Twee hijskranen moesten er aan te pas komen om een wissel te plaatsen dat het spoor tussen Hoogkerk en Zuidhorn dubbelsporig maakt. De werkzaamheden in het Groningse dorp liggen op schema.
Nadat afgelopen maandag de laatste Arriva-treinen door Hoogkerk reden begon aannemer BAM met het opbreken van het spoor tussen Vierverlaten en de brug die de Johan van Zwedenlaan over het spoor leidt. Die brug is cruciaal omdat vanaf deze plek het spoor in de toekomst dubbelsporig zal worden. Nadat er een ballastbed was aangebracht kwamen er twee hijskranen ter plaatse die met uiterste precisie het wissel plaatsen. Dit wissel is één van de kunstwerken op de spoorlijn omdat dit type de eerste is die in het Noorden geïnstalleerd wordt. Complex is de infrastructuur omdat het met vier motoren wordt aangedreven. Het wissel heeft een lengte van honderdvijftig meter waardoor er met hoge snelheid overheen gereden kan worden. De werkzaamheden in Hoogkerk liggen op schema.
In Zuidhorn heeft men te maken gehad met een tegenvaller. Vanwege het dubbelsporig maken wordt de spoorbrug over de Fanerweg vervangen door een nieuwe brug. De aannemer begon na de buitendienststelling direct met de ontmanteling van de oude metalen brug. De fundering van de stenen landhoofden bleek echter veel zwaarder dan gedacht. Hierdoor zal de nieuwe brug niet dinsdagochtend maar dinsdagavond geplaatst gaan worden. Volgens ProRail levert dit uiteindelijk geen problemen op en zal er op maandag na de herfstvakantie weer treinverkeer mogelijk zijn.
Agnes Koning bezocht de bouwplaats in Hoogkerk en maakte een fotoreportage: