Bewoners van de straten rond het Oosterhamriktracé hebben zich georganiseerd in een protest tegen de plannen van het gemeentebestuur. In diverse straten rond het tracé hangen posters en flyers voor de ramen, tegen dit plan.
Op dinsdag 12 juni verzamelen de bewoners zich om 19.00 uur voor het informatiecentrum aan de Oosterhamrikkade, om de ten dode opgeschreven Oliemuldersbrug te bezetten met posters en spandoeken. De brug moet wijken als de plannen worden doorgevoerd. Daar wordt een informatiepakket met verscheidene visies op de verkeerskundige problemen en mogelijke oplossingen overhandigd aan de uitgenodigde raadsleden van de coalitiepartijen.
De bewoners zijn op woensdagmiddag 13 juni aanwezig op de Grote Markt, om voor en tijdens de Commissievergadering beheer en verkeer over dit onderwerp te protesteren. Diverse buurtbewoners zullen inspreken tijdens deze vergadering.
De protesten worden ondersteund door de Bewonersorganisatie Oosterparkwijk, het Buurtoverleg Professorenbuurt-Oost en de Buurtcommissie Woonschepen Oosterhamrikkanaal.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Mensen helpt niet. De ambtenaren willen dit dus gaat het gEwoon door.daar komt nog bij dat de raad een slappe hap is en niet nee tegen dit college durven zeggen. Voor de verkiezingen mooie beloftes door d66en gl. Na de verkiezingen is het wij hebben lak aan de burgers en zitten hier voor ons zelf om straks op hun cv te kunnen zetten dat ze raadslid geweest zijn en denken dat dat ze helpt aan een goede baan. ben het helemaal met jullie eens en hoop dat de strijd niet voor niets is.
Gaat niet helpen; de gemeente gaat over het Groninger belang, niet het belang van alleen de Oosterhamrikzone.
Ze schijnen nog steeds te denken dat dit plan het beste is om het probleem mee op te lossen. Daar moet de aandacht op worden gevestigd. Ikzelf ben geen expert maar kan me niet voorstellen dat het plan dat er nu ligt, het beste is voor de Stad (en voor de Oosterhamrikzone), laat staan wat het probleem precies is dat hiermee zou moeten worden opgelost.
Deze plannen lossen verder niets op, het is enkel het verplaatsen van bestaande verkeersstromen. Spijtig genoeg worden alternatieven aangedragen door omwonenden niet getoetst op haalbaarheid, maar enkel door communicatiemedewerkers, zonder enige kennis van zaken waar het om verkeer en vervoer gaat, beoordeeld. Zou wenselijk zijn als er onafhankelijk onderzoek plaats gaat vinden en de nu gepresenteerde plannen, op basis van wensen van B&W, worden gepresenteerd.
Het moet maar eens afgelopen zijn dat een kleine minderheid gaat bepalen wat in hun ogen goed is voor de meerderheid
Bewoners Oosterhamriktracé Groningen 'bewust misleid'
Omwonenden van de Oosterhamrikzone willen dat de gemeenteraad het besluit over de geplande autoroute in Groningen uitstelt. En alsnog hun variant onderzoekt.
In een brief aan de gemeenteraad, die zich de komende tien dagen zeker drie keer over het plan buigt, schrijven drie bewonersorganisaties dat er een objectieve studie nodig is.
Zware kritiek
Ze uiten zware kritiek op de gang van zaken tot dusver. Zo zou de bereikbaarheidsstudie die aan de plannen ten grondslag ligt, mede in opdracht van het UMCG zijn uitgevoerd. ,,De second opinion controleert alleen dat rapport en biedt daarom weinig nieuwe inzichten. Bovendien is daar alleen over gecommuniceerd met het ziekenhuis en niet met ons’’, aldus de brief.
,,Het lijkt er op dat de bewonersorganisaties bewust zijn misleid en dat die actie door de wethouders wordt gedekt’’, zegt bewoner André Huitenga. Hij ging alle communicatie tussen gemeente en bewoners nog eens na zegt dat maar één conclusie mogelijk is: de gemeente komt zijn belofte dat de bewonersvariant serieus wordt meegewogen, niet na.
De bewoners bedachten een variant waarbij fietsverkeer en bestemmingsverkeer het Oosterhamriktracé zouden delen met de bus.
