Aanbesteding spoorlijn Groningen-Zwolle zorgt voor flinke discussie

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

De mogelijke openbare aanbesteding van de spoorlijn Groningen-Zwolle zorgt de afgelopen dagen voor een flinke discussie op social media-kanalen. Afgelopen woensdag bracht OOG Tv een reportage waarin vervoersbedrijf Arriva liet weten een aanbesteding toe te juichen.

Aanleiding is een quickscan die staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) op dit moment uitvoert naar de mogelijke decentralisatie van vier spoorlijnen in het land, waaronder Groningen-Zwolle. In het regeerakkoord is opgenomen dat de stoptreindiensten op deze lijnen in de toekomst niet meer onderhands gegund mogen worden aan de NS, maar openbaar aanbesteed moeten worden waardoor behalve de NS ook regionale bedrijven als Arriva, Hermes en Keolis kans maken om het vervoer op deze lijnen te verzorgen. Het onderzoek van de staatssecretaris, dat in de herfst klaar moet zijn, richt zich of de decentralisatie voordelen biedt voor de reizigers, en of het de steun heeft van de provincies.

Goed voor de reizigers
Directeur Anne Hettinga van Arriva liet woensdag bij OOG Tv weten dat juist een lijn als Groningen-Zwolle zich uitermate leent voor een openbare aanbesteding waar de reizigers van profiteren. “Je kunt met een hogere frequentie gaan rijden, de dienstverlening kan uitgebreid worden en treinen kunnen een hogere snelheid gaan rijden.” Volgens Hettinga mag de NS meedingen naar deze concessie, maar er moeten dan wel hele goede afspraken gemaakt worden zodat er een gelijk speelveld ontstaat en een staatsbedrijf als de NS geen voordelen geniet.

“Nog meer incheckgedoe en overstappen”
Na de reportage zijn bij OOG Tv flink wat reacties binnengekomen van voor- en tegenstanders. “Wij willen toch helemaal geen aanbesteding van de spoorlijn Groningen-Zwolle?” Schrijft conducteur Bram. “Vaker overstappen, incheck-gedoe, minder NS service-medewerkers (Arriva heeft niemand op het perron lopen als aanspreekpunt) etc.” Gert de Jong is het daar mee eens. “Inderdaad: op hetzelfde traject twee verschillende vervoerders laten rijden met hun eigen producten zal grote problemen geven als je ingecheckt hebt bij vervoerder A en rijdt met vervoerder B. Dat levert frustraties en boetes op.” Michael Jentsch vindt dat het hoofdnet gewoon door de NS uitgevoerd moet worden. “Het hoofdnet hoort gewoon bij de NS en moet goed bereikbaar zijn via zo min mogelijk overstappen. Dus Den Haag-Groningen rechtstreeks en niet via een overstap Arriva in Zwolle.”

“De NS heeft haar focus niet op het Noorden en wilde de noordelijke lijntjes zelfs opheffen”
Een ander deel van de mensen die reageren ziet een bedrijf als Arriva of Hermes wel zitten op de lijn naar Zwolle. “Beter overstappen dan helemaal geen trein”, zegt Fokke Woudstra. “De NS heeft destijds zelf de pijp aan Maarten gegeven met de noordelijke lijnen. Wat de NS betreft waren die lijnen allang opgeheven.” Peter Brouwer is het daar mee eens. “De betrouwbaarheid van Arriva is bijzonder groot en de NS heeft haar focus niet echt op het Noorden. Dus laat alles boven Zwolle maar naar Arriva gaan.” Ook Erik Flink is positief. “Arriva heeft een uitstekende servicebalie en is prima te bereiken via verschillende communicatiemiddelen. Ik heb al weken geen NS-conducteur gezien in de treinen. Bij Arriva wel. Of ik in de toekomst in Groningen moet overstappen en in- en uit moet checken in Zwolle maakt mij niet zo veel uit.”

“Prima idee, maar er moet wel geïnvesteerd worden”
Pieter Muijzert heeft een brede ervaring in de spoor-, beton-, grond-, weg-, en waterbouw. Volgens hem is een openbare aanbesteding een prima idee, al zal er wel flink geïnvesteerd moeten worden om de snelheid op de spoorlijn Groningen-Zwolle te verhogen, zoals Hettinga benoemd. “Een hogere snelheid kan alleen indien de zeventig spoorwegovergangen eruit gehaald worden en het spoor 150cm uit elkaar gehaald wordt. De spoorovergangen gaan 300-350 miljoen kosten.” Om de bereikbaarheid en de dienstverlening te vergroten is het volgens Muijzert een goed idee om na te denken over een plan voor een spoorlijn die aangelegd moet worden vanaf de Hanzelijn bij Kampen naar Hoogeveen waar met tweehonderd kilometer per uur over heen gereden kan worden. Dit project zou 1,3 miljard euro moeten gaan kosten. “Een goede investering waarmee flink wat reiswinst behaald wordt en waarbij het belangrijk is dat iedereen mee mag dingen om te rijden. Ook de NS.”