Treinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden die de 9292-app gebruiken, kregen in de afgelopen weken vaak verkeerde reisadviezen. De sneltreinen zouden volgens de app vertraging hebben of geannuleerd zijn, terwijl ze gewoon reden.
Volgens Arriva heeft de storing niet alleen betrekking op dit traject, maar treft het ook andere regionale vervoerders: “Dit betreft een storing in het systeem van 9292”, aldus Maaike Visser, woordvoerder van Arriva.
“De storing is ontstaan nadat het station Achter de Hoven in Leeuwarden is weggehaald”, legt Joost Mortier uit van 9292. “Voor de nieuwe dienstregeling hebben we een ander datasysteem ontwikkeld, waar dit station in ontbreekt. Een conflict tussen deze twee systemen veroorzaakt de storing. De storingsmelder in de app, die oplet of de trein op tijd rijdt, werkte nog met het oude datasysteem, waar dit vervallen station nog in staat.”
9292 verwacht dat het verkeerde reisadvies in de app na 7 december komt te vervallen.
@Arriva_NL hoi, rijdt de sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden wel vandaag? Op 9292 staat van niet, op de NS Reisplanner wel namelijk.
— Esmee (@esmeeroossien95) November 25, 2018
@Arriva_NL Rijden de treinen Groningen – Leeuwarden? Volgens 9292 vervallen veel adviezen!
— Nanne de Wit (@nannedewit) November 8, 2018