B en W van Groningen zeggen dat bewoners wel bij de plannen zijn betrokken en dat alleen een volwaardige autoverbinding tussen het UMCG en de oostelijke ringweg bij Kardinge de verkeersproblemen oplost.
Ze willen dat de gemeenteraad eerst een principebesluit neemt over zo’n nieuwe autoroute en later een variant kiest. Bewoners vinden dat de raad juist eerst moet weten welke variant er komt om de gevolgen goed te kunnen beoordelen.
Leefbaarheid onder druk
Volgens hen staat de leefbaarheid in omliggende wijken onder druk omdat de nieuwe autoroute veel extra verkeer aantrekt. Dat zou leiden tot zes nieuwe knelpunten in de omliggende wijken.
Ze vinden dat fiets- en autoverkeer eerlijk moet worden verdeeld tussen Korreweg (moet volgens B en W een fietsstraat worden) en Oosterhamriktrace. Ze vragen zich ook af of automobilisten uit het zuiden van de stad, waar het meeste verkeer voor het UMCG vandaan komt, wel willen omrijden via Kardinge.
Volgens omwonenden staan B en W ook niet stil bij de kosten voor een voor extra verkeer benodigde nieuwe brug of aquaduct over of onder het Van Starkenborghkanaal.
Dagblad van het noorden: 20 juni 2016 ..Frits Poelman Groningen
(ik zeg niks) ...
linkje
http://www.dvhn.nl/groningen/Bewoners-Oosterhamriktrac%C3%A9-Groningen-bewust-misleid-21439758.html
Uit de verkeersmodellen blijkt dat deze plannen niet de oplossing zijn. Meer dan 60 miljoen uitgeven voor een nieuwe ontsluitingsweg + 30 miljoen voor een nieuwe brug is niet in het belang van de gehele Stad. Protesteren heeft altijd zin, zeker nu er binnenkort verkiezingen zijn, de politieke partijen die willen doorgaan met dit plan hebben tijdens de campagne wat uit te leggen!
De tramplannen, TWEE tramlijnen, hadden 68 miljoen moeten kosten. Waar zijn ze in des hemelensnaam mee bezig?!
Tijd om deze beleidsvoerders in november de rekening te presenteren.
400 miljoen. Fantast!
Het bedrag dat jij noemt was de plafondprijs (453 miljoen Euro), oftewel, de investering + exploitatie gedurende 22,5 jaar.
De totale investeringskosten werden geraamd op 287 miljoen euro (afgerond naar boven). De gemeente Groningen diende daarvan 68 miljoen Euro op tafel te leggen: 50 miljoen investeringskosten + 17,4 miljoen tekort (het deel dat de gemeente moest opvangen). In de oorspronkelijke Buisiness Case wordt zelfs maar over 50 miljoen gerept en in de laatste raadsbrief over 42 miljoen...
Ik verwijs graag naar deze link en de daar gegeven verwijzingen:
http://www.zonlichtenruimte.nl/handigelinks.htm
1. Met name naar “Operatie Achtertuin” uit april 2003, een OCSW-uitgave (43 pp.):
http://www.zonlichtenruimte.nl/Operatie_Achtertuin1.pdf
Dit boekje moest volgens Remco Kouwenhoven van de toenmalige VVD-fractie door alle ambtenaren en bestuurders “geïnternaliseerd worden”.
In mijn woorden: heel goed luisteren naar alle wijkactoren. Niet werken met voldongen feiten (tip 1), maar van te voren proberen om draagvlak voor beleidsvoornemens te genereren.
Zie met name de tips 1, 2, 3 en 6.
Inspraakagogiek.
2. “Eerder beginnen” van dr. Jasper Schaaf (SP) d.d. 18 oktober 2006 ((in december 2006 vervat in een raadsvoorstel van B&W aan de gemeenteraad van Groningen (bijna unaniem aangenomen)):
http://www.zonlichtenruimte.nl/voorstelsp.pdf (met de bekende Participatietoets)
Zie vooral de laatste pagina met vier uitmuntende voorstellen; met name voorstel 2.
Goed luisteren naar de wijkbewoners en de wijkorganisaties rondom de Oosterhamrikkade en het Oosterhamriktracé. Ook de Professorenbuurt.
Gebruikmaken van de kennis en kunde van betrokken wijkbewoners! Niet enkel luisteren naar de Raad van Bestuur van het UMCG en het bedrijfsleven. Kijken naar alternatieve plannen.
