Categorieën: Nieuws

Staking streekvervoer uitgesteld tot woensdag

De staking in het streekvervoer gaat niet aanstaande maandag in, maar wellicht woensdag. Op die manier krijgen bemiddelaars extra tijd om een akkoord te bereiken.

Als de partijen er niet uitkomen, begint woensdagochtend een drie dagen durende staking. Het gaat in Groningen om het busvervoer. De treinen van Arriva rijden in elk geval wel.

Er is al lange tijd onenigheid tussen de bonden en werkgevers. De chauffeurs willen een hoger loon en een lagere werkdruk.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Kan de rechter dit wangedrag van die werkschuwe figuren nu echt niet verbieden? Het is zo langzamerhand toch te gek voor woorden, dat onschuldigen maar blijven boeten voor die idiote "eisen"?

  • Je moet niet zo achterlijk doen ..bobje..
    Deze "werkschuwe" figuren hebben gemiddeld 25 jaar op de bus gewerkt.
    Heb jij ooit wel eens een dag werk gedaan in je leven ?
    Dus houd de term werkschuw maar voor je.
    Om tegemoet te komen aan het gezeur van de bazen ( dat men te weinig tijd heeft gehad voor onderhandelingen), geeft men als coulance…. ( door de bonden en alle 12000 chauffeurs), de bazen 2 extra dagen de tijd.
    Maar die tijd hebben ze eigenlijk niet nodig.
    Men wil domweg niet praten en schuift alle onwil in de richting van de chauffeurs.
    Mocht je de berichtgeving over dit conflict niet helemaal hebben gevolgd... de chauffeurs werken niet op stakingsdagen, dus krijgen ook geen geld.
    Niet werken ? geen geld.
    Ik ben gekke henkie niet, zegt de baas.
    Dus.. in tegenstelling van wat het gros van de gewone mens denkt….de chauffeurs krijgen geen salaris op een stakingsdag.
    Men denkt dat het luilekkerland is voor de chauffeurs ..doorbetaalde stakingsdagen en ook nog vrij op zo'n dag ook nog.
    Niet dus ..
    Een deel van de gestaakte dag/dagen wordt gecompenseerd door de bond ( alleen voor leden van de/een bond).

