Bijna 3.500 handtekeningen voor treinverbinding Twente-Groningen

nieuws
Foto: Gouwenaar - Eigen werk, Publiek domein, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4052613

Al bijna 3.500 mensen hebben een petitie getekend voor een snelle treinverbinding tussen Almelo en Groningen. Zondagavond stond de teller op 3.467 handtekeningen.

De wens voor een snelle treinverbinding is naar voren gekomen in het RTV Oost-project ‘verkiezingsprogramma van Overijssel’ waarin onderzoek gedaan is naar de plannen die volgens de inwoners gerealiseerd moeten worden. Reizigersvereniging ALMA juicht het initiatief toe en vindt dat de overheid snel in actie moet komen. Om die boodschap kracht bij te zetten is de vereniging de petitie gestart. Voor het realiseren van de verbinding willen de initiatiefnemers de oude NOLS-lijn weer in gebruik nemen. Deze lijn werd tussen 1903 en 1905 aangelegd tussen Zwolle en Stadskanaal en voerde via Hardenberg, Coevorden, Emmen via Musselkanaal naar Stadskanaal om uiteindelijk via Veendam in Groningen te eindigen. Volgens betrokkenen is dit tracé het meest ideaal omdat er alleen tussen Emmen en Musselkanaal rails hoeven te worden aangelegd.

Vijf uur treinen per dag
Dat de behoefte aan een spoorlijn groot is bleek afgelopen weekend in een reportage die door RTV Oost werd uitgezonden. Een verslaggever was afgereisd naar Bergentheim dat volgens de reizigersvereniging ALMA weer een station moet krijgen. Het dorp in de gemeente Hardenberg had ooit wel een halteplaats en later zelfs een station, maar deze werd gesloten in de zomer van 1975. “Die situatie moet liever vandaag nog dan morgen hersteld worden”, zegt een bewoner voor de camera van de regionale omroep. “Veel Banthummer jongeren studeren in Groningen en zij moeten nu zulke grote omwegen maken met het openbaar vervoer.” Bennie ten Brinke is van Plaatselijk Belang Bergentheim en hij is het met deze reactie eens. “Afgelopen week sprak ik met een aantal jongeren hier in het dorp. Eén van hen vertelde dat hij vier dagen in de week studeert in Groningen. Deze jongen wil graag in Bergentheim blijven wonen omdat hij het een plezierig dorp vindt, zijn vrienden hier wonen en de voetbalvereniging hier is. Om ’s ochtends in Groningen te komen is hij 2,5 uur onderweg, waardoor hij op een dag vijf uur kwijt is aan reistijd. Dat moet qua reistijd toch beter kunnen met een stad op minder dan honderd kilometer afstand?”

Drenthe en Overijssel lopen niet warm
Volgens Chris de Goede van ALMA gaat het herstellen van de lijn 250 miljoen euro kosten. “Dat is voor het activeren van een spoorlijn niet heel veel geld.” Het plan kan dan ook op enthousiasme rekenen. De provincie Groningen ziet het bijvoorbeeld wel zitten en ook Europa heeft laten weten dat het project voor bepaalde subsidies in aanmerking komt. Alleen de provincies Drenthe en Overijssel lijken nog niet warm te lopen. Met de petitie die inmiddels rijkelijk omarmt wordt zou dat wel eens kunnen veranderen met de Provinciale Statenverkiezingen aanstaande.

De petitie is overigens op deze website te vinden.