Ik ben voor de variant bundeling. Dan hoef je geen barrière opwerpende busbaan door een woonwijk te trekken. De Oosterhamrikkade is er breed genoeg voor. Desnoods demp je op sommige punten wat meer van het Oosterhamrikanaal noordzijde en geef je dat aan de zuidzijde weer terug. Het kanaal is al een barrière, dus dat probleem heb je alvast niet.
Hierbij informatie over de variant Bundeling:
https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl/aanpak/auto-bus-en-fietsverbinding/variant-bundeling
Zie tevens de reacties aldaar.
Wat pleit er tegen om het Oosterhamrikkanaal aan de noordzijde smaller te maken? Kan compensatie worden verkregen door dit kanaal aan de Oosterhamrikkade zuidzijde te verbreden?
Moeten de woonschepen uit het Oosterhamrikkanaal verdwijnen?
Qua hoogte voldoet het huidige Oosterhamriktracé aan de nieuwe normen van de Vaarweg Lemmer-Delfzijl. Alleen kunnen niet twee grote schepen gelijktijdig naast elkaar onder dit deze weg varen.
Kan de variant Bundeling (ten dele) gecombineerd worden met het alternatieve plan van de SP-fractie en de fractie van de ChristenUnie?
De brug voldoet aan de eisen voor de vaarweg omdat hij ook open kan. Hij is niet hoger dan de oude Noordzeebrug. Op dit moment zijn volgens mij de hefbrug bij aduard en de fietsbruggen aan de Korreweg de enige bottleneck voor de vierlaags containervaart in het kanaal. De brug bij Aduard word afgebroken zodra de nieuwe rondweg daar klaar is. Dat duurt niet zo lang meer. Zo gauw ook de Korrewegbrug vervangen is zal de busbaanbrug ook moeten worden bediend om de containerschepen met vier lagen er door te laten. Dat geeft uiteraard vertragingen. Daarom is vervanging door een hogere brug die niet open hoeft een betere optie. Eventueel zou men de paddepoelsterbrug kunnen laten vervallen (als wisselgeld voor RWS). Het ontsluiten van de achterkant van Zernike en die twee huizen daar kan prima door de weg langs het kanaal naar de Dorkerwerder brug over de sluis in het reitdiep te verharden en het fietspad over sprikkenburg te verbeteren zodat fietsers makkelijk richting Walfridusbrug en Noordzeebrug kunnen fietsen.
@ Marc. Bedankt voor jouw reactie.
Je schrijft terecht:
"De brug voldoet aan de eisen voor de vaarweg omdat hij ook open kan. Hij is niet hoger dan de oude Noordzeebrug. Op dit moment zijn volgens mij de hefbrug bij Aduard en de fietsbruggen aan de Korreweg de enige bottleneck voor de vierlaags containervaart in het kanaal. De brug bij Aduard wordt afgebroken zodra de nieuwe rondweg daar klaar is. Dat duurt niet zo lang meer. Zo gauw ook de Korrewegbrug vervangen is zal de busbaanbrug ook moeten worden bediend om de containerschepen met vier lagen er door te laten." Einde citaat.
Je bedoelt waarschijnlijk die nieuwe eisen voor de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Vorige week sprak ik een assistent-projectmanager van de gemeente Groningen, die jouw woorden met terugwerkende kracht bevestigde. De brug van het Oosterhamriktracé kan namelijk open. Daarom hoeft deze brug niet op korte termijn gesloopt te worden. Containerschepen die maximaal beladen zijn met containers, kunnen door deze brug blijven varen. Ik merk op dat deze brug van het Oosterhamriktracé (op afstand) bediend kan worden. Van vertragingen, door de bediening, is daarom volgens mij geen sprake.
Feit blijft dat twee hoog beladen schepen niet gelijktijdig door deze Oosterhamriktracébrug kunnen varen. Maar hoe vaak komt dit in de toekomst voor? Stel dat deze vertraging 15 minuten duurt, is dat dan veel? Rijkswaterstaat zal waarschijnlijk tegen de gemeente Groningen zeggen: "Moeten wij daarom 35 miljoen euro tot 45 miljoen euro betalen voor een nieuwe brug?"
