Welke gevolgen heeft het afblazen van het plaatsen van de Helperzoomtunnel voor de bereikbaarheid in de stad, de verkeersdruk in Helpman en wie draait voor de kosten op.
Dat willen de fracties van de Partij voor de Dieren, 100%Groningen en de PVV in de stad en de provincie weten. Het inschuiven van de Helperzoomtunnel ging vrijdagochtend niet door omdat de “grond zich anders gedroeg” dan verwacht.
De drie partijen willen weten hoe dat kan en waarom de Combinatie Herepoort, die de werkzaamheden uitvoert, daar zo laat achter kwam. Ook vragen de partijen nadere uitleg over welke berekeningen zijn losgelaten over het inschuiven van de tunnel.
De fracties noemen het mislukken van het plaatsen van de tunnel een debacle en twijfelen over de deskundigheid binnen de Combinatie Herepoort.
Na een koude week met winterse buien lijkt het zondag met 16 graden wel voorjaar.…
FC Groningen heeft zaterdagavond met ruime cijfers verloren van PSV. In Eindhoven was de landskampioen…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond wederom 3 wedstrijdpunten kunnen bijschrijven. De Groninger volleyballers wonnen de…
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
Bekijk reacties
Nog veel belangrijker,wie heeft de metingen uitgevoerd en een rapport opgesteld voorzien van een handtekening,verassingen bestaan in deze wereld maar die worden voor uitvoer en planning ontdekt.
Tuurlijk, lekker profileren. Er komen verkiezingen aan.
De avond voor de plaatsing gingen ze testen en toen bleek dat 't niet zou gaan lukken. Zo ongeveer als een scholier die pas op de avond voor het proefwerk gaat studeren.... soms haal je er wèl een voldoende mee.
Politiek verantwoordelijk voor alle vertraging en voor de immense extra kosten is de wethouder. Het zou de man sieren als hij eigener beweging zou opstappen.
Eerder was er al een probleem met een waterwel. Dat werd "opgelost" zonder vertraging in de planning. Het lijkt er meer op dat dat terzijde geschoven is om de planning niet in gevaar te brengen. Ze hebben nog wel meer dan een jaar tijd voor de volgende treinvrije periode. Dan kunnen ze de hele ondergrond een paar decimeter afgraven en een stevige bodem onder de hele oppervlakte van de tunnel storten, die hoogstens 1 cm inklinkt. En niet een stalen balk, die op een paar betonblokken steunt.
Er was eerder al een probleem met een waterwel. Dat probleem werd opgelost. Het lijkt er meer op dat datprobleem terzijde is geschoven om de planning te kunnen halen.
Men heeft nu ruim de tijd tot de volgende treinvrije periode om de hele bodem een paa decimeter af te graven en daar een stevige betonnen vloer op te storten.
Heerlijk weer, zonder enige kennis van zaken commentaar leveren achter je toetsenbord. Een megaklus vergelijken met een proefwerk van een scholier. Leg eens uit, hoe wil je eerder testen, ruim 6 miljoen kilo op een funderingsbaan van 250 m2.
Aannemer zal niet voor niets gekozen hebben om de operatie af te blazen. De beste stuurlui zitten weer social media...
Het op haar plast schuiven is al vaker gedaan, dus het wiel opnieuw uitvinden was er hier niet bij. Daar hoef je zoals Sjaak en Marcus niet eens Academisch misvormd voor te zijn om dat te kunnen vinden.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/218482962/Dit+maken+we+niet+snel+mee,+beelden+van+schuiven+tunnel+6,6+miljoen+kilo+onder+station+Tilburg+.aspx
Lekker gemakkelijk om nu van alles te suggereren zonder enige kennis van zaken.
Van de PVV had ik het wel verwacht, van 100% Groningen valt het mij tegen.
Doet mij denken aan het damsterdiep. Het bouwen van de parkeergarage aldaar. En dat de omgeving ging verzakken, tijdens het plaatsen van de damwanden. Uiteindelijk was het ingenieursbureau van de gemeente Groningen schuldig aan dit alles. In verband met verkeerde berekeningen. Niet de eerste keer. Ook de sontbrug bleek centimeters te kort en was eveneens verkeerd berekend door dit ingenieursbureau .
Dit geheel deed mij denken aan de mislukte plaatsing van de Koningin Julianabrug in Alpen aan de Rijn op 3-8-2015. Twee kranen die op een ponton stonden hesen het brugdek van het transportschip. De kranen vielen met brugdek en al op een rij huizen die zo ongeveer helemaal instortten. Wonderwel geen doden en zelfs geloof ik geen gewonden. De vraag kwam toen of men een risicoanalyse gemaakt had. Daar kwam geen goed antwoord op. Ik meen zelfs een you-tube filmpje van de wel gelukte plaatsing een jaar later of zo gezien te hebben, en dat ging bijna net zo link als eerst, maar nu met 1 kraan. Het ponton verdween bijna onder water. De firma die dit presteerde, BSB staalbouw uit Sumar (Friesland) is failliet, door o.a. een dodelijk ongeluk met een duiker bij het plaatsen van een sluisdeur.
Wat betekent risico-analyse voor de Helperzoomtunnel: Volgens mij de simpele vraag: War gebeurt er als de door ons berekende inklinking van de grond in werkelijkheid groter is?
Antwoord kan zijn: Dan loopt het hele project grote vertraging op.
Volgende vraag: Kunnen we dat voorkomen?
Mogelijk antwoord: Misscien wel door de geleide banen voor de tunnel niet op een paar "kleine" betonblokken te plaatsen, maar door een fundament te storten dat naar onder scheef uitloopt naar beide kanten, en daar een grote breedte krijgt van zeg 1,5 of 2,5 meter. Als je de krachten over een groter oppervlek verdeeld lijkt mij dat de inklinking van de grond minder wordt. En voor het beton storten. de grond eerst goed aanstampen.
Nee sterker nog de Titanic en de Hindenburg in het kwadraat. Een aardbeving van 10 op de schaal van richter is er niets bij. Groningen is verloren! Ren voor je leven!
Gewoon jammer dat het inschuiven mislukt is.
Heeft er wel een grondboring plaats gevonden en een sonderings onderzoek ? Ik lees er zijn beton platen op de grond gelegd en daarop de ijzeren balken. Nu las ik de reactie van de ringweg aannemer dat het misschien toch beter geweest zou zijn om heipalen eronder aan gebracht te hebben.Dit zelfde geschiedde bij de HSL Hoge snelheids lijn.
Buispalen aanbrengen zonder er een deksel onder te zetten. Gevolg ook een zakking van een buispaal van 30 cm.Een buispaal inbrengen is als een zakmes op de grond zetten en belasten,die zakt tot ie stopt maar hoever ?