Stints mogen vanaf middernacht voorlopig niet meer de weg op. Dat heeft minister Van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat maandagmiddag bekendgemaakt.
Aanleiding is het dodelijke ongeluk met de elektrische bakfiets anderhalve week geleden in Oss waar vier kinderen bij om het leven kwamen. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft onderzoek gedaan naar de Stints en uit de eerste resultaten blijkt dat er twijfels zijn over de technische constructie van de bakfietsen. De ILT heeft meerdere problemen gevonden die als gevolg kunnen hebben dat de Stint stilvalt of juist niet meer kan remmen.
Het besluit van de minister heeft vooral ingrijpende gevolgen voor kinderdagverblijven. In Groningen worden de bakfietsen bijvoorbeeld gebruikt door de SKSG. Het ministerie heeft informatienummer 1400 opengesteld voor mensen die vragen hebben.
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…
Bekijk reacties
had al veel eerder verboden moeten worden. kinderen zitten als sardientjes in een blik zonder veiligheidskooi of wat dan ook. Maar er rijden ook bakfietsvarianten rond, al dan niet met elektrische hulpmotor. Met een beetje lading moeilijk te remmen en manoeuvreren. Zogenaamd zo van kijk ons eens ludiek en milieuvriendelijk zijn maar eigenlijk gewoon bezuinigen op veilig vervoer van kinderen.
Vervangend vervoer regelen (en betalen) zal de kinderdagverblijven niet in de koude kleren gaan zitten... Wel vreemd: regelmatig horen we in het nieuws over terugroepacties van autofabrikanten vanwege fouten, die ook vaak met veiligheid te maken hebben, maar nog nooit gehoord dat voertuigen niet meer de weg op mochten van de overheid.