Spoorbeheerder ProRail gaat het onderhoud van bomen langs het spoor verbeteren om vallende takken en bomen tegen te gaan. Daarmee moet het aantal storingen afnemen.
De komende tijd gaat ProRail de zevenduizend kilometer aan spoorlijnen in het land in kaart brengen om de risico’s van vallende takken en bomen te analyseren. Uit de analyse moet gaan blijken waar zich de problemen bevinden en wil men ook voorkomen dat er zo maar in het wilde weg bomen worden gekapt.
Uit cijfers van ProRail blijkt dat er eens in de week een treinstoring ontstaat door vallende takken of een omgevallen boom. Bij stormen ligt dit cijfer hoger. Gemiddeld staan er per kilometer zo’n honderdvijftig tot tweehonderd bomen in een straal van dertig meter van het spoor. Volgens de Spoorwegwet mogen er geen bomen en struiken groeien in een strook van elf meter van het spoor. Deze bomen zouden dus weggehaald moeten worden maar dat gaat ProRail niet doen omdat het ‘maatschappelijk niet wenselijk’ genoemd wordt. Wel worden bomen en struiken verwijderd als ze echt te dicht langs de spoorbaan staan.