Vervoersbedrijf Arriva heeft donderdag erg veel last gehad van de gevolgen van de warmte. Treinen vielen kapot uit en de airconditioning werkte in verschillende treinstellen niet.
Reportage
Het is rond 16.40 uur. Op perron 7 op het Hoofdstation in Groningen staan ruim honderd mensen te wachten op de sneltrein uit de richting Leeuwarden die er op dat moment allang had moeten zijn. Via de stationsomroep worden verschillende storingen gemeld. Een kapotte spoorbrug bij Akkrum, een defecte trein bij Dronryp en kapot materieel bij Geldermalsen. “Als er tegenwoordig een trein uitvalt bij Barneveld hoor je dat sneller in Groningen dan in Barneveld zelf”, moppert een reiziger. “Dat is toch bizar? Al die niet-relevante omroepberichten, terwijl dan weer niet wordt om geroepen dat de treinen naar Veendam en Leer niet zullen rijden, en ook niet dat de sneltrein vertraagd is.”
Herfst, winter, zomer
Uiteindelijk zal de sneltrein naar Leeuwarden helemaal niet rijden. Een machinist van Arriva informeert roepend de wachtende reizigers dat de sneltrein kapotte motoren heeft en dat dit vermoedelijk door de hitte komt. “In de herfst hebben we vierkante wielen, in de winter vastgevroren wissels en op tropische dagen niet werkende motoren”, zegt een vrouw tegen de machinist die zich wijselijk stilhoudt.
Gemiddelde temperatuur boven de 35 graden
Het alternatief voor de sneltrein-reizigers is de stoptrein van 16.51. “Deze trein heeft een vertraging van tien minuten”, zegt de machinist tegen een reiziger die om informatie vraagt. “Ik geloof dat er ook problemen zijn met de motoren, maar deze rijdt in ieder geval wel.”. Op het perron hebben zich ondertussen tussen de tweehonderd en driehonderd reizigers verzameld als in de verte de bewuste trein opdoemt. “Dit zal niet gaan passen”, foetert een man. “Eén treinstel op zoveel reizigers.” Uiteindelijk blijkt met enige moeite toch iedereen mee te kunnen. “Maar het is dan wel weer erg jammer dat de airconditioning niet werkt”, zegt een man wiens gezicht druipt van het zweet. “Dit is toch niet normaal? Moet je nu zo je reizigers vervoeren in een sauna op wielen?” Andere reizigers haken op de opmerking van de man in. “Vanochtend zat ik ook in een trein waarvan de airco niet werkte. Een conducteur vertelde dat de gemiddelde temperatuur in de trein boven de 35 graden lag. Dat is toch niet normaal?”
“In de trein is het warmer dan buiten”
Via de social media-kanalen komen donderdag meer klachten binnen. “Dit is al de derde dag op rij dat het in de trein warmer is dan buiten. Dat is echt behoorlijk knap én met astma heel erg vervelend. Kunnen jullie daar alsjeblieft iets op verzinnen”, schrijft Anne Ruth. “Kunnen jullie doorgeven dat de airco het niet doet in de trein van Veendam naar Groningen. Groeten van een stel gesmolten mensen hier”, zegt Oker Gelebroek.
Reparatie vindt zo snel mogelijk plaats
Behalve op de Noordelijke Nevenlijnen deden vergelijkbare problemen zich voor op andere lijnen en ook bij andere vervoerders. In een algemene reactie wordt gewezen op de uitzonderlijke weersomstandigheden en dat technisch personeel zo snel mogelijk de treinen zal repareren als daar problemen worden geconstateerd.
Jeugdbescherming Noord (JBN) loopt het risico hun certificering te verliezen. Zonder deze certificering mogen zij…
Het komende weekend wordt in toenemende mate een natte bedoening bij dalende temperaturen. Daarna neemt…
Duizenden huishoudens in Groningen die klant zijn of worden van Enexis moeten langer wachten op…
De apothekers staken dan weliswaar volgende week niet, maar een staking bij IKEA op tweede…
Noordelijke bestuurders zijn wederom teleurgesteld na een overleg in Den Haag over de Lelylijn en…
Forum Groningen is sinds vrijdagmiddag in totaal bezocht door meer dan tien miljoen mensen. (meer…)
Bekijk reacties
Het wordt tijd, dat Arriva deze treinstellen de deur uit doet. Airco werkt bijna nooit, motorgedeelte altijd heet en niet te koelen, heel veel storingen, slecht zittende zitplaatsen (veel te rechtop) en een wanstaltig uiterlijk met die belachelijke frontneus.
Nieuwe electrische treinen is een betere optie. Dus maar snel beginnen met electrificatie.