De werkzaamheden bij de spoorbrug in Zuidhorn liggen op schema. De komende twee weken wordt de enkelsporige brug vervangen door een dubbelsporige uitvoering.
Om de brug over de Fanerweg te kunnen vervangen moet het huidige metalen exemplaar afgebroken worden. Aannemer BAM is in opdracht van spoorbeheerder ProRail al enkele maanden aan het werk op de locatie. Enkele honderden meters verderop is de nieuwe betonnen brug opgebouwd die de komende twee weken ingeschoven gaat worden. De afgelopen dagen was BAM druk bezig om bomen en bosschages te verwijderen en om palen voor de nieuwe brug in de grond te boren en om damwanden te plaatsen.
De dubbelsporige brug maakt onderdeel uit van het project ‘extra sneltrein Groningen-Leeuwarden’. Vanaf 2020 gaat er een tweede sneltrein richting de Friese provinciehoofdstad rijden. Om dit mogelijk te maken zijn er verschillende ingrepen aan het spoor nodig. In de stad wordt de spoorwegovergang Paterswoldseweg vervangen door een onderdoorgang. Een vergelijkbare onderdoorgang komt er bij Hurdegaryp. Daarnaast wordt het spoor tussen Hoogkerk en Zuidhorn verdubbeld.
Vanwege de werkzaamheden is er van 16 tot en met 28 oktober geen treinverkeer mogelijk tussen Groningen en Buitenpost. Automobilisten kunnen in deze periode ook geen gebruik maken van de Fanerweg.