De Gemeente Groningen gaat een pilot ‘digitaal handhaven van venstertijden’ starten. Het werkt op basis van kentekenherkenning door camera’s.
De pilot wordt gestart in de Poelestraat, de Peperstraat en de Brugstraat. De pilot is nodig, omdat het steeds drukker wordt in de stad. Het gemotoriseerd verkeer is al eerder aan banden gelegd, door middel van venstertijden in te stellen en ontheffingen te geven. De BOA’s houden toezicht, maar dat gaat de laatste tijd niet goed. Er wordt niet alleen geladen en gelost, maar er wordt ook lang geparkeerd en de verkeersregels worden niet gevolgd. De Gemeente hoopt dat de pakkans door de camera’s gaat toenemen. “Wij werken aan een aantrekkelijke binnenstad, waarin verblijven en beleven centraal staat.”, zegt Peter den Oudsten in een brief aan de raad. “De hoeveelheid aan gemotoriseerd verkeer dat zich buiten venstertijden in voor verkeer gesloten zones bevindt draagt hier op dit moment niet aan bij en veroorzaakt overlast.”
ANPR
De techniek die gebruikt gaat worden is de zogenoemde ANPR. Dat is een systeem dat foto’s maakt van passerende auto’s. De camera’s zijn uitgerust met karakterherkenningssoftware, die in staat is om het kenteken op de foto om te zetten in een tekst. Als de auto niet op de juiste tijd de binnenstad inrijdt, krijgt het door deze herkenning een boete. Een overzicht van de kosten wordt in de brief niet gegeven, maar in een verkenningsrapport van SAC Groningend die op 11 september 2016 werd gepubliceerd, staat dat Hacousto, een bedrijf gespecialiseerd in camera/video handhaving, een berekening van rond de €120.000,- per jaar maakte. Of de opdracht ook echt naar Hacousto is gegaan, is onbekend.
De pilot start na de zomervakantie en eindigt in februari 2019. Hierna volgt een evaluatie en wordt geadviseerd over eventuele bredere toepassing in de binnenstad van Groningen.
Amerikanen gaan dinsdag naar de stembus voor de presidentsverkiezingen. Groningse Amerikanen volgens de verkiezingen op…
Het KNMI waarschuwt dinsdagavond voor dichte mist. Voor de provincie Groningen is een 'code geel'…
Het Martini Ziekenhuis en Procap uit de gemeente Groningen zijn verkozen tot de beste Groene…
Verkenner Peter den Oudsten (PvdA) heeft Maarten Ruys gevraagd als tweede verkenner in de zoektocht…
Festival Swingin' Groningen dreigt na ruim dertig jaar te verdwijnen. Uit de cultuurnota blijkt dat…
Dinsdagochtend gingen de Promotiedagen in Martiniplaza weer van start. Hier komen ondernemers uit het noorden…
Bekijk reacties
Je zou het ook vriendelijker kunnen aanpakken door eerst te kijken waarom er zoveel "overtredingen" zijn. En dan eens kijken of het vriendelijker ingericht kan worden om het verkeer veiliger te maken en te voorkomen dat het nodig is dat gemotoriseerd verkeer overtredingen maken. En op deze manier het, quote; verblijven, voor iedereen aantrekkelijk blijft.
Maar nee, anti auto Groningen heeft daar het denkvermogen niet voor.
Het enige wat straks overblijft in de stad zijn een paar moderne nephipies die geen cent bijdragen aan de schatkist. En de mensen/studenten die wel wat kunnen gaan bijdragen vliegen de stad uit zodra er serieus geld binnenkomt want geen bewegingsvrijheid in de stad.
Big Brother is watching you en zal je nooit meer laten gaan
Het lijkt.... of bij het "spoor" viaduct, vlak voor de tunnel (3a/4 meter) vanaf de Asinga straat naar de Eikenlaan, ook zo iets geniepig tussen de bomen staat in de middenberm. Net voorbij de Van Oldenbarneveltlaan ..
Kiek uut..
Groningen wordt steeds meer een echte stad voor en van (bestuurlijke) idioten en Hacouste zakkenvuller is een vriendje van welke bestuurder of ambtenaar?
Het enige wat veel Groningse projecten van dit moment onderscheidt van de Kredietbankaffaire en het 'snuffelen' aan het idiote plan van een regiotram en de vele miljoenen die daarmee verdwenen in het niets (broekzakken) zijn de daadwerkelijk hier en daar geleverde wanstaltige producten. De bestuurders en ambtenaren krijgen het toch iedere keer weer voorelkaar publiek geld om te zetten in stompzinnige en overbodige zaken.
In China hebben ze al gezichtsherkenning. Dat zal over 10 jaar ook wel ingevoerd worden, kunnen ze iedereen overal voor belasten en/of bekeuren. een paar jaar terug was men immers zo verontwaardigd dat de Amerikaanse overheid hun burgers volgde. Nu doen ze met de sleepwet al hetzelfde.