“Wij willen iedereen te woord staan en helpen”

nieuws

Topdrukte bij het Noordelijke Belastingkantoor (NB). 72.000 huishoudens uit de noordelijke provincies kregen deze week een brief dat zij een achterstallige betaling hebben. Een klein deel daarvan ontving een dwangbevel.


“De brieven zijn later verstuurd omdat het een ongewoon jaar was. We hebben een datum geprikt waar het moest gebeuren en 10% is een normaal aantal dat niet betaald” verteld Linda van Leeuwen, woordvoerder van NB. Het NB is moeilijk bereikbaar op dit moment door de lange wachttijden van gemiddeld 25 minuten. Door de piekuren wordt er soms naar een andere afdeling doorverbonden waar niet concreet geholpen kan worden. Pas na drie minuten bellen wordt bekend hoe lang de wachttijden zijn en hoeveel wachtenden er voor de beller zijn.

“Wij proberen iedereen met een vraag over een dwangbevel zo snel mogelijk terug te bellen, deze hebben onze prioriteit. Wanneer mensen hebben gebeld en er een terugbelnotitie ligt staat er niet meteen dinsdag een deurwaarder op de stoep.” ligt De Leeuwen toe. “Daar houden we rekening mee. Er komt niet direct een deurwaarden langs als er wel contact is geweest, maar de open staande schuld nog niet is afgehandeld.”

Volgens Van Leeuwen klopt het aantal brieven dat is verstuurd. “Wat bij ons in het systeem staat klopt, maar als het nodig is kan er ook gecorrigeerd worden. Het kan wel per individueel geval verschillen en er zijn allemaal verschillende zaken waarop ingezoomd moet worden om een eventuele fout te ontdekken.” Zo is er geen tendens in het soort klachten en de gevolgen.
Van Leeuwen vindt het belangrijk dat iedereen wordt geholpen. “Wij willen iedereen te woord staan en helpen, dat is ons hoofddoel.”