Het regionaal aanbesteden van de spoorlijn Groningen – Zwolle zou veel voordelen bieden voor reizigers. Dat zegt directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland.
Aanleiding voor de uitspraak van Hettinga is de quickscan die staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur momenteel uitvoert. In het regeerakkoord is vastgesteld dat de stoptreindiensten op vier spoorlijnen waaronder Groningen-Zwolle openbaar aanbesteed gaan worden. De staatssecretaris onderzoekt of er in de provincies genoeg draagvlak is voor deze decentralisatie en of het ook daadwerkelijk tot verbetering leidt.
“NS mag alleen mee doen als er een gelijk speelveld is”
De NS heeft laten weten in deze aanbesteding mee te willen dingen. Vervoersbedrijf Keolis liet eerder al weten dat dit niet verstandig is omdat er met het meedingen van de NS sprake is van geen gelijk speelveld. Hettinga is het daar mee eens. “Er zullen hele goede afspraken gemaakt moeten worden wil er een gelijk speelveld ontstaan. De NS zal de intercitydiensten blijven verzorgen en beheert daarnaast de stations. Dat zorgt voor een hele grote voorsprong aan kennis en know-how , waar wij als regionale vervoersbedrijven niet tegen op kunnen.”
Daarnaast speelt de rol die de NS heeft als staatsbedrijf mee. “Samen met het ministerie van Financiën kunnen zij wellicht biedingen doen waar wij als bedrijven nooit tegen op kunnen. Dit alles zal aangepast moeten worden wil er een gelijk speelveld ontstaan, en pas dan zeggen wij dat de NS mee mag doen.”
Openbaar aanbesteden biedt veel voordelen voor reizigers
Volgens Hettinga leent de lijn naar Zwolle zich erg voor een aanbesteding en zal vooral de reizigers er veel van gaan maken. “Je kunt met een hogere frequentie gaan rijden, de dienstverlening kan uitgebreid worden en treinen kunnen een hogere snelheid gaan rijden.”
Komende herfst zal blijken wat het resultaat is van de quickscan van de staatssecretaris.
De ijshockeyers van GIJS hebben zaterdagavond met 10-3 gewonnen van Smoke Eaters uit Geleen. Vijf…
De dames van De Groene Uilen hebben zaterdag een derde overwinning geboekt in de promotiedivisie…
Jenning de Boo heeft zondagochtend de tiende tijd gereden op de tweede editie van de…
Inwoners van Onnen kunnen hun visie op verkeersstromen in hun dorp delen. Woensdagavond organiseert de…
Er rijden voorlopig geen treinen tussen het Hoofdstation en Groningen Europapark vanwege een verzakking van…
'Koud Water' is een film over de complexe vriendschap tussen twee jonge hooligans van FC…
Bekijk reacties
Bij een beetje warm weer lukt het Arriva nog niet eens om de boemeltreintjes rijdende te houden.
Het lijkt me heel wat beter dat ze eerst dat voor elkaar krijgen voordat ze op een belangrijke route gaan rijden.
Een hogere snelheid Groningen Zwolle kan alleen indien de 70 spoorweg overgangen eruit gehaald worden en het spoor 150 cm uitelkaar gehaald wordt dus dat betekent investeren door het Rijk. De spoorovergangen gaan 300-350 miljoen belopen. Een nieuw verlengde van de Hanzespoor Kampen binnendoor naar Hoogeveen lengte 62 km zal voor 200 km p/u aangelegd moeten worden en zal 550/650 miljoen gaan kosten en jaar voorbereiding en maken.+ spoor wegovergangen en spoor uitelkaar kosten 350 miljoen in totaal 1,3 miljard aan kosten en dan zal het een goede investering zijn waar ieder mee mag dingen om te rijden. Ook een NS en niemand uitsluiten !
Heb je de hack van de email en de diefstal van al je data op kunnen sporen? Was het RWS of bouwcombinatie Herepoort? Sluit ook de Bilderberggroep niet uit!
Het wordt bij het landelijk paket uitgezocht wie hier achter zit.
Wees gerust het wordt wel bekend wie hier achter zit !
Alles is strafbaar in dit geval.
Heb je je harde schijf al ingeleverd om te laten onderzoeken op onwelgevalligheden?
Jeej, nog langere reistijden richting de randstad. Waar is de ambitie gebleven om deze reistijd te verkorten? Ik meende dat daar laatst nog uitgebreid over gepraat was?
K.Vaak mijn voorstel geeft een reistijd besparing van 35 minuten.
Goed voor de reizigers, laat me niet lachen. Arriva is ook gewoon van Staatsbedrijf Deutsche Bahn en al die andere concurrenten (Veolia, Connexion)zijn van Franse staatsbedrijven. Dus niet zo calimera doen. Twee vervoerders op het zelfde traject is ook vragen om vertragingen en andere ellende zoals incheckkakafonie met vele verschillende palen. Helemaal niet goed voor de reiziger deze vrijemarktillusie. Hou er dus ook maar mee op.
Ja en we mogen OVERSTAPPEN in Zwolle.... daarhoudt het spoor niet op.
Handig als je naar Schipholmoet met koffers enz
En dan nog niet te sprekenvan gemiste asnsluitingen.....
Geen aanbesteding ,laat de NS het totale vervoer doen.het heeft tot nu toe .totaal geen voordeel opgeleverd.integemdeel zelfs .
Lekker steeds in- en uitchecken. In Zwolle uitchecken en als je verder wilt weer inchecken. Wat een vreselijk gedoe. Het traject mooi bij NS laten.
Een ramp, al dat in - en uitchecken. Geen aanbesteding. Gewoon bij NS laten!!
laat ze dan eerst maar eens met veiliger en comfortabeler materieel aan komen rijden.
Tja Arriva, slecht opgeleid personeel, in verhouding vele malen meer stoptonend sein passages, geen servicemedewerkers op de perrons, heel weinig reservematerieel. Die kunnen het vast beter, lees goedkoper dan NS.