De parkeerplaatsen voor auto’s aan de Haddingestraat en Pelsterstraat moeten deels plaatsmaken voor parkeerplaatsen voor fietsen. Een meerderheid van de gemeenteraad steunt een motie hierover van Student en Stad.
Vanwege het grote tekort aan parkeerplekken voor fietsen in het centrum zoekt het stadsbestuur naar oplossingen, zoals de kelder van het voormalige pand van V&D en een ondergrondse parkeerplaats onder de Vismarkt. Het gaat in totaal om ruim vijfduizend fietsen.
De gemeente vindt de motie van Student en Stad een goed idee, en gaat nu ook praten met de bewoners van de Haddingestraat en Pelsterstraat.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Als we het nu eens anders in gaan zien....:
De studenten moeten plaats maken voor gezinnen en werkenden
Of:
De kamerverhuurpanden dienen plaats te maken voor gezinsbewoning......
Dan heb je minder fietsen , die bij een student bewoner horen
En word het probleem daar an ook minder.
En bij de nieuw te bouwen studentenonderkomens gelijk een fietsplek inplannen
Dit zijn fietsparkeerplekken voor binnenstadsbezoekers, niet voor studentenhuizen. Gezinnen willen ook helemaal niet in de binnenstad wonen.
Onzin, ons gezin verplaatst zich ook voornamelijk per fiets door de stad. De meeste gezinnen in de stad die ik ken, doen dat. Gelukkig maar. En op de plek van 1 auto kun je zomaar 10 fietsen kwijt! Beter, toch?
En dat gezeur over studenten, hou toch op, wees blij met wat reuring in de stad.
Dit is oud roest
GEMEENTE : Afvoeren en handhaven!!!!!!
Beste Doe
Nog veel belangrijker actief gaan bekeuren op al die fietsers die in de avond dronken en append door de stad fietsen zonder licht.
Tegenwoordig denken zij dat ze alles mogen doen en overal recht op hebben
Automobilisten bedoel je zeker? Die hebben veel vaker de telefoon in de hand en absoluut lak aan regels.. het lijkt soms wel alsof iedereen die in een auto stapt verandert in een aso...
Nog belangrijker actief gaan bekeuren op al die auto's en vrachtwagens die de wielerbanen als parkeervakken gebruiken en daar rustig een half uurtje gaan staan met de knipperlichten aan.
In de Haddingestraat staat een parkeergarage met een hele kleine fietsenstalling. Daar moet toch wat aan te doen zijn. Reserveer de kelder van die parkeergarage voor fietsen, zo moeilijk/duur hoeft dat niet te zijn.
Prima plan, auto's moet je niet faciliteren zo dicht bij het stadshart.
Nog beter zou het zijn om de parkeergarage aan de Haddingestraat in te richten als fietsparkeerflat. Dat helpt heel wat beter dan het aanpassen van enkele parkeerplaatsen.
Geef alle parkeergarages aan de fietser, welke dan tegen een aanvaardbare kostendekkende betaling hun fiets kunnen gaan stallen. Geef hierna buiten de parkeergarages staande fietsen een verbaal. Zo krijgt men een schoon en opgeruimd voetgangersgebied terug. Ga alle auto`s binnen de diepenring weren, op voorwaarde dat (kleinschalige) detailhandel binnen de gemeente ook aan de rand van en buiten de ring wordt toegestaan. De anti-auto lobbyisten krijgen zo hun gewenste autovrije binnenstad en zij welke de auto prefereren, kunnen dan buiten de diepenring hun boodschappen gaan doen bij een detaillist welke voor een veel lagere huur veel meer meters vloeroppervlak kan gaan huren.
Daar kan toch niemand op tegen zijn?
Slecht idee.
Als je die parkeervakken weghaalt, verslechter je de bereikbaarheid van de binnenstad voor de auto, veruit het meestgebruikte vervoermiddel naar de Stad.
