De VVD Groningen ziet niets in het plan van het stadsbestuur om snorscooters uit de binnenstad te weren. Ook is het weren van snorscooters van het fietspad niet steekhoudend.
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen benzinescooters en elektrische scooters. Dat zal er toe leiden dat mensen minder geneigd zijn een elektrische scooter aan te schaffen, en daardoor mist het college de kans om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Bovendien wil het stadsbestuur scooters van fietspaden weren, omdat het verschil in snelheid tot gevaarlijke situaties kan leiden. De VVD vindt dat geen goed plan, omdat elektrische fietsen, die dezelfde snelheden halen, wel op het fietspad mogen blijven rijden. Het verbannen van snorscooters naar de rijbaan levert juist gevaarlijke situaties op, vanwege het grote verschil in snelheid met auto’s.
Het is verstandig om de komende dagen een paraplu bij de hand te houden. Volgens…
In Groningen werd maandag op verschillende plekken stilgestaan bij de start van de campagne 'Orange…
Het Jonge Harten Festival, dat afgelopen week in de stad plaatsvond, heeft 6.000, vooral jonge,…
Op Groningen Airport Eelde heeft afgelopen week een grootschalige oefening plaatsgevonden. Verschillende instanties moesten bij…
De fracties van VVD en Partij voor het Noorden maken zich zorgen over het aantal…
Het KNMI waarschuwt voor zware windstoten op woensdag. Voor de provincie Groningen is er een…
Bekijk reacties
Tja, wie wilde de stad beter bereikbaar maken ?
En dan bepaalde groepen de toegang weigeren ?
Hoe kom je op zo'n idee ?
de partij zal toch iets groter moeten worden..
De maximum snelheid in de stad verlagen naar 30kpu, dan kan het prima. De VVD is ook niet vies van gelegenheidsargumenten. Ze vinden gewoon dat de weg voor de auto is en dat de rest er moet opzouten.
Ach, tweetakt brommers mogen al niet meer (nieuw) verkocht worden, de rest valt vanzelf een keer om en dan komt het wel goed met de luchtkwaliteit. En wat is trouwens de huidige luchtkwaliteit? Wordt die ergens gemeten en getoond?
Ik heb luchtmeetnet.nl gevonden, maar die heeft zo te zien maar twee meetstations in de stad.
het longfonds krijgt gegevens van het rivm en die meet op "maarliefst" 100 meetlocaties en meetnetten in heel nederland. Nouja, de randstad, limburg, brabant en rond Arnhem en de rest wordt berekend. Juist.
Misschien een leuk idee om eerst eens iets te meten en niet lukraak dingen te verbieden obv onderbuikgevoelens.
Achterlijke actie laten ze die fietsers aanpakken vooral die studenten !
De Meeste rijden met oordopjes totaal niet opletten
Dit land is gek met hun regels nog even moeten we vertellen waar poepen en plassen
En laten de hogere heren de auto ook even staan enz enz
Ga in een huisje zitten op de heide zulke mensen zoals jou dat soort valk hebben altijd wat te zeiken beter verder denken als je niveau zo hoog mag liggen al dat gezeur over brommers... nee alles volbouwen natuur verkloten en ga maar door dat is goed van plaats over brommers
En electrische tijd pakken voor zo,n stomme fiets is goed nou dacht het niet
Verbod op scooters in het algemeen juich ik toe. Ze veroorzaken veel ergenis in mijn straat, vanwege lawaai en stank en overtreden van de maximmum snelheid. Maar ook elders in de stad. Als een scooter mij passeert dan ruik je na halve kilometer nog steeds de uitlaatgassen. Allemaal fijnstof en kankerverwekkend. Weg ermee. Ga maar (elektrisch) fietsen.
De discussie en besluitvorming omtrent scooter is naar mijn mening erg huichelachtig.
Gevraagd naar de mening van jan en alleman zijn het de scooters die verantwoordelijk zijn voor de vervuiling in steden, met name het centrum. Daarnaast wordt het gedrag van scooters omschreven als asociaal en crimineel.
Hierbij kun je de volgende opmerkingen maken:
Wie is verantwoordelijk voor toelaten van scooters en wie geeft de eigenaren een vergoeding voor het niet kunnen gebruiken van zijn voertuig?
Waarom zo gericht op de scooter en niet de auto betrekken in de discussie en ook de fietser in zijn gedrag?
En waar is de handhaving van de wet hierbij?
Electrische scooters zijn vooralsnog niet in staat een bereik te halen van 250, iets wat je op een goede benzinescooter kan halen. Ze zijn er gewoonweg nog niet
De prijs van een electrische scooter nog ZEER hoog als je de het vergelijkt met eenzelfde benzinemodel.
Hierbij moet gezegd worden dat voor stadsgebruik er sinds kort ( eind 2018) kwalitatief goede modelllen verkocht worden tegen een prijs van 2500-3500 euro. Hiervoor krijg je een Lithium accu scooter, licht gebouwd en met een praktisch bereik van 50 -100 Km. De vraag is wat de kwaliteit in de praktijk is, dus na een jaar of wat.
Als er een goed prijstechnisch alternatief zou zijn dan zouden veel meer mensen kiezen voor een electrische scooter, omdat het onderhoud (kleppen stellen olie vervangen ) komt te vervallen. Dat is natuurlijk heel goed nieuws. Voor gebruiker en zijn omgeving.
Wat opvallend is, is de voorkeur hard in te grijpen bij de gewone man die geen Tesla van de zaak heeft gekregen en die vaak in een scooter een goede manier vindt om door de drukke steden te rijden. Aangezien alle brandstofvoertuigen vervuilend zijn is een algemeen verbod een veel eenvoudiger en eerlijker systeem. Dat de politiek hiervoor niet kiest heeft te maken met haar eigen belangen. Dus in plaats van geen scooters voor een bepaalde datum te verbieden, zoals in Amsterdam, zou je dat door kunnen trekken naar een verbod voor auto en motor.
Wat opvalt is de stemmingmakerij tegen scooters zoals: vervuilen zoveel meer dat een vrachtwagen en zijn crimineel en overlast gevend. Hierbij worden dan gelijk een soort referenda uitgeschreven en gezegd dat zoveel % vindt dat scooter weg moeten. ( hoeveel % fietser of politici zijn .....??)
Kortom zoek een zondebok, zodat de rest kan doorrijden.
De politiek in het algemeen en wij de burgers hebben het al veel te lang laten liggen omdat we zelf de lasten bij de anderen willen leggen en voordelen bij.. onszelf.