De reistijd tussen Amsterdam en Noord-Nederland kan met 30 minuten omlaag, zegt het Samenwerkingsverband Noord-Nederland.
Voor 2030 moeten Assen, Groningen en Leeuwarden bereikbaar zijn met snelle treinen. Jetta Klijnsma, commissaris van de Koning in Drenthe, pleit als voorzitter van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland voor de grootste reistijdwinst van het openbaar vervoer in Nederland. ‘Een kortere reistijd over het spoor naar Noord-Nederland is al jaren een wens van de reiziger en goederenvervoerders. Daarnaast is een snelle verbinding met het noorden noodzakelijk om de druk op de Randstad te verminderen en ook biedt een snellere verbinding van Amsterdam richting Hamburg economische kansen voor heel Nederland.’
Op korte termijn kan al gestart worden met de inzet van snelle treinen ’s ochtends vroeg en ’s avonds zonder tussenstops. In de dagelijkse dienstregeling kan al in 2023 een kwartier tijdwinst worden behaald tussen Amsterdam en Zwolle door onder andere snelle treinen 200 km per uur te laten rijden op de Hanzelijn en 160 km per uur op de Flevolijn.
Het aantal plekken waar vuurwerk afsteken verboden is blijft voor volgende week dinsdag steken op…
Het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum (NNTTM) in Zuidbroek krijgt een bijzonder object in de…
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Bekijk reacties
Als Groninger ben je dan sneller in Almere en Amsterdam, maar besef goed dat het ook andersom werkt... Nee aub niet.
Wat ik mij zo kan herinneren kon je "vroeger" al binnen krap 2 uur van Groningen naar Amsterdam. Tegenwoordig is het bijna 2,5 uur. Waar gaan die 30 minuten vanaf? Van die 2,5 of 2?
Een snellere verbinding met Utrecht lijkt me nuttiger
mij niet ..
Dat geeft niet, want het doet er niet toe en het is totaal onbelangrijk en overbodig.
Ik werk in Utrecht en woon in Groningen (en daar wil ik blijven wonen), voor mij is een snellere verbinding ideaal! Het is een rare opmerking van P. de Bruin, je kunt deze snellere verbinding ook zien als stimulans om ambiteuze stadjers/Noorderlingen in het Noorden te houden. Nu zie je toch een soort van braindrain: na het afstuderen trekken heel veel richting de randstad (vaak door de beperkte werkgelegenheid in het Noorden). Door een snellere verbinding te maken wordt t aantrekkelijker gemaakt om te blijven.