Categorieën: Nieuws

ChristenUnie: “Realiseer spoorlijn Veendam-Stadskanaal”

De fractie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer wil dat de spoorlijn van Groningen naar Veendam wordt doorgetrokken naar Stadskanaal. Kamerlid Stieneke van der Graaf zal dit donderdag aan de orde brengen in de Kamer.

“Ik ga de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu vragen of zij zo snel mogelijk afspraken wil maken over de realisatie en financiering van de spoorlijn naar Stadskanaal”, zegt Van der Graaf. “Het heropenen van deze spoorlijn is een langgekoesterde wens. Als de lijn wordt geopend dan zal dit grote waarde hebben voor de bereikbaarheid en de economie in deze regio.”

Het openen van de lijn naar Stadskanaal is ook een wens van de provincies en gemeenten in Groningen en Drenthe. “Er zullen afspraken moeten worden gemaakt over de afkoop van de kosten voor beheer en onderhoud van de spoorlijn, maar er zal ook moeten worden gesproken over een bijdrage van het Rijk aan de financiering.” Tot slot hoopt Van der Graaf dat er een oplossing wordt gevonden voor museumspoorlijn STAR die op dit moment gebruik maakt van het traject vanaf Veendam naar Stadskanaal.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Prima plan, en het spoor ligt er al.
    En vervolgens de lijn doortrekken naar Emmen, waarna eindelijk een goede verbinding met o.a. Twente ontstaat en de flessenhals Meppel - Zwolle ontlast wordt.

  • geloof je jezelf Jan ? Het is een onhaalbaar project .Er is te weinig geld en er moet ook een nieuw vervangend spoor voor de Star aan gelegd worden.
    Het spoor Veendam Stadskanaal is niet in bezet van de staat /pro rail/NS
    Het spoor moet totaal vervangen worden.
    Kosten gaan naar de 200 miljoen.
    Dit beter stoppen in de aanpassing spoor Groningen - Hoogeveen en nieuw spoor Hoogeveen Kampen aansluitend op de Hanzelijjn
    Geen flessehals Meppel/Zwollen /herften en 32 tot 34 min reistijd besparing.
    Drenthe heeft jouw voorstel allang afgeblazen.
    Dalen Hoogeveen is 30 km en een goed alternatief voor Enschede - Groningen

    • Ja hoor Pieter, ik geloof mezelf helemaal.
      En met mij velen geloven er velen in... bijvoorbeeld in Groningen, Twente en Drenthe (met name het oostelijk deel van die laatste provincie uiteraard).

      • Drenthe heeft het afgeblazen en gaat de N 34 in deeltjes aanpakken maar lopen in de Punt klem en later op Jullianaplein op de 12 stoplichten !

  • Lobbyen in Den Haag is hard nodig, zelf kan het noorden dit soort projecten nooit betalen en Den Haag lacht als er een subsidieaanvraag uit de noordelijke provincies komt.

    Dit stukje zou nog kunnen, maar het plan voor een spoor naar Emmen/Almelo wordt 'm vrees ik niet. En ook de door de STAR beoogde route naar Vries wordt lastig, hoewel het dijklichaam er nog vrijwel volledig ligt.

Recente berichten

IT-bedrijf uit Stad maakt kans op landelijke prijs voor sociaal ondernemerschap

Het Groningse IT-bedrijf Back to code is finalist voor de IGNITE Award 2024, een landelijke…

3 minuten geleden

Zorgbelang Groningen start meldactie om toegang tot zorg in kaart te brengen

Zorgbelang Groningen start een meldactie om inzicht te krijgen in de gevolgen van toenemende druk…

38 minuten geleden

Oproep aan kappers: let op signalen van huiselijk geweld

Kappers in de regio Groningen worden opgeroepen alert te zijn op signalen van huiselijk geweld…

1 uur geleden

“Maandag zon maar ook buien met hagel, komende dagen winterse buien”

Het belooft een flink gure week te worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het de…

11 uur geleden

Wethouder wil proberen om Poëziepaleis in de benen te houden

Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…

12 uur geleden

Forum hoeft niet aan de slag om meer geld te verdienen: “Tast de aantrekkingskracht aan”

Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…

13 uur geleden