Morgen gaat het busvervoer het hele land plat. De CNV gaat drie dagen staken, de FNV gaat er voor onbepaalde tijd tegen aan.
In Groningen rijden Qbuzz en Arriva niet. In het hele land zullen zo’n twaalfduizend buschauffeurs het werk neerleggen.,
Het conflict lijkt voornamelijk te gaan over de plaspauze en het salaris van de chauffeurs. Volgens de bonden kost dat de werkgevers 2,1 % maar de werkgevers zeggen dat het openbaar vervoer onbetaalbaar wordt.
Op dit moment wordt er volgens de FNV niet onderhandelt en dus begint morgenochten bij de eerste dienst de staking.
Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
Het is toch niet te geloven. Waarom verbiedt de rechter dit niet? Hoe kan het, dat zo'n totaal overleefde miniorganisatie als een vakbond (uit de periode van begin 20e eeuw) nog steeds zoveel macht heeft? Waarom worden ze niet bij wet afgeschaft? Er is toch bijna geen jongere meer lid van. En die oude werkschuwe communisten verdwijnen vanzelf.
Ja belachelijk en dan hebben ze ook de slavernij nog eens afgeschaft! Terugdraaien. Slaven kunnen niet staken, die krijgen met de zweep!
Wel eens gezien dat werkgevers ook bonden hebben? Dat mag dan zeker wel?
Prima dat die chauffeurs in verzet komen tegen de slechte arbeidsomstandigheden. En ik gun ze ook wel wat erbij. Zoveel erbij als die praatzieke managers en directeuren ieder jaar krijgen zal wel nooit lukken, maar als je niet veel verdient is alles meegenomen.
Een vakbond kan erg waardevol zijn maar met soort acties verdienen ze geen enkele sympathie. Het publiek is de dupe terwijl er genoeg publieksvriendelijke alternatieven zijn om actie te voeren. Dat is pas echt asociaal.
En in plaats van dat de busreiziger de chauffeurs nou gaan helpen om hun gelijk te krijgen gaan ze de chauffeurs uitmaken voor asociaal omdat ze geen rekening houden met de persoonlijke situatie van de busreiziger???
Of de gemiddelde busreiziger moet natuurlijk vinden dat de buschauffeurs heel onredelijke eisen stellen.
Ze hadden uitstekend andere middelen kunnen vinden om actie te voeren, bijv door iedereen gratis te laten reizen, maar dat is natuurlijk niet ontwrichtend genoeg.
Ik vind zo'n staking dan behoorlijk asociaal.
De werkgevers hebben chauffeurs die mensen gratis lieten reizen gekort hebben op hun salaris.
Dat kan een vakbond dan prima compenseren. Dat is altijd nog heel wat goedkoper dan alle stakers volledig uit de stakingskassen te moeten betalen.