Foto: Sebastiaan Scheffer
Proeftuin Binnenstad monitoring heet het. De gemeente Groningen gaat experimenteren met gedragsbeïnvloeding en het sturen van verkeer door de binnenstad.
De gemeente Groningen gaat samen met marktpartijen op zoek naar nieuwe technologieën om complexe verkeerssituaties in de binnenstad van Groningen in kaart te brengen en waar mogelijk te voorspellen. Zodat er tijdig kan worden bijgestuurd en er optimaal ruimte ontstaat voor voetgangers en fietsers. Wethouder verkeer Paul de Rook: “Groningen schuwt het experiment niet. Ook deze Proeftuin is hier een mooi voorbeeld van, waarin we innovatie vanuit de markt stimuleren en faciliteren. Wanneer het ons lukt met de juiste data verkeer beter door de binnenstad te leiden, komt dit zowel de doorstroming als de leefbaarheid van de binnenstad ten goede.”
Bezoekers van de binnenstad merken in het begin nog weinig van de Proeftuin. Wanneer er voldoende betrouwbare data beschikbaar is over de verkeerssituaties in de binnenstad, gaat de gemeente Groningen ook experimenteren met gedragsbeïnvloeding en het sturen van verkeer door de binnenstad. Bijvoorbeeld met dynamische verkeersborden en het anders inzetten van fietsstewards op erg drukke momenten.
Door een aanrijding is er zaterdagmiddag geen treinverkeer mogelijk richting Leeuwarden. Treinreizigers moeten rekening houden…
Groningen viert zaterdag de verjaardag van koning Willem-Alexander. Op verschillende plekken in de gemeente vinden…
Treinkaartjes worden vanaf volgend jaar mogelijk twaalf procent duurder. Dat schrijft staatssecretaris Chris Jansen (PVV)…
Op een groot aantal plekken in de gemeente wordt zaterdag Koningsdag gevierd. Volgens OOG-weerman Johan…
Aan de E.G. Balchstraat heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag brand gewoed in…
De zaalvoetbalsters van Drs. Vijfje gingen vrijdagavond in de eerste ronde van de play-offs al…
Bekijk reacties
Ik zou tegen meneer de Rook willen zeggen:
A. Gebruik eerst eens uw eigen gezond verstand (voor zover aanwezig) en probeer de verkeersdeelnemers eerst eens te attenderen op de al jarenlang bestaande verkeersregels, opgeslagen in het wegenverkeersregelement, dan bespaart u zeker al de helft op uw toe te kennen subsidie`s en zult u gaan merken dat het verkeer veel vlotter door kan stromen
B. Geef de subsidienemers niet een opdracht mee waar een door u vantevoren uitgedachte uitslag in wordt verwerkt, maar neem een werkelijk onafhankelijk instituut of bedrijf in de arm welke u gaat attenderen op alternatieven van de in de nabije toekomst door u aangedragen en nog aan te dragen verkeers- en vervoersoplossingen in en rondom deze stad.
C. U weet het leuk te brengen, maar u creëert als eindverantwoordelijke van dit college van B&W her en der door deze stad verspreid bewust verkeersremmende maatregelen om erna te kunnen zeggen: ziet u wel het verkeer loopt hier vast, wij gaan over tot verstrekkende verkeersmaatregelen om het verkeer naar ons believen om te leiden.
Geef de buitenlandse studenten een verplichte studie verkeersregels die ze minimaal wekelijks moeten bijwonen, zou voor de jonge Nederlanders ook niet verkeerd zijn overigens. En dat (buitenlandse) studenten zich verplicht WA moeten verzekeren. Zal de doorstroming en verkeersveiligheid bevorderen. En schade een stuk makkelijker te verhalen zijn.
Ga ook eens kijken hoe de praktijk is en niet alleen maar van computer cijfertjes uitgaan en je daar achter verschuilen. Daar zijn de ambtenaren bij de gemeente sterk in. Alleen maar zeggen onze computer berekeningen zeggen dit of dat. Terwijl de praktijk hele andere dingen zegt.
wat zou er gebeuren als de rook de portefeuille van vertrekkend collega schroor overneemt?