Categorieën: Nieuws

Stuk Groninger spoorweghistorie verdwenen

Het laatste stukje spoor van de oude tramlijn van Groningen naar Drachten, langs de Peizerweg, is de afgelopen weken en dagen opgebroken.

Ook het emplacement op de plek waar vroeger de tram vertrok en aan kwam is er niet meer. Daarmee is een stukje Groninger treinhistorie verdwenen. Momenteel zijn de voorbereidingen gaande voor de verdubbeling van het spoor naar Leeuwarden en een tunnel onder het spoor bij de Paterswoldseweg en zijn tegelijkertijd ook de ongebruikte rails van de voormalige tramlijn verwijderd.

De tramlijn werd in 1913 aangelegd en sloot aan op een groot Fries tramnetwerk. Na de tweede wereldoorlog werd het reizigersvervoer gestaakt door de concurrentie van de bus. De lijn bleef wel lang in gebruik als goederenspoor, omdat onder meer de Philipsfabriek in Drachten er producten over liet vervoeren. De trein reed dan stapvoets dwars door de kernen van diverse plaatsen, waaronder Leek.

In 1985 werd ook het goederenvervoer helemaal gestaakt en drie jaar later werd het grootste deel van de lijn opgebroken. Op het stukje in Groningen werd ruim tien jaar geleden nog wel eens een goederenwagon geparkeerd, maar werd verder niet meer gebruikt. Opmerkelijk was dan ook dat vijf jaar geleden de bielzen nog werden vervangen, omdat de spoorlijn nog wel als “actief” werd gezien. Die bielzen zijn nu definitief weg. Wat er met het stukje voormalig spoorbaan gaat gebeuren is nog niet bekend.

Foto Andor Heij: Het laatste stuk rails van de lijn naar Drachten is er niet meer.
Foto Andor Heij: Ook de rails bij het voormalige tramstation zijn weg.
Andor Heij

Bekijk reacties

  • leg het laatste stukje spoor in het sterrenbos neer als aandenken ! een stukje nostalgie moet bewaard blijven

  • Weer een stukje historie gesloopt, dankzij de wethouders van onze stad.
    Gefeliciteerd mannen .

  • Als ze niet zo sloopgraag waren geweest, had deze lijn dus gewoon de sneltram/trein voor Leek en Roden kunnen zijn.

    • Dat was een beetje onhandig geweest; de lijn liep letterlijk voor de deuren van de huizen langs. In 1913 niet zo'n bezwaar, zeker niet met de slakkengang waarmee die stoomtram reed, maar in 2018 wel.

      Dat gezegd hebbende blijft het sneu dat de lijn ooit verdwenen is, en nu ook het laatste restant.

      • Er had ongetwijfeld hier en daar van de originele moeten worden afgeweken, maar vooral dat wat door de stad loopt is nu onherstelbaar. Je kunt nu niet meer eventjes dat lijntje ergens langs leggen. Maarja, das dezelfde vooruitziende blik als met de ringweg.

  • Kan er dan nu eindelijk een echt trotoir aan die kant van de Peizeweg komen ? Aan de overkant is nog al een omweg en moet je twee keer een hele drukke weg oversteken als men naar de Gamma of Tuinland wil.

Recente berichten

Werkweek blijft grijs met paar spetters, na het weekend guur met kans op sneeuwvlokken

De komende dagen wordt het weer langzaam grijzer, natter en kouder in Groningen. Waar donderdag…

6 uur geleden

Gemeenteraad stemt in met begroting: “We zeilen veel te scherp aan de wind”

De gemeenteraad heeft woensdagavond ingestemd met de begroting voor volgend jaar. Wel benoemden de wethouder…

6 uur geleden

Raad gaat opnieuw unaniem achter Lelylijn en Nedersaksenlijn staan

De voltallige gemeenteraad heeft woensdag duidelijk gemaakt dat de volgende stap gezet moet worden in…

7 uur geleden

Reclamebelasting gaat van tafel voor dorpshuizen, musea en kerken

Ondanks het advies van het college om geen uitzonderingen te maken voor de reclamebelasting heeft…

8 uur geleden

Donar in spannende slotfase langs QSTA United

Donar heeft woensdagavond in eigen huis een zwaarbevochten zege behaald op QSTA United uit Bemmel,…

8 uur geleden

Haast op het Hoofdstation? Let op: vanaf eind volgende week loop je anders naar je trein

Aan de achterkant van het stationsgebouw op het Hoofdstation (de kant van de sporen) moeten…

9 uur geleden