Al bijna 3.500 mensen hebben een petitie getekend voor een snelle treinverbinding tussen Almelo en Groningen. Zondagavond stond de teller op 3.467 handtekeningen.
De wens voor een snelle treinverbinding is naar voren gekomen in het RTV Oost-project ‘verkiezingsprogramma van Overijssel’ waarin onderzoek gedaan is naar de plannen die volgens de inwoners gerealiseerd moeten worden. Reizigersvereniging ALMA juicht het initiatief toe en vindt dat de overheid snel in actie moet komen. Om die boodschap kracht bij te zetten is de vereniging de petitie gestart. Voor het realiseren van de verbinding willen de initiatiefnemers de oude NOLS-lijn weer in gebruik nemen. Deze lijn werd tussen 1903 en 1905 aangelegd tussen Zwolle en Stadskanaal en voerde via Hardenberg, Coevorden, Emmen via Musselkanaal naar Stadskanaal om uiteindelijk via Veendam in Groningen te eindigen. Volgens betrokkenen is dit tracé het meest ideaal omdat er alleen tussen Emmen en Musselkanaal rails hoeven te worden aangelegd.
Vijf uur treinen per dag
Dat de behoefte aan een spoorlijn groot is bleek afgelopen weekend in een reportage die door RTV Oost werd uitgezonden. Een verslaggever was afgereisd naar Bergentheim dat volgens de reizigersvereniging ALMA weer een station moet krijgen. Het dorp in de gemeente Hardenberg had ooit wel een halteplaats en later zelfs een station, maar deze werd gesloten in de zomer van 1975. “Die situatie moet liever vandaag nog dan morgen hersteld worden”, zegt een bewoner voor de camera van de regionale omroep. “Veel Banthummer jongeren studeren in Groningen en zij moeten nu zulke grote omwegen maken met het openbaar vervoer.” Bennie ten Brinke is van Plaatselijk Belang Bergentheim en hij is het met deze reactie eens. “Afgelopen week sprak ik met een aantal jongeren hier in het dorp. Eén van hen vertelde dat hij vier dagen in de week studeert in Groningen. Deze jongen wil graag in Bergentheim blijven wonen omdat hij het een plezierig dorp vindt, zijn vrienden hier wonen en de voetbalvereniging hier is. Om ’s ochtends in Groningen te komen is hij 2,5 uur onderweg, waardoor hij op een dag vijf uur kwijt is aan reistijd. Dat moet qua reistijd toch beter kunnen met een stad op minder dan honderd kilometer afstand?”
Drenthe en Overijssel lopen niet warm
Volgens Chris de Goede van ALMA gaat het herstellen van de lijn 250 miljoen euro kosten. “Dat is voor het activeren van een spoorlijn niet heel veel geld.” Het plan kan dan ook op enthousiasme rekenen. De provincie Groningen ziet het bijvoorbeeld wel zitten en ook Europa heeft laten weten dat het project voor bepaalde subsidies in aanmerking komt. Alleen de provincies Drenthe en Overijssel lijken nog niet warm te lopen. Met de petitie die inmiddels rijkelijk omarmt wordt zou dat wel eens kunnen veranderen met de Provinciale Statenverkiezingen aanstaande.
De petitie is overigens op deze website te vinden.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Dat wordt dan echt een boemeltje want ieder gehucht waar ie langs komt moet uiteraard een station.
Prima idee!
Ik ben helemaal vóór, alleen qua kostenraming zou ik willen weten hoe zich dit verhoudt tot het "verslechterde bodem" verhaal van de Star.
Klein stukje historie-correctie: de spoorlijn Emmen - Stadskanaal voerde niet via Musselkanaal, maar via Gasselternijveen.
De S.T.A.R.-spoorlijn die door Musselkanaal komt, ging niet naar Emmen, maar naar Ter Apel en de Rijksgrens. S.T.A.R. betekent Stadskanaal - Ter Apel - Rijksgrens.
De N.O.L.S.-trein naar Emmen vertrok vanuit het station Stadskanaal in de richting van Veendam (en niet Musselkanaal) en boog dan net buiten het station links af naar Gasselternijveen. Daar ging hij weer linksaf naar Emmen. Als hij in Gasselternijveen rechtdoor was gereden, was ie uiteindelijk in Assen uitgekomen.
Het is natuurlijk voor de geprojecteerde spoorlijn Almelo - Groningen handiger om de lijn deze keer wel van Musselkanaal naar Emmen te leggen, vooral omdat je dan een doorgaande spoorlijn krijgt en niet hoeft te kopkeren in Stadskanaal.
Maar los daarvan. Is zo'n lijn wel snel genoeg voor een realistische verbinding tussen Twente en de Stad? Hoe lang zou zo'n rit duren van Almelo naar de Stad? En zijn de tussenliggende plaatsen wel groot genoeg om voldoende reizigers op de been te brengen? En natuurlijk de hamvraag: is Almelo wel een goed eindpunt? Moet je de lijn niet naar het grotere Hengelo/Enschede doortrekken? Anders heb je maar één aantrekkelijk eindpunt (Groningen). Kun je er veel beter twee hebben.
Het zal geen rendabele lijn worden, maar niet één (lokale) spoorlijn is rendabel. Openbaar vervoer is nou eenmaal iets dat gefinancierd moet blijven worden, daar betalen we met z'n allen belasting voor.
Mooi verhaal! Ik kan me ook nog herinneren dat het spoor doorliep naar Ter Apel en volgens
mij ook verder door naar Duitsland. Ik spreek dan over de jaren 60 van de vorige eeuw.
Ook was er een lijn van Stadskanaal (of Musselkanaal?) via Gieten naar Assen.
Dit laatste stuk is nog het langste in gebruik gebleven ivm de conservenfabriek van
Udema in Gieten.
Maar goed allemaal geschiedenis! Er is weinig meer van over.
Daarom een mooi streven om hier nu een belangrijke regio verbinding te realiseren.
Zeer eens met de laatste zin in uw bijdrage! Het komt er op neer: OV is een basisvoorziening!
Is niet altijd even duidelijk, zoals met die failliete ziekenhuizen! Want uiteindelijk is de Zorg ook
een basisvoorziening.
Maar bekijk je het MIRT overzicht voor 2019 voor Noord Nederland (onderdeel projecten)
dan word je daar niet vrolijk van! Er zijn wat het spoor betreft alleen plannen voor de lijnen
Groningen-Zwolle, Leeuwarden-Zwolle en een kleine aanpassing aan Groningen-Leeuwarden!
Goed idee.
Twente is prima bestemming voor een dagje uit. Mooie landschappen en vriendelijk mensen. Racefiets mee, wat fietsen, en dan ergens op een terrasje wat eten en weer terug.