Treinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden hebben dinsdagochtend flinke hinder ondervonden van de gevolgen van een kapotte trein. Hierdoor was er een tijdlang geen treinverkeer mogelijk tussen Hurdegaryp en de Friese provinciehoofdstad.
Het is even na 07.00 uur op station Leeuwarden. Op het digitale vertrekbord verschijnt de melding dat vanwege een defecte trein de stoptrein van 07.21 uur niet gaat rijden. Al snel verschijnt er een steward van vervoersbedrijf Arriva op het perron. “Eén van onze treinen is defect geraakt en staat in Hurdegaryp”, vertelt hij aan een tiental reizigers die kort daarvoor de man om opheldering hebben gevraagd. “De verwachting is dat het probleem snel opgelost is zodat de sneltrein zo direct gewoon kan rijden.”
“Maak maar gebruik van reguliere lijnbussen”
Niet veel later laat de stationsomroep van zich horen. Een mechanische stem vertelt dat er geen treinen kunnen rijden tussen Hurdegaryp en Leeuwarden. “Ferdoarje”, zegt een vrouw die vanwege de kou diep weggedoken zit in haar rode jas. “Ik moet om 08.45 uur in Groningen zijn voor een belangrijke afspraak.” Dat dat misschien wel niet gaat lukken beaamt de steward even later. “Tot nader order rijden er geen treinen. We hebben bussen besteld maar het duurt nog wel even voor die hier zijn. Ik adviseer jullie om gebruik te maken van de reguliere lijnbussen.”
Via Drachten of Buitenpost?
Ruim honderd reizigers verplaatsen zich daarop richting het busstation. “Welke bus moet ik hebben”, vraagt een vrouw met enige paniek in haar stem terwijl ze naar het vertrekbord kijkt. “Lijn 62 naar Buitenpost is misschien een optie?”, antwoordt iemand. Een groot deel van de reizigers bestormt ondertussen de Qliner naar Drachten. Terwijl de chauffeur verbaast kijkt naar zoveel reizigers voor zijn rit laat een man weten dat een reis met overstap in Drachten niet de handigste optie is. “Ik denk dat we het beste met de 62 kunnen. Dat is sneller. Wel jammer overigens dat die steward hier nu niet is om ons informatie te verstrekken.”
“Kom d’r mar yn”
“Wér moatte jimme hinne”, vraagt de buschauffeur van lijn 150 naar Dokkum. De chauffeur was al vertrokken maar bij het zien van zoveel wachtenden is hij nieuwsgierig geworden wat er aan de hand is. “Er rijden geen treinen en we zoeken een bus die ons naar Hurdegaryp brengt”, antwoordt een vrouw met grijs haar. “Rijd maar met mij mee. Ik rijd in Hurdegaryp wel even langs het station”. Verschillende reizigers stappen daarop in. “Gaat deze bus naar Hardegarijp”, vraagt een jongetje die een grote schooltas meezeult. “Ik moet naar school en ik weet niet hoe ik daar nu moet komen nu er geen treinen rijden”, zegt hij met lichte paniek. “Kom d’r mar yn jong”, antwoordt de vriendelijke chauffeur.
Lijn 150 rijdt normaal via de N355 en N356 naar Dokkum maar speciaal voor deze gelegenheid rijdt de chauffeur door de poort van de Friese Wouden, zoals de bijnaam van het dorp luidt, om de gestrande reizigers voor het station af te leveren. “Dank u wel”, roept een meisje van in de twintig in de richting van de chauffeur als ze uitstapt. “U bent geweldig”, complimenteert de vrouw met het grijze haar. De chauffeur rijdt niet veel later met een glimlach op zijn gezicht verder.
Kapotte trein gerepareerd
“Is dat de trein naar Groningen?”, vraagt de schooljongen terwijl hij wijst naar een trein die op spoor 2 staat. “Jazeker loop maar met ons mee, dan komt alles goed”, is het antwoord. Terwijl de klok op het station 08.30 uur aanwijst wordt duidelijk dat het probleem met de kapotte trein is opgelost. Medewerkers van het vervoersbedrijf hebben de trein weer aan de praat gekregen. Gedurende de ochtend moest men nog rekening houden met kleine vertragingen, maar inmiddels rijdt alles weer volgens dienstregeling.
De ijshockeyers van GIJS hebben zaterdag een zure nederlaag geleden in Utrecht. In overtime werd…
Politieagenten hebben in de nacht van zaterdag op zondag een 25-jarige automobilist aangehouden na een…
Ouderen in Ten Boer hebben de afgelopen periode gewerkt aan een graffiti-muurschildering. Kunstenaar Quinten van…
Het aantal mensen dat gebruik maakt van de Voedselbank ligt lager dan in de hoogtijdagen…
Leden van studentenvereniging Vindicat hebben tijdens de marathon van Amsterdam een recordbedrag van ruim 173.000…
Een deel van de Amkemaheerd, tussen de Ypemaheerd en de Claremaheerd gaat opnieuw ingericht worden.…