Vanmiddag spoot de brandweer op de Zernike Campus ongeveer vijftienhonderd badeendjes van de ene kant van de vijver naast het Duisenberg-gebouw naar de andere. De opbrengst van deze badeendjes-race, tijdens de zogeheten ‘Duck Day’, gaat naar twee goede doelen.
De deelnemende eendjes aan de race staan gelijk aan loten, waarvan er de afgelopen maanden ongeveer 1500 werden verkocht. De eigenaar van het winnende eendje kreeg twee vliegtickets naar Londen of Kopenhagen. Daarnaast waren er een aantal kleinere prijzen voor de runner-ups. De rest van de opbrengst gaat naar twee goede doelen: Stichting Leergeld Groningen en Unify 4 Uganda. De Stichting Leergeld Groningen richt zich op schoolgaande kinderen van 0 t/m 18 jaar van ouders met een laag inkomen. Het geld voor Unify 4 Uganda naar de ontwikkeling van het National Instructors College Abilonino (NICA), dat in een voormalig conflictgebied in Noord-Oeganda ligt.
De badeendjesrace is een initiatief van het Instituut voor Marketing Management (IMM) en de International Business School (IBS) in het kader van het Hanze220 Lustrum.