De verkeerslichten die bij de Westerhaven geplaatst wekken bij menig weggebruiker verbazing op. De gemeente geeft nu nadere uitleg.
Wat verbaast is dat als het licht op ‘niet rood’ springt dat zowel geldt voor het fietsverkeer dat richting Paterswoldseweg wil als het autoverkeer dat opgesteld staat aan de Eendrachtskade en beide stromen zich tegelijk in beweging zetten.
Verder moet fietsverkeer dat vanaf de Paterswoldseweg komt en verder richting plantsoen of binnenstad wil wachten voor rood licht als er een bus verder de busbaan op moet. Omdat het nut van dat wachten niet duidelijk is wordt dit rode licht door veel rechtsafslaande fietsers genegeerd.
Het aantal plekken waar vuurwerk afsteken verboden is blijft voor volgende week dinsdag steken op…
Het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum (NNTTM) in Zuidbroek krijgt een bijzonder object in de…
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Bekijk reacties
is deze manier van regels wel toe gestaan?? ik snap er niets van?
Gaat er dan ook iemand van de gemeente er bij staan om het even uit te leggen?
Ze moeten die situatie zo spoedig mogelijk aanpakken en veranderen, zowel aan de kant van de A-weg als van de Paterswoldseweg. Er zijn meerdere plekken daar die tegen de intuïtie ingaan. En als iets in het verkeer counter-intuïtief is, oftewel, anders dan je zou verwachten, dan is het fout.
De fietsoversteek bij de Eendrachtskade NZ bijvoorbeeld. Fietsers vanuit de Westerhaven worden daar geacht eerst naar rechts te gaan en dan over te steken als zij de Eendrachtsbrug op willen. Dat is echter niet logisch; je bent geneigd om de klinkerweg gewoon af te rijden en dan de fietsstrook op die de brug opgaat. Dat kan echter niet, daar staat een betonnen rand haaks op de route! Je moet dan een slinger rechtsom maken om alsnog op de fietsstrook te komen. Erg onhandig en ontzettend onduidelijk.
Zijn er eigenlijk al ongelukken gebeurd? En zoniet, is het dan niet een kwestie van wennen?
En de mensen van buiten de stad uitlachen omdat ze 't niet snappen?
Even afgezien van het obstakelparcours van dhr. Kars uiteraard, da's gewoon fietser pesten
Vertel de eerste en de beste fietser het nut van een fietsers verkeerslicht, en men zal de schouderophalend en zeggen... ik trek me er toch niks van aan ( dit even ter zijde).
Met als gevolg, dat vanaf de Eeldersingel komend fietsverkeer richting Westerhaven ..massaal door rood rijd .
Vanaf hun kant heeft het rijdend auto verkeer dan groen en ze denken dan ..waarom wachten?
En dan komt de (wat grotere) bus om de hoek kijken.
Die staan in dezelfde rij rechtsaf richting Eendrachtsbrug en rijden gewoon met de rest op .
Met dit verschil ..de bussen maken een redelijke krappe draai naar rechts ( in tegenstelling van het op de brug links aanhoudende auto verkeer) en gaan 99 van de 100 keer de bussen over een deel van het fietspad.
Met als gevolg dat er enkele tientallen keren per dag er BIJNA een fietser onder de rechter achterwielen van de bus komen.
De schuldige?...ontwerper verkeerssituatie?..de chauffeur ? de fietser ?
De fietser die door rood is gereden ..nee (zegt de wet) .. die bus moet van het fietspad blijven.
Beetje krap ontwerper ..
Gelukkig zijn het vakmensen deze buschauffeurs en houden rekening met de Massaal door het rood rijdende fietsers.
Dit niet alleen bij deze stoplichten ..maar bij alle stoplichten in de stad.
De Westerhaven is een heel ander verhaal ..daar hebben de fietsers ..voetgangers en zelf automobilisten er geen bal van begrepen .
Gelukkig kennen de buschauffeurs onderhand de situatie en reageren gepast op deze ( toch nog ) ingewikkelde situatie, en begrijpen de bedoelingen van deze stoplichten en voorkomen zo tientallen ongelukken per dag .
Vooral buitenlandse mensen ( in de ruimste zin van het woord) hebben niet door: dat het belletjes ( attentie) geluid een attentie sein is en dat men dan extra moet opletten.
Niet alleen de buitenlanders ..hebben HET niet door ook de gemiddelde Nederlander niet.
Misschien voor de duizenden schoolgaande fietsers een extra verkeerslesje ?
( in 2 talen)
Ik vraag me af… hoe lang het duurt, voor er in twee talen onderbordjes worden geplaats met wat te doen bij welk kleur stoplicht .
( het zijn maar twee kleuren he?) Oranje en rood.
Zo moeilijk kan dit toch niet zijn ?