Het stadsbestuur houdt vast aan de plannen voor de Oosterhamrikzone. Auto’s gaan over de huidige busbaan en de bussen rijden voortaan door de Oosterparkwijk. De bewoners hebben hier grote moeite mee.
Afhankelijk van de verdere uitwerking en financiering komt er een nieuwe autoverbinding tussen de binnenstad, het UMCG en de oostelijke ringweg, langs de Oosterhamrikkade noordzijde. Ook de bussen die nu via de busbaan naar Kardinge rijden, krijgen een nieuwe route. Zij gaan via de Thomassen á Thuessinklaan, Wielewaalplein en Vinkenstraat via de busbaanbrug naar Kardinge.
Verder komt er een fietsvriendelijke Korreweg, waarbij auto’s, bussen en fietsers de rijbaan delen. De gemeente denkt dat dit goed kan, omdat het autoverkeer gaat afnemen. De nieuwe brug over het Van Starkenborghlanaal komt in het verlengde van de Vinkenstraat.
Er komt nog wel een second opinion op het gebied van lucht en geluid, en een plan voor het opvangen van het verlies aan parkeerplekken in de Oosterparkwijk en Professorenbuurt. De gemeenteraad neemt volgende maand een besluit.
De Stichting Bewegen is Goud wil een openbare sporthal in Groningen Zuid. Dat schrijft de…
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bekijk reacties
Dit is een tijd geleden al besloten, enkel moest het nog even formeel in de raad afgehamerd gaan worden. Na de bouw van De Groenling, opnieuw een trieste dag voor de bewoners van het Oosterpark/Wielewaalplein/Vinkenstraat en omgeving.
Mooi dat je het besluit al afgehamerd hebt Middenweg, maar het is op dit moment alleen nog een collegebesluit. Er zal nog over vergaderd worden in de commissie verkeer en beheer en in de gemeenteraad.
Dat is zoals geschreven slechts een formaliteit, de beslissingen worden genomen aan het Zuiderdiep/afd.ROEZ
Lijkt wel of de gemeentelijke politiek via allerlei deelprojecten toch de tramplannen willen gaan realiseren.
Dat daardoor 20.000 mensen in Lewenborg en Beijum hun snelle OV-verbinding met de Grote Markt (nul keer overstappen) verliezen voor een trage verbinding met twee keer overstappen maakt deze niet-Groningers geen ruk uit. Studenten en sexy x-factor vinden ze belangrijker.
#triest
De bussen blijven vrijwel de zelfde route rijden. Op de busbaan zijn ook twee haltes aan de stadskant van het kanaal. Die twee keer overstappen verzin je zelf.
Verwacht dat de tram er via deze deelprojecten (knip bij station, ov via Vinkenstraat, gemotoriseerd vervoer uit stadshart) stiekem toch gaat komen.
Dan mogen Lewenborgers en Beijumers op Kardinge en op Zuiderdiep overstappen om op de Grote Markt komen. Nu zoeven ze er minder dan tien minuten met de bus naar toe.
Het stadsbestuur is de weg kwijt !
De weg naar het UMCG blijft voor hen gelukkig open.
Hopelijk dat ze de voor hen geschikte afdelingen kunnen/zullen vinden.
Ton Schroor doet een proef naar verwarde personen. Als voorwendsel op die andere verwarde persoon Onno Hoes. We hebben de beelden nog! Dan kan het college zichzelf meenemen. Opgeruimd staat netjes!
Die nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal , in het verlengde van de Vinkenstraat, moet gefinancierd worden door Rijkswaterstaat. De Vaarweg Lemmer-Delfzijl is het publieke domein van Rijkswaterstaat.
Zie: https://www.rijkswaterstaat.nl/water/vaarwegenoverzicht/van-starkenborghkanaal/index.aspx
In het jaar 2021 is de nieuwe Korrewegbrug gepland.
