeten. En komen met allemaal onbewezen stellingen of irrelevante onzin.
Jammer dat jij niet de moeite nemen eerst eens te zoeken of die wijsneuzen wel eens gelijk konden hebben, maar gelijk allerlei etiketten aan hen opplakt. Voor de goede orde, ik hecht veel waarde aan de bijdragen van in dit geval iemand als Muijzert omdat deze zijn kennis en ervaring in de praktijk heeft opgedaan. En niet net als types als jij tot de categorie theoreet behoort.
O ja, mijn eerste praktijkervaring met stalen damwanden was bij de bouw van de vrije busbaan bij het deels hiervoor gedempte Oosterhamrikkanaal. De laatste ervaring was een jaar geleden bij het slaan van ongeveer 180m1 aan gebruikte stalen damwandplanken van ongeveer 12.00mtr/lengte met sloten welke zo ruim waren dat je er bijna wegenbouw doek achter moest plaatsen om te voorkomen dat het zand wegspoelde, welke planken nadien met groutankers zijn verankerd.
Mocht jij uit je theoretische comfortzone durven te stappen, kijk dan eens op de via onderstaande link te bereiken site:
https://emis.vito.be/nl/techniekfiche/techniek-stalen-damwand
Misschien dat je dan de bijdrage van Muijzert enigszins begrijpt en ook zijn theorie onderschrijft
Jack jij kunt beter je opmerkingen voor je houden , helaas voor jou heb ik al dit soort problemen elders ook mee gemaakt.Ik vertel hier geen onzin.
Ik zit om de 3 maand met Fleur Greaper om tafel om op allerlei dingen te wijzen en die gesprekken heb ik al vanaf 2006 op het provincie huis.Ik heb dan ook gevraagd om in een vroeger stadium mee te kijken om eventuele fouten eruit te halen
Geloof je dat echt zelf?
zat met Henk Bleeker 1e maandag morgen van de maand tussen 11-12 u samen om tafel en ook met opvolgers
Denk je werkelijk dat ze allerlei zaken over infrastructuur en ontwerp en alternatieven iedere maand bespreken met een uitvoerder?
Je denkt toch ook niet dat een coach van een voetbalteam met een ballenjongen de opstelling bespreekt.
Hallo Pieter Muijzert,
Misschien domme vraag, maar waarom testen ze dit een middag vantevoren als ze weten dat het verkeersproblemen oplevert?
Heien kan alleen aan weerszijden van het spoor. En het spoor moet nu juist in het midden ook gesteund worden. En een afzinkbare tunnel maken gaat niet met de zijconstructie van palen. De stalen balken waarover de tunnel naar ingeschoven werd lagen alleen maar op een paar betonblokken, zie begin artikel. Men had eerder al een probleem met een waterwel gehad, dus dan kun je geen stevige bodem verwachten. Men heeft nu alle tijd om een stevige betonnen vloer te storten, en daar de glijbaanbalken op vast te zetten. Groter oppervlak = minder inklinking.
Martijn een terechte vraag.Ze mochten helemaal niet proberen omdat het trein verkeer er nog over ging.
Met het proberen zijn ze tegen de regels van Prorail (Zwolle) in gegaan
Mijn vermoeden is ook dat men geen heipalen onder de ijzeren balken had zitten en bij een waterpas controle dit
ontdekt heeft. Bij de HSL (hoge snelheidstrein ) zaten per element van 100 m1 lengte 4 grote buispalen rond 80 cm tot - 40 meter onder de elementen en daar kwam de tunnel op te liggen.Ook daar ging de eerste fout maar je kunt het op de grond schuiven maar ook op de aannemer daar er geen deksel onder de buispaal zat !