Nieuwe Friesenbrücke wordt grootste draaibrug van Europa

nieuws
Foto: Bob de Vries

De nieuwe Friesenbrücke bij het Duitse Weener wordt de grootste draaibrug van Europa. Dat meldt het tijdschrift De Ingenieur.

De nieuwe brug krijgt een totale lengte van honderdzestig meter waarbij de doorvaartopening vergroot wordt van 46 naar 71 meter. Deze grotere doorgang heeft als voordeel dat cruiseschepen van de Meyer Werft in Papenburg er makkelijk door heen kunnen varen. De draaipijler komt niet in het midden van de brug maar aan de oeverkant. Met het ontwerp herleven oude tijden. Van 1874 tot 1913 bestond de overspanning ook uit een draaibrug. Een jaar voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog miste een machinist een sein waarna de halfopen gedraaide brug total loss werd gereden.

Enkelsporig
Een ander opvallend detail is dat de brug enkelsporig wordt uitgevoerd. Volgens navigatiedeskundige Helmut Olthoff van het Wasser- und Schifffahrtsamt Emden is een hoogfrequentie dienstregeling over de brug niet mogelijk vanwege het tijdslot voor het scheepvaartverkeer van elk uur steeds een half uur zolang het vloed is. Dat half uur is de tijd die nodig is om de brug open te draaien, schepen door te laten en de brug weer dicht te draaien. Dit tijdslot is variabel en, net als de vloed, afhankelijk van de stand van de maan.

“In 2024 klaar”
De oude Friesenbrücke werd in december 2015 kapot gevaren. Het vrachtschip Emsmoon voer tegen de klapbrug waarmee deze onherstelbaar beschadigd raakte. Sindsdien is er geen treinverkeer mogelijk. In eerste instantie reden treinen niet verder dan Bad Nieuweschans, sinds vorig jaar wordt er tot Weener gereden. De nieuwe brug gaat 48,5 miljoen euro kosten. De Duitse overheden leggen 18,5 miljoen op tafel, Deutsche Bahn betaalt dertig miljoen euro. De brug moet in 2024 klaar zijn.