Categorieën: Nieuws

“NS mag niet meedingen op spoorlijn Groningen-Zwolle”

De NS moet niet opnieuw de fout gaan maken om mee te gaan dingen naar vier stoptreintrajecten die de komende tijd openbaar worden aanbesteed waaronder Groningen-Zwolle. Dat zegt directeur R&O Emile Broersma van vervoersbedrijf Keolis in een interview met OVPro.

In het Regeerakkoord 2017-2021 heeft het kabinet de wens uitgesproken dat vier spoorlijnen die op dit moment nog onderhands gegund worden aan de NS openbaar gaan worden aanbesteed. Het gaat behalve om Groningen-Zwolle, om de lijnen Leeuwarden-Zwolle, Apeldoorn-Enschede en Dordrecht-Breda inclusief de Merwede-Lingelijn. De NS heeft aangegeven mee te willen dingen naar deze spoorlijnen maar Broersma vindt dit een slecht idee. “Er is nog steeds geen sprake van een gelijk speelveld in het Nederlandse treinvervoer. We zagen en zien in de praktijk nog steeds voorbeelden waar bepaalde krachten binnen de NS Groep misbruik maken van hun positie als monopolist. Totdat dit fenomeen geheel uit de wereld is, zou NS zeker niet moeten meedingen aan regionale spoorconcessies.”

Regionale vervoerders scoren goed
Marktwerking in het treinvervoer heeft zo’n twintig jaar geleden haar intrede gedaan. Sindsdien verzorgen bedrijven als Arriva, Hermes en Connexxion het vervoer op regionale spoorlijnen. “Als je kijkt naar deze lijnen dan zie je dat al die lijnen er beter van zijn geworden. Er is een hogere reizigerstevredenheid, de punctualiteit is verbeterd en de lijnen zijn dikker geworden. Daarnaast wordt de exploitatie tegen lagere kosten uitgevoerd, waardoor de opdrachtgever meer product kan aanbieden voor minder geld. Dit is kennelijk iets wat de NS niet gelukt is. Waarom zou de NS gaan meebieden op lijnen waar regionale vervoerders het beter doen?”

Quickscan
Of de spoorlijn Groningen-Zwolle openbaar wordt aanbesteed zal komende herfst blijken. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur heeft in mei bekendgemaakt een quickscan uit te gaan voeren naar de vier spoorlijnen of deze geschikt zijn voor decentralisatie. Belangrijk hierin is dat uit de scan moet blijken dat het leidt tot verbeteringen en regionale overheden er ook de meerwaarde van in zien.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Dus straks een extra overstap om in het westen te komen? En een vrij lange afstand in een oncomfortabel boemel treintje dat met maatstaven van vroeger onderging voor een derde klas of veevervoer?

    En welke concurrentie is er dan als maar 1 bedrijf gebruik mag maken van dezelfde passagierslijn?

    Die hele aanbesteding is alleen maar goed voor de schatkist en de burger krijgt het doorberekend via de prijs van het treinkaartje en/of subsidies die de zooi overeind moeten houden want anders niet te betalen. Wat een farce.

  • Wat mij niet geheel duidelijk wordt is mag NS op die trajecten wel intercity’s blijven rijden ? Of willen die andere vervoerders dat ook niet?

    • Vergeet niet dat ns met dochter bedrijf abelio kan meedoen dit hebben ze ook op alphen aan de rijn naar Gouda gedaan maar rijden ze gewoon onder de naam ns. En tussen Arnhem en Düsseldorf rijd abelio ook de stoptrein

  • Wat een rare opmerking. Als je de voordelen zo goed kunt benoemen, ben je toch niet bang voor wat concurrentie? En het is niet voor niks een openbare aanbesteding.

    En de NS is ook niet dom, dan verzinnen ze iets als Q-train en doen ze alsnog mee.

  • "...dan zie je dat al die lijnen er beter van zijn geworden."
    Als ik af en toe het hartgrondige gekanker over Arriva op de lijn Groningen-Leeuwarden hoor en lees, dan betwijfel ik dat.

  • Ja natuurlijk wil keolis dat ns niet meedoet. Anders maken ze zelf geen kans. Achterlijk artikel

  • Een heel slecht idee! Gewoon NS laten rijden, die rijdt de Intercities immers ook. Niet gaan splitsen in twee vervoerders op éé lijn. Bovendien is dan dat irritante in-/uitchecken nodig in Zwolle. dat zou heel vervelend zijn.

  • De chaos op het spoor wordt steeds groter gemaakt door de aanbesteding waardoor treinen worden vervangen door veredelde trammetjes die niet of nauwelijks aansluiten op de langere lijnen. Van Almere naar Enschede moet je overstappen in Zwolle op Keolis een halfuurdienst met 29 minuten overstaptijd heen en ook terug

  • Tuurlijk wel en de NS moet het gewoon krijgen. Belachelijk dat je opnieuw zo moeten in en uitchecken als je de aansluiting met een intercity mist. En dan zeker een boete krijgen als je het vergeet omdat we het in Nederland zo enorm ruk hebben geregeld.

  • Als verbindingen zijn verbeterd na het vertrek van NS ligt dat praktisch altijd aan het feit dat opdrachtgevers strengere eisen zijn gaan stellen aan de nieuwe vervoerders. Strengere eisen stellen aan NS zou dus ook een betere verbinding hebben opgeleverd.

  • Ik woon zelf in Limburg waar Arriva de stoptreinen rijdt.Wij klagen steen en been,maar de provincie doet niks met deze klachten.Treinen vallen regelmatig uit,er is op het perron geen aanspreekpunt bij verstoringen/aanrijdingen.De enige mensen die ik zie op de grote stations is NS personeel die ook informatie geeft aan Arriva reizigers.Controle bijna nooit.

Recente berichten

Bedenker veiligheidsapp uit Groningen veroordeeld voor oplichting

Een rechtbank in Amsterdam heeft een 45-jarige Stadjer veroordeeld voor oplichting. De man krijgt tot…

1 uur geleden

Schoorsteenbrand in woning aan de Pop Dijkemaweg in Stad

Op de avond van eerste kerstdag heeft een brand gewoed in een schoorsteen van een…

5 uur geleden

Tot en met het weekend veel bewolking, vrij zacht en vrijwel droog

De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…

17 uur geleden

Aangeschoten vrouw botst op verkeersheuvel

Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…

1 dag geleden

Waterlekkage en stroomstoring in Tasmantoren

De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…

2 dagen geleden

Auto te water langs N360 bij Ten Post

De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…

2 dagen geleden