Spoorbeheerder ProRail gaat het onderhoud van bomen langs het spoor verbeteren om vallende takken en bomen tegen te gaan. Daarmee moet het aantal storingen afnemen.
De komende tijd gaat ProRail de zevenduizend kilometer aan spoorlijnen in het land in kaart brengen om de risico’s van vallende takken en bomen te analyseren. Uit de analyse moet gaan blijken waar zich de problemen bevinden en wil men ook voorkomen dat er zo maar in het wilde weg bomen worden gekapt.
Uit cijfers van ProRail blijkt dat er eens in de week een treinstoring ontstaat door vallende takken of een omgevallen boom. Bij stormen ligt dit cijfer hoger. Gemiddeld staan er per kilometer zo’n honderdvijftig tot tweehonderd bomen in een straal van dertig meter van het spoor. Volgens de Spoorwegwet mogen er geen bomen en struiken groeien in een strook van elf meter van het spoor. Deze bomen zouden dus weggehaald moeten worden maar dat gaat ProRail niet doen omdat het ‘maatschappelijk niet wenselijk’ genoemd wordt. Wel worden bomen en struiken verwijderd als ze echt te dicht langs de spoorbaan staan.
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…
De ijshockeyers van GIJS Marne Groningen zakken opnieuw op de ranglijst na een thuisnederlaag tegen…
Er is dit jaar niet één oliebollenkraam die er in de gemeente Groningen met de…
Bekijk reacties
Ze zijn bang, dat dronken machinisten tegen de bomen rijden.....
Ojee dat gaan de vleermuizen niet leuk vinden en de boombeschermvrouwen zullen woedend op hun bezem over de hoofden van de directie scheren.
In het OOGTV bericht wekt ProRail de suggestie dat zij slecht onderhoud heeft gedaan, en dat zij de bomen en struiken slecht heeft gesnoeid.
Er is in dat geval simpel weg - door haar zelf gecreëerd - achterstallig onderhoud.
Indien dat gevaarlijke situaties oplevert - en Prorail dit weet - is het wonderlijk dat dit dan te lang heeft kunnen duren.
Snoeien is dan - terecht - de enige keuze.
Maar wie is die nalatige inspecteur die de veiligheid van Prorail niet heeft gecontroleerd ....?
Mevrouw Kiki
Peter Rehwinkel
Komen ze er na meer dan 100 jaar achter dat je de bomen beter kan snoeien langs het spoor. Wat een genuis moet dat geweest zijn die na al die tijd met dit innovatieve plan kwam.