Het transportbedrijf Alstom heeft goedkeuring gekregen om in Nedersaksen twee prototypes van een waterstoftrein te gaan testen. In 2019 staat ook een proef tussen Groningen, Zuidhorn en Leeuwarden in de planning.
De prototypen van de waterstoftrein, Hydrail genaamd, zijn dieseltreinen waar de aandrijving uitgesloopt is en is vervangen door elektrische motoren en een waterstof-brandstofcel. Op een volle tank kan de trein 800 kilometer afleggen en rijdt gewoon 140 km/h. Daarbij komt er alleen maar waterdamp uit de uitlaat en de trein stoot dus geen schadelijke stoffen uit.
Volgend jaar gaat de trein waarschijnlijk proefritten rijden tussen Groningen en Leeuwarden en tussen Groningen en Zuidhorn. De Provincie Groningen werkt hiervoor samen met de Duitse deelstaat Nedersaksen.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
Bekijk reacties
Waterstof heeft een geweldige of de toekomst en kan geproduceerd uit wind- en zonne-energie en daarbij worden opgeslagen. Zelfs huizen verwarmen kan middels waterstof ipv aardgas of door het bij te mengen met aardgas. Electrisch rijden of rijden op het bloed der aarde betekent afhankelijk zijn van vervuilende stoffen. Het grote probleem echter zal zijn of de oliemaatschappijen en of een autofabrikant als Tesla waterstof uit de markt gaan drukken, -saboteren-.
Gewoon electrificeren lijkt mij betrouwbaarder.
Nice! Kan een superoplossing zijn, als de technologie betrouwbaar genoeg is voor een passagiersdienst.
Overigens: Alstom is een infra- en spoorwegmateriaalfabrikant, geen transportbedrijf. En dat de gehele aandrijving uit de trein wordt gesloopt: klopt dat wel? De huidige treinen hebben al elektromotoren, die worden aangedreven door de dieselmotor. Het zijn dieselelektrische treinen. De dieselmotor vervangen door een waterstof'cel' lijkt mij voldoende.
Het probleem zit voorlopig nog in het maken en vooral comprimeren van waterstof voor grootschalig universeel gebruik omdat hier veel elektriciteit voor nodig is.
Is uiteindelijk natuurlijk veel duurzamer dan al die vervuilende accu's en veel effectiever dan de waterpomp als naar het lijkt, dan slechts een erg dure tijdelijke tussenoplossing. In o.a. Duitsland en Frankrijk zijn ze realistischer en worden voor de time being nog nieuwe extra gasleidingen uit Rusland aangesloten.