Ikzelf gebruik die parkeervakken ook wel eens als ik eens veel van de markt moet halen. Ideaal, je zet de auto neer, gaat de markt over, laadt de auto vol en bent weer weg. Halfuur, als het geen kwartier is. Meestal ga ik natuurlijk per fiets, maar heel soms ga ik met de auto als het om echt veel inkopen gaat. Nu mogen GroenLinks, Student en Stad en andere politieke partijen (en enkele reageerders hier) een gat in de lucht springen van woede om zoveel onbeschaamdheid als het gewoon gebruik maken van beschikbare voorzieningen, maar als die parkeervakken verdwijnen (de parkeergarage verdwijnt ook al), zonder werkbaar alternatief, dan wordt het voor mij dus minder aantrekkelijk om dat te doen en ga ik mijn spullen ergens anders halen.
Wie wordt er in dit specifieke geval dus het slachtoffer? De marktkooplui. Niet ik; ik kom wel aan mijn inkopen. Want dan rij ik met mijn auto naar markten/winkels die wél bereikbaar zijn met de auto en koop mijn spullen daar...
Nogmaals: Een groot deel van de marktbezoekers komt met de auto. Feit. Kun je niet over discussiëren. Als je het aantal parkeerplaatsen vermindert, komen er dus minder mensen. Die komen niet allemaal met een alternatief vervoermiddel; de meesten zullen zelfs wegblijven verwacht ik. Je kunt auto's dus niet onbeperkt wegpesten, dat gaat ten koste van je binnenstadse economie. En waarom zou je die willen verslechteren?
Bezint eer ge begint, ook als iets politiek en ecologisch zeer correct lijkt. Dit is een impopulaire opinie, maar dat is dan maar zo.
@ O. Kars
Volledig mee eens.
Moet wel toevoegen dat als de raad uit meer getogen Groningers bestond, de wens om eens flink ecologisch correct uit de hoek te komen, en weer een hoofdstuk aan het decennia oude dossier "auto pesten" toe voegen, een stuk kleiner was geweest.
Al dat volk dat Groningen amper kent omdat ze hier kort wonen, ziet de raad vooral als een plek om eens goed er op los te deugen. Pragmatisme en belangenafweging zijn zoek.
Bijzonder hoe je een verhaal over bereikbaarheid weet te verbuigen naar een verhaal over afkomst. Vooral omdat afkomst niets te maken heeft met een opinie over bereikbaarheid.
Het is heel goed eenvoudig. Bij gelijke interesse en kritisch denkvermogen, weet iemand die ergens lang woont de belangen beter te wegen dan iemand die er kort woont. Dus ook de bijvoorbeeld belangen van marktkooplui (die misschien wel persoonlijk gekend worden).
Nieuwkomers zullen eerder een afweging maken op basis van algemeen wenselijk en in de mode zijnde correcte meninkjes.
Misschien vind je het vreemd, maar ik til veel zwaarder aan jouw argumenten ten opzichte van lokale thema's, dan die van iemand die hier een paar jaartjes woont. Jouw zeer plausibele standpunt mbt bereikbaarheid van stad met auto, is mede het gevolg van hier een flinke tijd wonen.
Automobilisten dienen de stad te worden uitgedreven. Weg met dat tuig! Wat mij betreft komt er een verbod op persoonlijk autobezit en een maximaal aantal verplaatsingskilometers per jaar. Dan hebben we ook in een hoop minder asfalt nodig.
Marc, heel leuk wat je daar zegt, maar laat men dan eerst eens de kosten van het OV drukken. En de binnensteden goed bereikbaar. Een transferium en een goed geregelde lijndienst (betaald van het parkeergeld) grote supers en winkelcentra buiten de stadsring/centrum en markten en kleine winkels erbinnen. Meer goede fietsroutes (autoluwe straten) en de mogelijkheden om die goed te stallen. De overheid verdient nog te veel aan deze Heilige Koe!!!