    Dit bedrag is ongeveer 60% van de normale salaris dag .
    De chauffeur levert dus ( bijna ) de helft van zijn inkomen in op zo'n actie dag.
    Kunt je ongeveer uitrekenen wat een langdurige staking de chauffeurs kost.
    De chauffeurs zitten ook niet te wachten op een staking, begrijp je het nu ?
    Het is niet leuk ..
    Men wil graag werken..
    De passagiers vinden het niet leuk ..
    Men is ontevreden over de bus…
    En wie kan men het gemakkelijkst de schuld geven bij een staking ?
    De buschauffeur ..want deze komt men dagelijks tegen.
    “dagelijks”.. maar robje zegt werkschuw.
    Tsssssss… robje…
    De bazen… nee die zie je niet.
    Dus het pispaaltje is de chauffeur.
    De baas stookt de boel op in de pers ..
    En voilà…!!!
    De "onschuldigen".. gevonden
    en ook slachtoffers (werk schuwen) waar jij het over hebt.... zijn de chauffeurs.
    Ook jij doet mee aan het framen van de chauffeurs robje.
    Ik vermoed dat jij nooit met de bus gaat..?, ik weet het bijna wel zeker.
    Deze chauffeurs/werknemers zijn het slachtoffer van de privatisering van de markt ingezet door een idioot regeringsbeleid wat Marktwerking heet.
    Nou ziet men de gevolgen, en wat er gebeurd door de privatisering.
    Het personeel wordt de dupe.
    Sluitstuk van de begroting.
    Voor materiaal en vernieuwende techniek is altijd geld of krijgt men miljoenen subsidie maar dat geld is niet bedoeld als salaris.
    Men speelt wel in de pers mooi weer met de mooie schone stille milieuvriendelijke elektrische bussen.
    Men heeft geen idee wat dit speciaal vervoer aanricht in een reguliere personeelsdienstrooster.
    Alle ruimte richting elektrisch ..wat ten koste gaat van de dieselbus_ roosterrijders.
    De bedrijven proberen de reguliere dienstregeling binnen het ( financieel) budget te persen die men krijgt van de opdrachtgever ( betaler).
    Alles wordt zo goedkoop mogelijk gemaakt zodat de winst gegarandeerd blijft.( binnen het budget blijven)..
    Men gaat zo efficiënt mogelijk om met het geld en tijd die er beschikbaar is.
    Tijd.... is geld ..
    Dus ( even een versimpeling van de problematiek) ..als de bus er sneller is .."minder tijd".. is het goedkoper.
    De rijtijden worden krapper en de er worden meer ritten gemaakt op een dienst.
    De uitvoerder ( busbedrijf) wordt betaald per rit ..meer ritten meer inkomsten.
    Maar de chauffeur heeft minder tijd, met als gevolg dat men door de ondertussen te krappe rijtijden wordt gedwongen om te gaan racen.
    Dat beknotten op rijtijd heeft men steeds meer opgevoerd en het is onverantwoord geworden.
    De chauffeurs willen en kunnen niet meer.
    Vele delen ( kilometers) van de gereden routes door de stad Groningen zijn ondertussen 30 kilometer zones geworden.
    Delen.. waar men normaal gesproken, de opgedane vertragingen konden worden weggereden.
    Ritten met dusdanige rijtijden dat men een opgelopen vertraging op het eindpunt/keerpunt kon inhalen.
    Dat is er niet meer bij.
    De indruk door de gemiddelde stadjer is ..de bussen rijden toch wel erg pittig ..
    Weet U nu ook waarom.
    Dit pittig rijden komt de veiligheid niet ten goede, en men heeft geen tijd meer om het te laat "niet meer op schema kunnen rijden" is meer regel dan uitzondering en loopt ondertussen de spuigaten uit.
    Met een dienst van 8 uur ..ook 8 uur stressen op de bus.
    8 uur opletten kijken “voor iedere weggebruiker” die in de buurt van de bus is.
    Chauffeur.. niet vallen onder de categorie zware banen.. zoals ook wel wordt gezegd van de stratenmaker.. metselaar. of timmerman ?
    Een foutje heeft grote gevolgen met soms zwaar lichamelijk letsel ten gevolg.
    Soms zelfs het overlijden.
    Mag het wat rustiger aan alstublieft ?
    Mogen we wat meer tijd zodat we in de ogen van de overige weggebruikers niet meer zo hard rijden ?
    Mogen we realistischer rijtijden zodat men “normaal” even naar het toilet kan gaan?
    Vroeger was er een slogan van de regering die te maken had met veilig verkeer op de weg.
    Twee uur rijden een kwartiertje rust.
    https://www.112schade.nl/algemeen/pauzeren-lange-autorit/

    (Uit onderzoek blijkt dat wie vijftien minuten rust na twee uur rijden een betere concentratie en een beter reactievermogen heeft dan iemand die urenlang achter het stuur zit.).
    Ja ..ja ..bazen…
    Utopia bestaat echt ..kijk maar op sbs 6
    En robje.. hou op ons werkschuw te noemen.
    Mochten we onverhoopt niet rijden ..
    Ga fietsen ..

Recente berichten

‘Maanden extra onderzoek nodig naar ondergrond en financiën tijdelijke vervanging Gerrit Krolbrug’; raad en college unaniem voor ‘krachtig signaal’ naar rijk

Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…

48 minuten geleden

De Doperse Dis wint de Barmhartige Samaritaan-prijs 2024

De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…

2 uur geleden

Groningse gemeenteraad roept op tot volledig stopzetten gaswinning

De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…

9 uur geleden

FC Groningen uit bekertoernooi geknikkerd na 3-1 nederlaag tegen AZ

FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…

10 uur geleden

Geen uitzondering voor bakfiets bij milieustraat

Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een  (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…

10 uur geleden

Horeca, cultuur, groen of sport? Stad gaat prijsvraag uitschrijven voor invulling huidig busstation

Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…

11 uur geleden