Zie: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/185835/Nieuwe-Gerrit-Krolbrug-in-Stad-is-in-2021-klaar
De grote vraag is of Rijkswaterstaat die extra brug, in het verlengde van de Vinkenstraat, wil financieren. Mede omdat er goedkopere alternatieven zijn.
Een verkeersplan moet draagvlak vanuit de wijken hebben. Tijdens de gehouden inspraakavond in de Oosterparkwijk (begin dit jaar) was er massale en eendrachtige oppositie tegen dit beleidsvoornemen. Ik verwijs verder naar "Operatie Achtertuin" en "Eerder Beginnen". Besturen is vooral goed luisteren.
Zolang er nog PvdA in de geeenteraad zit, zullen de ambtenaren van Ruimtelijke Ordening niet luisteren naar bewoners. Maar straks bij de Gemeenteraadsverkiezingen kan de buurt afrekenen met de wethouder(s).
Kees zuigt weer wat uit zijn duim.
De gemeente kan zelf prima een brug over het kanaal financieren, daar is RWS niet voor nodig.
Dat er draagvlak uit de wijk nodig zou zijn is ook onzin, stedelijke belangen wegen altijd zwaarder dan wijkbelangen. Lijkt me logisch.
@ Jack:
Ik verwijs naar:
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/projectenoverzicht/aanlegprogramma-hoofdvaarweg-lemmer-delfzijl/index.aspx
http://lemmer-delfzijl.nl/
Zie verder de link naar Rijkswaterstaat van gisteravond.
Een citaat:
"Sinds 1 januari 2014 is het Van Starkenborghkanaal van de provincie Groningen overgedragen aan het Rijk. Rijkswaterstaat is nu eigenaar van het kanaal en beheert de vaarweg."
Rijkswaterstaat beslist over alles en financiert alles in relatie met het Van Starkenborghkanaal, inclusief de bruggen en de sluizen.
Waar haal je die onzin vandaan?
Meneer Huizinga, de busbaanbrug is van de gemeente zelf en niet van Rijkswaterstaat.
Zie mijn vragen op:
https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl/aanpak/de-toekomst-van-de-busbaanbrug
Triest dat men als opeenvolgende gemeentebesturen eerst zelf een mega probleem creëert met het onzalige plan van de compacte stad en 20.000 extra studenten en de nadelige oplossing(en) erna bij in dit geval de bewoners van de wijken neerlegt welke hier part noch deel aan hebben. Schijndemocratie pur sang
Op
https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl/faq
staat het volgende, waaruit blijkt dat de nieuwe brug in het verlengde van de Vinkenstraat door Rijkswaterstaat moet worden gefinancierd:
"Voorkeursvariant: brug zuidzijde
Wat betekent een nieuwe brug voor de omgeving van de Stadswerf? Wanneer er een nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal komt, gaan de auto's via een nieuwe brug ter hoogte van de Oliemuldersweg van - en naar de autoverbinding langs de Oosterhamrikkade noordzijde. Een nieuwe auto- en busverbinding draagt bij aan een betere bereikbaarheid, maar heeft ook gevolgen voor de straten en buurten. De nadelen willen we zoveel mogelijk beperken, maar het is zo dat er verkeer komt te rijden op een plek waar nu geen verkeer rijdt
Gemeente en provincie bepleiten een nieuwe brug bij het Rijk, die eigenaar is van de vaarweg Van Starkenborghkanaal. De plannen voor de nieuwe brug lopen vooruit op steun van het Rijk. Voor de komende jaren gaan we vooralsnog uit van het gebruik van de huidige busbaanbrug. Als de keuze voor de plek van een nieuwe brug (naast huidige busbaanbrug of aan de kant van de Oosterparkwijk) vastligt, kunnen we ook de plannen voor de woningbouw in aan de kant van de Oosterparkwijk vervolgen, waaronder de overgang van nieuwe bebouwing naar de bestaande nieuwbouw van de Stadswerf."
Einde citaat.