@ Michiel: de nieuwe busbaanbrug is veel duurder dan 30 miljoen euro. De gemeente schat deze investering door Rijkswaterstaat (RWS) nu op 35 miljoen euro tot 45 miljoen euro. Dure infrastructurele projecten vallen altijd duurder uit. Ongeveer 25% meer. Dan zijn de investeringskosten van RWS € 43.750.000 tot € 56.250.000.
Op
https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl/aanpak/de-toekomst-van-de-busbaanbrug
schrijft communicatiemedewerkers Niels op 4 juni 2018 het volgende:
“Met de provincie verkennen we de mogelijkheden om het gesprek aan te gaan met het Rijk voor opname van de nieuwe brugverbinding over het Van Starkenborghkanaal in fase III van het programma Opwaardering Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Voorlopig blijft de huidige busbaanbrug in gebruik. Het verder uitwerken van de variant Splitsing hoeft niet op te wachten op de uitkomst van het gesprek met het Rijk.
Een nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal voor twee rijstroken voor bussen, twee rijstroken voor auto's en een fietspad in twee richtingen, is geraamd op een investering van € 35 - € 45 miljoen.” Einde citaat.
Mijn reactie van 8 juni 2018 op deze website was:
“Een pikante vraag. Hieronder wordt geschreven door meneer Niels:
“Het verder uitwerken van de variant Splitsing hoeft niet op te wachten op de uitkomst van het gesprek met het Rijk.”
Mijn beleidslogische vraag is: waarom niet? Stel dat Rijkswaterstaat die nieuwe busbaanbrug in het verlengde van de Vinkenstraat niet wenst te financieren, mede gegeven de te maken hoge kosten voor de vervanging van de Korrewegbrug (gepland qua gereedkomen in het jaar 2021). Wat dan?
Het gaat om holistisch plannen. Als een onmisbaar onderdeel onzeker is, kan de gemeenteraad beter later een besluit nemen. Toch? Als de totale financiering rond is.
Ik ben het eens met de opmerkingen van Harry van 2 juni 2018, 19:35 uur. "Een gemeentelijke luchtbel." " Einde citaat.
Voor de goede orde: de huidige uitstekende busbaanverbinding, het mooie Oosterhamriktracé, wordt afgebroken als de nieuwe brug in het verlengde van de Vinkenstraat gereed is.
Dit is een mogelijke oplossing of verkeerskundige doorbraak: een minder autoluwe verbinding (twee rijstroken) en tevens een aparte busverbinding (twee rijstroken) via de verbrede Oosterhamrikkade noordzijde richting de Oostelijke Ringweg en Kardinge (en via de Kardingerweg). Het Nieuwe Oosterhamriktracé met behoud van de huidige verbinding over het Van Starkenborghkanaal. Geen nieuwe kostbare brug op kosten van Rijkswaterstaat.
Zie: https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl/actueel/sp-en-cu-gaan-voor-alternatieve-oplossing-zonder-autoverbinding-in-oosterhamrikzone-de-knip
Onder deze harde voorwaarden van de SP-fractie en de CU-fractie inzake de variant De Knip (hinderlijk sluipverkeer bestrijden):
"De variant De Knip heeft dus geen nieuwe autoverbinding. Welke maatregelen zitten er dan wel in jullie voorstel?"
"De variant bestaat uit een aantal onderdelen, dat er voor zorgt dat we het verkeer zoveel mogelijk naar de ringwegen dwingen. Dat gebeurt ook in de drie varianten van Aanpak Oosterhamrikzone, maar lang niet zo sterk als in de onze. Het gebruik van de ringwegen willen we afdwingen door een aantal doorgaande routes op te heffen en daarmee sluiproutes te voorkomen. De vier belangrijkste maatregelen:
1. een gedeeltelijke afsluiting bij het Wielewaalplein, waardoor er op deze plek geen doorgaande verbinding meer is tussen de Korrewegwijk en de Oosterparkwijk. Het winkelcentrum blijft wel vanuit beide wijken bereikbaar;
2. een gedeeltelijke afsluiting van de kruising Kapteynlaan – Petrus Campersingel, waardoor er geen doorgaande verbinding meer is met de Korreweg aan de ene en de Petrus Campersingel aan de andere kant;
3. een gedeeltelijke afsluiting in de Oostersingel, waardoor de verbinding met de Bloemsingel verdwijnt;
4. extra op- en afritten bij de aansluiting van de Iepenlaan op de westelijke ringweg."
