In de stad Groningen is er voldoende werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit een onderzoek dat op verzoek van de gemeenteraad werd gehouden.
De raad wilde laten onderzoeken hoe deze mensen met een uitkering meer onderdeel van de maatschappij konden worden.
De zogenoemde basisbaan kan daar bij helpen.De basisbaan is nadrukkelijk geen tijdelijke baan waarbij mensen doorstromen naar vast werk, zoals bijvoorbeeld de melkertbaan, maar een vaste baan. Het idee is dat de werkgever de bijstandsuitkering aanvult tot aan het minimumloon.
Werk maakt mensen onafhankelijker. Wat zij doen kan de stad leefbaarder maken en bijvoorbeeld Groningen als onderwijsstad sterker maken. vindt wethouder Roeland van der schaaf: ‘Het is aan een volgend college om te beslissen of de basisbaan er ook werkelijk gaat komen.’
De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
Bekijk reacties
toch fideel van de pvda-wethouder om op de valreep van zijn wethouderschap via dit medium met zijn royale en uiterst originele aanbod te komen.
Zoals ik het hier lees blijft iemand in de bijstand, de werkgever vult dit aan tot het minimumloon en heeft zo een spotgoedkope werknemer zonder verplichtingen. Verplichtingen waar een werknemer met een vast contract wel recht op heeft
En degene die het werk doet schiet er niets mee op en heeft grote kans te maken te krijgen met een armoedeval. (Hoger inkomen heeft gevolgen voor zorg/ huur toeslagen, je komt niet meer in aanmerking voor kwijtschelding terwijl je op een minimum inkomen blijft zitten en niet uit de bijstand komt)
En dan dit een vaste baan durven noemen.
Als er voldoende werk is hoort daar een reel loon tegenover te staan, en een fatsoenlijk contract met goede arbeidsvoorwaarden.
En toch klopt dat niet mbt de toeslagen. Het is een slim trucje gebleken van Rutte. En Annemarie van Gaal heeft dit uitvergroot.
Als Rutte morgen besluit om de sociale huurwoningen met 200% te verhogen. En laat de huurtoeslag evenredig meestijgen, dan heeft een bijstander een modaal inkomen. Terwijl het bovendien weer terugvloeit naar de staatskas middels de huurdersheffing.
Het was maar een voorbeeld (uit mijn omgeving) waar iets meer netto inkomen invloed op kan hebben. Met als gevolg dat je netto meer verdient maar er financieel op achteruit gaat.
Mensen die net iets meer verdienen vallen vaak overal buiten met als gevolg de armoedeval.
Met deze constructie, bijstand aangevuld tot minimumloon, schiet je er volgens mij niets mee op. Het bied ook weinig perspectief.
Laten we eerst eens doornemen wat we onder "afstand tot de arbeidsmarkt" verstaan. Oorspronkelijk werd hiermee een medische beperking geduid, waardoor iemand aangewezen was op de Wajong of de WSW. Later werd dit begrip uitgebreid tot mensen, die op een andere manier niet meer aan werk konden komen. Het werd zodoende een containerbegrip, dat in veel gemeenten misbruikt werd om mensen gratis aan het werk te zetten, omdat ze vanwege een veronderstelde "afstand tot de arbeidsmarkt" niet meer op de arbeidsmarkt terecht konden. Bij iemand die meer dan een half jaar werkloos was werd dan al "afstand" verondersteld. Dan moesten ze eerst maar een tijd gratis aan het werk om werkritme op te doen. ja, dat gold ook voor de vele 50-plussers, die vaak al dertig jaar deels leidinggevende werkervaring hebben.
Het nu gelanceerde idee om mensen die in een regeling aan het werk gaan aan te vullen tot minimumloon is sympathiek, maar het legt niet de vinger op de zere plek. Het banentekort in Nederland is door de crisis opgelopen tot 2,1 miljoen. Terwijl de officiele werkloosheidscijfers slechts enkele honderdduizenden aangeven zijn er ruim twee miljoen banen nodig om iedereen een volledige baan te kunnen geven. Dit komt omdat de investeerders zich terugtrekken en niet omdat twee miljoen mensen, die vaak al tientallen jaren gewerkt hebben plotseling onbekwaam zijn geworden.
En het wordt de ondernemers maar al te gemakkelijk gemaakt om gratis personeel aan te nemen. Of eerst een half jaar gratis en dan in de invallerspool met een nulurencontract. Het minimumloon driegt het maximumloon te worden. De consumentenbestedingen lopen terug en de staat loopt miljarden aan sociale premies mis, en moet uitkeringen betalen van mensen die eigenlijk loon behoren te krijgen.
Met dit voorstel verander je dat niet. Ondernemingen moeten weer normaal loon betalen en belasting afdragen.Dat vraagt om hele andere maatregelen.
Ook een verdoezeling. Daarnaast is Groningen ook een probleem op zich en onvergelijkbaar met andere delen van Nederland. De uitstroom 55+ van WW naar bijstand is zelfs groter dan in de zgn 'crisisjaren'. En dit zijn zelfs landelijke cijfers. Wel zie ik dagelijks zo'n 15 vacatures langszij komen bij de overheidsinstanties in Groningen en aanverwante instellingen. Op die manier worden het aantal arbeidsplaatsen in Groningen opgekrikt. Tel dit maar uit op jaarbasis en komt exact overeen met de cijfers van het stadsbestuur. Dit komt dus niet uit het bedrijfsleven. Gelet op het grote aantal overheidsinstanties in Groningen, heeft Groningen zodoende minder last gehad van de crisis. Dit is ook ooit zo besloten in de jaren 80. Tijdens het zgn herenakkoord. Dit voor het plaatsen van meer ambtelijke organisaties. Anders was de werkloosheid in Groningen nog veel hoger geweest. Groningen is steady. Het kan nooit dieper vallen, maar het zal ook nooit een florerende arbeidsmarkt kunnen ontwikkelen. Omdat de voorwaarden daarin ontbreken.
Het tweede kamerlid Van Brenk (50Plus) over “langdurige werkloosheid werklozen van 55-67 jaar". In Pdf-formaat. Een hardnekkig probleem. Kamervragen vertellen vaak meer, dan de politici in de media ons willen wijsmaken.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2018/03/09/beantwoording-kamervragen-over-langdurige-werkloosheid-werklozen-van-55-67-jaar/beantwoording-kamervragen-over-langdurige-werkloosheid-werklozen-van-55-67-jaar.pdf