De mogelijke openbare aanbesteding van de spoorlijn Groningen-Zwolle zorgt de afgelopen dagen voor een flinke discussie op social media-kanalen. Afgelopen woensdag bracht OOG Tv een reportage waarin vervoersbedrijf Arriva liet weten een aanbesteding toe te juichen.
Aanleiding is een quickscan die staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) op dit moment uitvoert naar de mogelijke decentralisatie van vier spoorlijnen in het land, waaronder Groningen-Zwolle. In het regeerakkoord is opgenomen dat de stoptreindiensten op deze lijnen in de toekomst niet meer onderhands gegund mogen worden aan de NS, maar openbaar aanbesteed moeten worden waardoor behalve de NS ook regionale bedrijven als Arriva, Hermes en Keolis kans maken om het vervoer op deze lijnen te verzorgen. Het onderzoek van de staatssecretaris, dat in de herfst klaar moet zijn, richt zich of de decentralisatie voordelen biedt voor de reizigers, en of het de steun heeft van de provincies.
Goed voor de reizigers
Directeur Anne Hettinga van Arriva liet woensdag bij OOG Tv weten dat juist een lijn als Groningen-Zwolle zich uitermate leent voor een openbare aanbesteding waar de reizigers van profiteren. “Je kunt met een hogere frequentie gaan rijden, de dienstverlening kan uitgebreid worden en treinen kunnen een hogere snelheid gaan rijden.” Volgens Hettinga mag de NS meedingen naar deze concessie, maar er moeten dan wel hele goede afspraken gemaakt worden zodat er een gelijk speelveld ontstaat en een staatsbedrijf als de NS geen voordelen geniet.
“Nog meer incheckgedoe en overstappen”
Na de reportage zijn bij OOG Tv flink wat reacties binnengekomen van voor- en tegenstanders. “Wij willen toch helemaal geen aanbesteding van de spoorlijn Groningen-Zwolle?” Schrijft conducteur Bram. “Vaker overstappen, incheck-gedoe, minder NS service-medewerkers (Arriva heeft niemand op het perron lopen als aanspreekpunt) etc.” Gert de Jong is het daar mee eens. “Inderdaad: op hetzelfde traject twee verschillende vervoerders laten rijden met hun eigen producten zal grote problemen geven als je ingecheckt hebt bij vervoerder A en rijdt met vervoerder B. Dat levert frustraties en boetes op.” Michael Jentsch vindt dat het hoofdnet gewoon door de NS uitgevoerd moet worden. “Het hoofdnet hoort gewoon bij de NS en moet goed bereikbaar zijn via zo min mogelijk overstappen. Dus Den Haag-Groningen rechtstreeks en niet via een overstap Arriva in Zwolle.”
“De NS heeft haar focus niet op het Noorden en wilde de noordelijke lijntjes zelfs opheffen”
Een ander deel van de mensen die reageren ziet een bedrijf als Arriva of Hermes wel zitten op de lijn naar Zwolle. “Beter overstappen dan helemaal geen trein”, zegt Fokke Woudstra. “De NS heeft destijds zelf de pijp aan Maarten gegeven met de noordelijke lijnen. Wat de NS betreft waren die lijnen allang opgeheven.” Peter Brouwer is het daar mee eens. “De betrouwbaarheid van Arriva is bijzonder groot en de NS heeft haar focus niet echt op het Noorden. Dus laat alles boven Zwolle maar naar Arriva gaan.” Ook Erik Flink is positief. “Arriva heeft een uitstekende servicebalie en is prima te bereiken via verschillende communicatiemiddelen. Ik heb al weken geen NS-conducteur gezien in de treinen. Bij Arriva wel. Of ik in de toekomst in Groningen moet overstappen en in- en uit moet checken in Zwolle maakt mij niet zo veel uit.”
“Prima idee, maar er moet wel geïnvesteerd worden”
Pieter Muijzert heeft een brede ervaring in de spoor-, beton-, grond-, weg-, en waterbouw. Volgens hem is een openbare aanbesteding een prima idee, al zal er wel flink geïnvesteerd moeten worden om de snelheid op de spoorlijn Groningen-Zwolle te verhogen, zoals Hettinga benoemd. “Een hogere snelheid kan alleen indien de zeventig spoorwegovergangen eruit gehaald worden en het spoor 150cm uit elkaar gehaald wordt. De spoorovergangen gaan 300-350 miljoen kosten.” Om de bereikbaarheid en de dienstverlening te vergroten is het volgens Muijzert een goed idee om na te denken over een plan voor een spoorlijn die aangelegd moet worden vanaf de Hanzelijn bij Kampen naar Hoogeveen waar met tweehonderd kilometer per uur over heen gereden kan worden. Dit project zou 1,3 miljard euro moeten gaan kosten. “Een goede investering waarmee flink wat reiswinst behaald wordt en waarbij het belangrijk is dat iedereen mee mag dingen om te rijden. Ook de NS.”
