De spoorlijn van Groningen naar Zwolle is één van de twee lijnen in het land die het meest kansrijk is om regionaal aanbesteed te worden. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) gezegd.
In totaal heeft bureau Twynstra Gudde onderzoek gedaan naar de uitbesteding van in totaal vier sprinterlijnen in ons land. Het gaat behalve om Groningen-Zwolle, om de lijnen Dordrecht-Breda, Apeldoorn-Enschede en Leeuwarden-Zwolle. Volgens minister Van Nieuwenhuizen zijn de beide spoorlijnen in het Noorden het meest kansrijk. De minister neemt in 2020 een definitief besluit, waarna in 2025 de regionale aanbesteding een feit kan zijn. Dit moment is ook ideaal omdat dan de huidige tienjaarsconcessie van de NS afloopt.
Het plan behelst enkel de sprinterdiensten tussen Groningen en Zwolle en dus niet het intercity-verkeer. Dit blijft in handen van de NS. Vervoersbedrijf Arriva is blij met het besluit van de minister. Het bedrijf is al jaren bezig voor het regionaal aanbesteden van de lijn naar Zwolle.
De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…
Myron Hamming, voormalig stadsdichter van Groningen, is sinds deze week Awareness Ambassadeur bij Unicef Nederland.…
Bekijk reacties
En het liefst niet aan Arriva of NS want er zijn nog niet genoeg incheckpalen op het station. In het kader van de vrije markt moet het zo moeilijk en zo duur mogelijk.
Ja, laten we het spoor nog ingewikkelder maken. Idioot plan. Naar mijn ervaring is het reizen met Arriva een stuk minder prettig. Het lijkt me juist verstandiger om alle lijnen weer aan de NS te geven.
Wat zou de toegevoegde waarde zijn van het toelaten van andere vervoerders op de hoofdlijn Groningen-Zwolle? Werkt de huidige regeling niet goed?
Denk dat het alleen maar nodeloos verwarrend werkt, ook qua incheck- en uitcheckpalen.
Je zou dan het eerdere plan om de stoptrein uit Leeuwarden door te laten rijden naar Assen uit de mottenballen kunnen halen.
Vanaf het voorjaar zullen de koplopers die nu de stoptreindienst nasr Zwolle uitvoeren worden vervangen door nieuwe sprinters. Dus nog even afwachten of de NS-treinen dan nog comfortabeler zijn dan de Arriva-boemeltjes.
Ik hoop hier al jaren op !
Dat Arriva moge winnen. Kunnen we eindelijk een stuk verder met de fiets in de trein. Uitstappen in Zwolle en dan naar een huisje of B&B op de Veluwe fietsen op je eigen betrouwbare fiets !
Want ja, de fiets in de NStrein, dat is een ramp.
Arriva heeft de provincie natuurlijk weer gouden bergen belooft en daar zijn die ambtenaren wel gevoelig voor en trappen er weer met open ogen in, het is uit meerdere onderzoeken gebleken dat de marktwerking niet werkt op het spoor. Daarbij is het ook nog zo dat een commerciële vervoerder subsidie krijgt voor het vervoer, dubieus want nu is dat niet zo en kan NS zichzelf prima bedruipen op die lijnen. Politieke rot spelletjes die de burger gewoon weer geld kosten.
En alle advies en aanbestedingbureautjes, vaak vrindjes van, varen er wel bij over de rug van de belastingbetaler.
Gewoon alles weer privatiseren om zo tegen kostprijs te gaan vervoeren. Klein probleempje zal dan wel zijn dat er landelijk en structureel te weinig treinen en overig openbaar vervoer beschikbaar zijn, om nog maar niet te spreken over het tekort aan spoor en asfalt.