Het ‘merk’ Quiet staat garant voor armoedeverzachting en empowerment, in Groningen en nog zes andere steden. Voortaan biedt Quiet ook ondersteuning aan anderen die met vernieuwende ideeën de armoede draaglijker willen maken.
In 2013 verscheen de eerste Quiet 500. Een glossy magazine dat stille armoede een gezicht gaf en de lezer prikkelde om in actie te komen. In 2017 ging ook Quiet Groningen van start, en ook daar stijgt het aantal ‘members’ gestaag. Dankzij betrokken lokale sponsors kan er regelmatig gebruik gemaakt worden van een gratis dienst of product.
Nu gaat men ook ondersteuning geven aan anderen die met vernieuwende ideeën de armoede draaglijker willen maken. Daarvoor is € 100.000 beschikbaar in het ‘Quiet-fonds’. “Bij Quiet gaan we nadrukkelijk uit van vertrouwen en we kiezen er dan ook bewust voor om de procedure zo transparant en simpel mogelijk te houden. Geen papierwinkel: het idee op een A4’tje, en nog eentje voor de financiële onderbouwing. We lopen graag warm voor verrassende, vernieuwende ideeën.” Per project is er een maximumbijdrage van 2.500 euro beschikbaar. “Daarmee houden we de drempel laag, en de subsidiebureaus buiten de deur”, aldus Embrechts.