NS wil begin volgend jaar eenmalige test uitvoeren met een snellere Intercity tussen Groningen, Zwolle en de Randstad. Als deze test slaagt, gaan deze zogenaamde ‘spitstreinen’ vanaf 2021 de stations in Assen en Lelystad overslaan.
De testtrein rijdt deels met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn (daar wordt nu 140 km per uur gereden). Door ook de stations in Assen en Lelystad over te slaan is de testtrein ongeveer een kwartier korter onderweg. De testrit wordt gereden met een TRAXX-locomotief met ICR rijtuigen (die nu ook als Intercity direct over de HSL rijdt).
Volgens verantwoordelijk D66-wethouder Paul de Rook is dit plan snel te realiseren: “Als treinen tussen Groningen en de randstad onderweg niet meer stoppen wordt de rit véél korter. De reistijd per trein zou dan voor het eerst in de geschiedenis korter zijn dan de auto reistijd en wordt daarmee een ‘gamechanger’ in de keuze tussen auto en OV.”
Na een koude week met winterse buien lijkt het zondag met 16 graden wel voorjaar.…
FC Groningen heeft zaterdagavond met ruime cijfers verloren van PSV. In Eindhoven was de landskampioen…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond wederom 3 wedstrijdpunten kunnen bijschrijven. De Groninger volleyballers wonnen de…
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
Bekijk reacties
gelukkig zijn er altijd weer politici die dit soort dingen voor ons kunnen duiden.
Nadeel blijft het voor- en natransport. Dat nadeel valt niet weg te nemen.