Einde citaat.
Het compromis kan zijn dat de SP-fractie en de CU-fractie akkoord gaan met een autobaan en een busbaan met elk twee rijstroken via de Oosterhamrikkade noordzijde. De voorwaarden van de variant De Knip m.b.t. het autoverkeer blijven gehandhaafd.
Er kan nader gepraat worden over het punt van orde of de vier voorwaarden van variant De Knip "gedeeltelijk" van toepassing zijn op het busvervoer en het taxivervoer.
Graag een reactie op deze verkeerskundige synthese.
Met deze plannen ga je opnieuw verkeersremmende maatregelen nemen. Je moet juist de doorstroming bevorderen en dat bereik je met een flyover bij het kruispunt Europaweg/Griffeweg/Sontweg. Daardoor en daarmee bereik je dat bestemmingsverkeer van en naar het UMCG op de snelste wijze naar de ringwegen wordt gedirigeerd.
Indien je gelijktijdig in het seizoen de brugebdiening aan gaat passen naar 2 tot 3 brugopeningen per dag, voor en na de spitstijden en de automatische verkeerslichtbeinvloedingssystemen uit gaat schakelen, ga je zien dat er daadwerkelijk metsers worden gemaakt.
Verder zou ik alles bij het oude laten, want nut en noodzaak voor grootschalige wijzigingen waar het om verkeersbewegingen in de Korreweg- en Oosterparkwijk gaat is mij nog altijd niet duidelijk.
Voor de nabije toekomst zou ik het wel legitiem gaan maken om klein- en grootschalige detaihandel rondom de ringwegen mogelijk te maken, zodat winkelend publiekvan buiten de gemeente niet meer het centrum hoeft te gaan bezoeken.
ALS het maar doodstil is in de stad zodat al; die indringers de rust van opa middenweg niet verstoren. De wereld dient zich te voegen naar de wil van opa middenweg en niet andersom. en daar mee BASTA.
De te hoge verkeerscijfers (30% hoger), de mooie verhalen (Oosterhamrikkade als groen recreatiegebied voor de de stad Groningen en de bijhorend mooie plaatjes) waarmee de gemeenteraad in 2016 is verleid om het principebesluit te nemen, zijn kort na het besluit aangepast. Deze cijfers zijn naar beneden bijgesteld, de verhalen zijn blijven mooi maar verbleken tot een extra rij bomen en de plaatjes van een mooie zondagmiddag jaren 80 van de vorige eeuw moeten de bewoners geruststellen dat Oosterhamrikkade er toch erg mooi gaat uitzien. De oma blijft vrolijk spelen met haar kleinkind in een middenberm. De cijfers laten bij een maximale economische groei een uiters minimale verbetering zien en een hoop ellende voor de directe bewoners en de aangrenzende wijken. De ambitie om maximaal te groeien is er, maar de praktijk valt vaak tegen. Als de maximale economische groei voor een heel klein beetje niet wordt bereikt, is er heel erg veel geld verdwenen in slechts geluidsarm grijs asfalt met een geluidswerendscherm van 80 cm hoog.
Dat de nieuwe Busbaan brug meer dan 30 miljoen gaat kosten dat zal wel kloppen. Dit zijn inderdaad alweer achterhaalde bedragen. Net zoals de verkeerscijfers die Harry terecht aanhaald ten tijde van het principebesluit achterhaald zijn. Inmiddels blijkt ook dat er meer fietsforensen zijn dan autoforensen. Een nieuwe autoverbinding is niet meer van deze tijd! Of het nu bundeling, splitsing of circuit is. Het rli (onafhankelijk adviescollege van regering en parlement) heeft het over dat de overheid niet meer moet investeren in asfalt en dat veel meer ruimte moet zijn voor vernieuwing en duurzaamheid. Overigens is het zo dat de huidige Busbaan brug op termijn te vaak open moet en de brug voldoet niet aan de toekomstige eisen die gesteld worden aan de vaarverbinding Lemmer Delfzijl.De brug moet dus op termijn vervangen worden met een nieuwe fietsverbinding, bus of andere ov verbinding maar zonder auto's (Opmerkelijk: de huidige Busbaan brug is destijds aangelegd met europees geld met als voorwaarde dat er alleen bussen (ov) overheen mogen.
Tja ..wie kan je tegenwoordig nog vertrouwen ?