Op de Laan 1940 - 1945 (N370) ter hoogte van afrit Zeeheldenbuurt heeft vrijdagavond een…
De competitie voor de ‘Beste Groninger Film 2024’ is vrijdag van start gegaan. Dat betekent…
Het KNMI waarschuwt opnieuw voor plaatselijke dichte mist. In Groningen kan dit tot zaterdagochtend slecht…
De tunnel aan de Vierverlatenweg lag vrijdagmiddag vol met suikerbieten, nadat een volgeladen vrachtwagen een…
Museum aan de A in Groningen heeft meer dan vijftig maritieme objecten en scheepsbouwtekeningen met…
December is natuurlijk de maand van de lijstjes waarin jouw favoriete nummers worden gerangschikt, zoals…
Bekijk reacties
doe mij voor de variatie maar keolis of hermes. misschien zijn die nóg beter dan arriva.
Ik snap werkelijk waar niet wat de voordelen kunnen zijn voor de reiziger? Langere reistijd, kans op missen overstap, extra overstap, extra in en uitchecken wat ik zo snel kan bedenken, geen enkele garantie op goedkoper treinkaartje. En ook al zou het treinkaartje goedkoper zijn, ik zou er een paar euro extra voor over hebben om eerder genoemde nadelen niet te ervaren.
Maar ja aanbesteding: een heleboel bureautjes die zich hier speciaal mee bezig houden kunnen weer flink cashen. Gemeentes/overheid die flink kunnen cashen. Bepaalde personen die in de picture komen met dit soort prestige projecten, alleen voor eigen gewin/carrière.
En in het kader van goed verslag geven waarom is er geen reactie van de NS? Dit lijkt meer op een warmmaak verhaaltje voor het domme publiek om die lekker te maken dat het een heel goed idee is... spindokteren...
Wat een idioot idee. Er is geen reiziger die hier beter van gaat worden. Inmiddels flink wat ervaring met arriva en ook connexxion. Als er wat is blijken dit bedrijven te zijn zonder oog voor de klant maar met veel oog voor de aanbesteder. Wat Hetting roept te kunnen kan ns ook. Arriva = DB. Zit veel geld achter en maakt het makkelijk. Werknemers in het ov worden hier ongelukkig van. Meer vaste trajecten voor hen. Nee. Niet doen. Krijgen we spijt van met zn allen. Kijk naar engeland: is een regelrechte ramp geworden waar alleen bedrijven (investeerders) beter van zijn geworden.
Groningen Zwolle moet volledig in handen blijven maar ik heb gezegd het Rijk moet investeren in een verbeteren van dit spoor en er moet een nieuw spoor/ verlenging Hanzelijn Kampen - Zwartsluis - Hoogeveen lengte 62 km komen en spoor Hoogeveen- Groningen 1 spoor 150 cm uit elkaar te schuiven dit levert een 32/34 min reistijd winst, indien NS rijdt zal er eerder geinvesteerd worden.Stop dit soort uit probeersels ! Mijn voorstel ligt al van 2004 op tafel en voormalig ex min Carla Peys zei dhr Muijzert 8 j voorbereiding en ik reken 500 miljoen de spoorweg overgangen er uit te halen en bij controle was dit 300/350 miljoen.Toekomst visie houdt bij elke overgang met 150 cm meer ruimte.Leg het nu vast . Dan kun je het in delen uitvoeren !
Tegenwoordig wordt alles aanbesteed/uitbesteed, mensen raken hierdoor hun vaste baan kwijt, brengt onrust met zich mee. Kost klauwen met geld.
Arriva rijdt met vervuilende dieseltreinen en heeft geen schijn van kans om deze aanbesteding te winnen.
Ik moet er niet aan denken, twee vervoerders op dezelfde lijn! Hoe moet dat dan in Zwolle, als je b.v net de Interciry mist en je bent al ingecheckt bij NS. En je moet dan opnieuw inchecken bij Arriva? Wat een onoverzichtelijk gedoe. En dan dat materieel, zoals die GTW's van Arriva met die zeer oncomfortabele stoelen en de slechte afscheiding van de 1e klas, waar bovendien niet gehandhaafd wordt. Dus zit de 1e klas vol met 2e klassers.
Een ramp. Gewoon bij NS laten, die hoofdlijn. Wel een goed idee om de Zuiderzeelijn via Drachten alsnog aan te leggen.
De heer Hettinga heeft het over een NSR als staats bedrijf in Nederland, maar hij vertelt er niet bij dat ARRIVA een Duits staats bedrijf is, en die andere 2 Frans en Italiaanse bedrijven zijn, laat het hoofdspoorwegnet binnen het bereik van de Nederlandse staat blijven en niet van buitenlandse bedrijven die het niet beter doen dan NSR.
Een oud machinist van NSR
Stientje va Veldhoven moet i p v dit voorstel eens een voorstel doen .
Hoe komen we sneller van Kampen naar Groningen en Leeuwarden van uit de Randstad.
Leg /verleng de Hanze spoorlijn vanaf Kampen binnendoor naar Hoogeveen maak in deze lijn afslag > Heerenveen
kosten 750 miljoen en reistijd besparing Groningen 32-35 minuten.
Besteed niet 50 miljoen voor overwegen maar alleen Zwolle - Groningen 77 st = 350 miljoen
Op een aantal lijntjes waar arriva en de ns rijden is arriva de duurdere van de 2. O.a in omgeving arnhem en dit scheelt 23 cent per enkeltje. En nu komt het..de ns heeft standaard 2 a 3 medewerkers op de trein en arriva alleen de machinist. En alle winst gaat regelrecht naar de Deutsche Bahn (DB) moederbedrijf van arriva...de duitse staat dus.
We moeten arriva helemaal niet willen tussen zwolle en groningen.